Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Glöm inte bort den högre prioriteten vid väntelista och ombokningar. Dessutom kommer du att alltid kunna köpa bonusresor om det finns platser i planet (väntar spänt på att få veta hur många extrapoäng detta kostar). Det kan ju hända också att det blir lite mer personligt bemötande i kabinen också. Det blir ca 5500 diamond totalt så kretsen blir inte så stor.
Fråga: Vad betyder “Utökad tillgång på bonusresor”?

Svar: Om våra ordinarie bonusresor är slut, men det fortfarande finns plats kvar på planet, så kan Diamant-/Guldmedlemmar ändå boka resor till ett fast poängpris. Guldmedlemmar erbjuds dessa biljetter på SAS Europadestinationer och Diamantmedlemmar på samtliga SAS-linjer över hela världen.
Jag tolkar detta som om att det är samma poängpriser som gäller. Är det någon som vet mer om detta? I såna fall blir det nog ATH T/Rx2 för att kunna boka bonusresor i C på SAS.

Jag tolkar detta som om att det är samma poängpriser som gäller. Är det någon som vet mer om detta? I såna fall blir det nog ATH T/Rx2 för att kunna boka bonusresor i C på SAS.

Det vore ju fantastiskt om din tolking stämmer, men det går inte fastställa att så är fallet. De säger bara "fast poängpris", inte vilket poängpris. Alla andra bolag som ger denna möjlighet tar ju ut ett påslag, exemepelvis Flying Blue är väl dubbla priset mot vanlig award-stol. TK kör väl mer än 2x priset också om jag minns rätt.

Börjar kännas lite löjligt att fler detaljer kring EBD inte släpps, med tanke på att implementeringen är just runt hörnet.

Många på denna sajt (mig inräknad) håller på och planerar för att uppnå EBD kring de relativt urvattnade och otydliga förmåner:

Nyhet! Bättre tillgång på bonusresor
Kan vara både fisk och fågel beroende på påslaget. 20% vore bra, 50% påslag OK, men allt över det känns för min del urvattnat
Nyhet! Ge bort ett Guldkort till en vän eller familjemedlem
Känns som en helt OK förmån för att göra någon annan glad, men inte speciellt användbar för EDB himself
Nyhet! Förlängd giltighetstid för poäng. Alla poäng gäller så länge du är Diamantmedlem
För mig är den en ickeförmån. Hinner garanterat bränna poängen inom 5 år. Worst case om jag mot förmodan skulle sitta på en hög poäng efter 5 år får jag väl boka en First Class biljett till frugan och mig till någon lämplig metropol...

Känner ärligt talat mig lite dum att jag arbetat för att komma upp till EBD givet den nuvarande utformningen...

Saker jag hade hoppats på var parkeringsförmåner på Arlanda, nyttjande av Amex 241 för EBD-biljetter eller matförmån på utrikes etc. Men av dessa saker verkar det inte bli något.

Är medveten om att jag är lite gnällig nu, men hoppas innerlligt att den slutgiltiga lanseringen inkl alla detaljer inte gör mig besviken. Men i den nuvarande utformningen ser jag ingen anledning att flyga SAS de kvarvarande 3 månaderna av min kvalificeringsperiod; kommer att nå 100k denna vecka. Lägger hellre mina resor hos Skyteam (KLM) och Oneworld (AB) för att bygga status där.

Last edited:
Toppen