Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Veldig enig med varva77, sett bort fra at jeg ikke opplever norwegian som reellt mye billigere. Hver gang jeg reiser med SAS sjekker jeg samtidig norwegianpriser, det er sjeldent Norwegian er mer enn 150kr billigere - en differanse som utgjevnes av alle tilleggene.

Norwegian kan være billigere på enkelte odde avganger, men å sammenlikne en avgang kl 22:30 til Paris/ORLY med en avgang kl 12:30 til Paris/CDG er jo ikke helt å sammenlikne det samme :) ei heller Oslo/OSL til trondheim (499kr) med Oslo/Torp-Trondheim (199kr). To forskjellige markeder

Kanske var otydlig men det var lite det jag försökte säga dvs att DY lever väldigt mycket på "myten" som det billiga alternativet, något som SAS tycks ha väldigt svårt att hantera eller ändra bilden av. Jag tror DY kommer väldigt långt på denna myt. SAS har ju förtvivlat svårt att fylla sina plan. Trots ett uttalat mål att konkurrera med DY ligger man på närmare 20% sämre beläggning och vill inte lyfta ordenligt.
Även om det omedelbara konkurshotet är avvärjt är jag överlag mycket tveksam till att i princip uteslutande satsa på "frekventa" resenärer. Men det är i ljuset av denna strategi jag tycker det är konstigt att man försämrar just för denna grupp. Flög jag en, två ggr om året skulle nog jag också bry mig mindre om jag inte fick frukost eller fick betala ockerpriser för taffligt vin på en atlantflygning. Dock spelar det större roll när det mer eller mindre handlar om ens vardag...

Last edited:
Har någon av er som skrivit till SAS och klagat på ändrade förutsättningar på redan köpta biljetter fått något svar? Jag har inte fått något.

Pratade med en flygvärdinna kring denna "förbättring" och enligt henne har det aldrig tidigare via personalen skickats vidare så mycket klagomål som kring detta. Dagligen rapporterar de anställda till HQ hur illa det här fallit ut i verkligheten och hur plussen kontra DY suddas ut i passagerarnas ögon. Lider med stackarna på frontlinjen som får bära hundhuvudet i detta totala hjärnsläpp från SAS sida. Snålheten bedrar visheten alla gånger!

Pratade med en flygvärdinna kring denna "förbättring" och enligt henne har det aldrig tidigare via personalen skickats vidare så mycket klagomål som kring detta. Dagligen rapporterar de anställda till HQ hur illa det här fallit ut i verkligheten och hur plussen kontra DY suddas ut i passagerarnas ögon. Lider med stackarna på frontlinjen som får bära hundhuvudet i detta totala hjärnsläpp från SAS sida. Snålheten bedrar visheten alla gånger!

Åkte Go till USA för ett par veckor sedan. Flygvärdinnan verkade lite besvärad över att ta betalt och ville ge 75% rabatt på drinkarna. Ev såg hon att jag var guldkund och tyckte att det var pinsamt att ta betalt.

Jag störs inte så mycket av att man får betala. Däremot tar det en massa tid som personalen kunde utnyttjat till att få passagerarna att trivas. Det blir jäktigt och det känns som om man sitter på en charterkärra. Jag tror att det är negativt för SAS. De kan inte konkurrera med lågkostnadsflyg då dessa alltid kommer att vara bäst på att ge dålig service.

Hem blev det bättre kabin och vettig service igen.

Åkte Go till USA för ett par veckor sedan. Flygvärdinnan verkade lite besvärad över att ta betalt och ville ge 75% rabatt på drinkarna. Ev såg hon att jag var guldkund och tyckte att det var pinsamt att ta betalt.

Jag störs inte så mycket av att man får betala. Däremot tar det en massa tid som personalen kunde utnyttjat till att få passagerarna att trivas. Det blir jäktigt och det känns som om man sitter på en charterkärra. Jag tror att det är negativt för SAS. De kan inte konkurrera med lågkostnadsflyg då dessa alltid kommer att vara bäst på att ge dålig service.

Hem blev det bättre kabin och vettig service igen.

Får hoppas de backar på detta och att inte skadan hinner bli för stor. Tror SAS har skapat många irriterade miner sedan de införda detta med väldigt kort varsel och usel information.

Ja, jeg ser mange, mange læsere i danske aviser er rasende på SAS !? Som reaktion på forværringerne i GO/economy

Ja, jeg ser mange, mange læsere i danske aviser er rasende på SAS !? Som reaktion på forværringerne i GO/economy
Då är väl alla danskar rasande på SAS, även dansk kabinanställdas fackförening är ju rasande, och förhandlingarna har brutit samman. Paxen vill ha mer, anställda vill ha mer, Paxen vill ha mindre pris på biljetten, anställda vill ha mindre arbetstid..........
Det kan inte vara lätt att vara VD på SAS

Då är väl alla danskar rasande på SAS, även dansk kabinanställdas fackförening är ju rasande, och förhandlingarna har brutit samman. Paxen vill ha mer, anställda vill ha mer, Paxen vill ha mindre pris på biljetten, anställda vill ha mindre arbetstid..........
Det kan inte vara lätt att vara VD på SAS

Tror visserligen inte att SAS målgrupp vill ha mindre pris för biljetten, däremot tror jag att pax vill ha en service som motsvarar det krav man ställer på ett fullservice-bolag.

Edit: När det kommer till GO/Economy

Toppen