Veldig enig med varva77, sett bort fra at jeg ikke opplever norwegian som reellt mye billigere. Hver gang jeg reiser med SAS sjekker jeg samtidig norwegianpriser, det er sjeldent Norwegian er mer enn 150kr billigere - en differanse som utgjevnes av alle tilleggene.
Norwegian kan være billigere på enkelte odde avganger, men å sammenlikne en avgang kl 22:30 til Paris/ORLY med en avgang kl 12:30 til Paris/CDG er jo ikke helt å sammenlikne det sammeei heller Oslo/OSL til trondheim (499kr) med Oslo/Torp-Trondheim (199kr). To forskjellige markeder
Kanske var otydlig men det var lite det jag försökte säga dvs att DY lever väldigt mycket på "myten" som det billiga alternativet, något som SAS tycks ha väldigt svårt att hantera eller ändra bilden av. Jag tror DY kommer väldigt långt på denna myt. SAS har ju förtvivlat svårt att fylla sina plan. Trots ett uttalat mål att konkurrera med DY ligger man på närmare 20% sämre beläggning och vill inte lyfta ordenligt.
Även om det omedelbara konkurshotet är avvärjt är jag överlag mycket tveksam till att i princip uteslutande satsa på "frekventa" resenärer. Men det är i ljuset av denna strategi jag tycker det är konstigt att man försämrar just för denna grupp. Flög jag en, två ggr om året skulle nog jag också bry mig mindre om jag inte fick frukost eller fick betala ockerpriser för taffligt vin på en atlantflygning. Dock spelar det större roll när det mer eller mindre handlar om ens vardag...
Last edited: