Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Mot alla odds blir det här bara konstigare och konstigare.

För att sammanfatta; även om planets ACARS tydligen slutade skicka data strax innan planet försvann, var ACARS inte *helt* inaktivt, utan det skickades fortfarande ping-paket. De innehåller inte i sig nån information om planets position, men utifrån timing-data kan man lista ut hur långt från satelliten planet var.

Plottar man det här på en karta blir resultatet det här:

http://www.slate.com/content/dam/sl...ocation map.jpg.CROP.promovar-mediumlarge.jpg

Antingen ute i ingenstans över Indiska Oceanen, eller nånstans över Kina eller Kirgizistan. Och primärradardatat från Malaysia verkar ju indikera att planet flög norrut.

Men Kina måste väl rimligen ha bra radartäckning längs sin södra gräns?! Och luftrummet kring Afghanistan måste ju vara tjockt av primärradar. Väl?
 
Hvis det er mennesker på flyet der står bag, må vi erkende at de tilsyneladende er meget dygtige og har haft godt styr på det! Et imponerende kunststykke at få et kæmpefly til at forsvinde i al ubemærkethed.....
 
I min värld så var all flygtrafik mycket väl övervakad, men så verkar det inte vara.

Alla flyg har inte transponder, men nog måste det väl finnas andra metoder att följa dessa plan på radar?

Vi bör skilja på flygtrafikledning, som är civil, och den militära luftbevakningen.
Flygledarnas ansvar är att se till så att flyg inte krockar med varandra. All flygtrafik är inte övervakad om du menar att den följs på radarskärmar av flygledare. Det finns dock procedurer för att separera flygplan utan att man behöver "se" dem. Exempelvis finns det naturligtvis ingen radartäckning över Atlanten. Varje flygplan får en färdväg bestående av lat/long-punkter, en höjd och en specifik fart. Detta i kombination med att piloten exempelvis halvtimmesvis rapporterar sin position, som en dubbelkoll, räcker för att man ska kunna separera flygplanen. Minsta tillåtna horisontella avstånd med denna typ av procedurseparation blir ganska stort. Jag kan inte detta exakt men jag tror att det ska vara 10-15 minuter mellan flygplan i samma spår. Minsta vertikala avstånd är 1000 eller 2000 fot eftersom autopiloter är väldigt bra på att hålla sig på en viss höjd.
I de områden där det finns radartäckning kan de minsta tillåtna avstånden mellan flygplan vara betydligt mindre. 3 eller 5 nautiska mil i sidled eller 1000 fot i höjdled räcker. I Sverige finns radartäckning över nästan hela landet, nordligaste Norrland undantaget.
Flygledaren ser allt som har en transponder tillslagen, vilket är ett krav för att få flyga utom på låg höjd långt från flygplatser.

Den svenska militära luftbevakningen ansvarar bl.a. för att upptäcka fiender eller hot bland alla flygplan som närmar sig Sverige. De scannar luftrummet med primärradar och ser således allt som rör sig i luften oavsett transponderstatus. Manuellt jämför man sedan alla flyg med färdplaner och data från flygledningen. Man identifierar helt enkel alla flyg och kan konstatera i de flesta fall att det är civilt flyg utan "onda avsikter".
Då och då kommer det som bekant flyg utan transponder, ofta från det stora landet i öster. Normalt sett skickas då incidentberedskapen upp för att jaga bort inkräktaren.

Slutsatsen är att flygledarna endast ser flygplan med transponder tillslagen om de utövar radartjänst, men det är långt ifrån all luft som har radartäckning.
Militären "ser allt" med sin primärradar men de ansvarar för att bevaka sitt lands gränser. Långt ut över världshaven finns det varken möjlighet eller intresse att bevaka.
 
Här i Kina säger man nu (och även nyheterna) att man bekräftar att planet kapats och detta troligen av dess kapten. Man säger också att man utreder om han har haft kopplingar till ett politiskt nätverk med terroristanknytningar. Kaptenen hade dessutom, dagen innan departure av MH370, ha flyttat sin familj till en annan bostad än den de bodde i (han bodde med sin fru och tre barn som skilda). Man tror också att planet är på land någonstans intakt. Oerhört intressant att följa detta.
 
Ja, det här blir bara konstigare och konstigare. Det hjälper ju som sagt inte att man har att göra med kulturer som inte kan erkänna fel heller, utan det kommer bara konstiga och motsägelsefulla uppgifter hela tiden.
 
Här i Kina säger man nu (och även nyheterna) att man bekräftar att planet kapats och detta troligen av dess kapten. Man säger också att man utreder om han har haft kopplingar till ett politiskt nätverk med terroristanknytningar. Kaptenen hade dessutom, dagen innan departure av MH370, ha flyttat sin familj till en annan bostad än den de bodde i (han bodde med sin fru och tre barn som skilda). Man tror också att planet är på land någonstans intakt. Oerhört intressant att följa detta.

Man kan ju alltid hoppas men...... Om det nu är så att planet finns någonstans intakt så borde någon
av alla passagerarna haft möjlighet att ringa smsa från sina mobiler eller något. Helt osannolikt att
man lyckas slå av alla passagerarnas mobiler om man nu inte är många kapare. Find my Iphone t.ex
borde ju fungera.
 
Toppen