Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Nu kommer Inmarsat (satellitoperatör) med ett officiellt uttalande angående kommunikation med flygplanet.
Inmarsat statement on Malaysia Airlines flight MH370 - Inmarsat

För er som aldrig haft med satellitoperatörer att göra så kan jag meddela att de är synnerligen ljusskygga, avskyr all form av negativ uppmärksamhet (oavsett hur mild) och är betydligt mindre benägna att lämna ut information än en Schweizisk bank. Uttalandet måste därför läsas mot den bakgrunden

Man väljer mycket medvetet att undvika att svara på den enda relevanta frågan i sammanhanget, och vill därigenom flytta bort uppmärksamheten till någon annan part.

De hade väl inte varit i luften så länge? Nån servering innan tandborstning brukar det väl ändå vara? Eller?
Nåja, undrade väl mest ifall informationen på skärmen var in real time...
Skärmarna kan ju också ha varit ur funktion, då har man inte så bra koll. På sk996 idag så fungerade IFE, men inte kartan.

Primär radar ? Åtminstone 3 länder bör ha uppgifter inspelade som går att följa (detta utifrån området och hotbilden mellan länderna). Att det bör finnas är en sak och verklighet en annan. Jag har svårt att tro att någon erkänner "Tyvärr så fungerade inte våran backup/radar/hela avdelning sov/alla var på kareoke etc" . Utöver detta så finns det något som bedöms hamna under nationell säkerhet. Finns ingen av länderna i området som vill erkänna att deras radar kapacitet är kass. Tyvärr så är det viktigare att vidhålla
sk nationell säkerhet och inte säga flaska om faktisk information.

Last edited:
Svårt att släppa det här...

Det skrivs ju om den erfarne pilotens fritidsintressen och att han byggt egen simulator hemma. Att polisen funnits utanför hans hem sedan det blivit känt om planets försvinnande. Att polisen ska gå och undersöka huset om/när de få laglig rätt till det...

Om jag var familj/släkt till en person jag är övertygad om är oskyldig, skulle jag inte då öppna dörren och låta polisen undersöka varenda mm av huset?

Det känns skumt. Hur vanligt är det att piloter tar jobbet med sig hem?

Svårt att släppa det här...

Det skrivs ju om den erfarne pilotens fritidsintressen och att han byggt egen simulator hemma. Att polisen funnits utanför hans hem sedan det blivit känt om planets försvinnande. Att polisen ska gå och undersöka huset om/när de få laglig rätt till det...

Om jag var familj/släkt till en person jag är övertygad om är oskyldig, skulle jag inte då öppna dörren och låta polisen undersöka varenda mm av huset?

Vad har det öht med saken att göra? Om man misstänker honom pga att han byggt en flygsimulator hemma så ska man nog fundera en gång till.

Just nu spekuleras det helt vilt om allt. Här i UK gick det ett helt TV-program om alla möjliga teorier. Jag mådde riktigt dåligt när jag hörde vad de spekulerade kring.

Vi vet fortfarande ganska lite och all dessa vilda och ogrundade spekulationer bidrar ju bara till ryktesspridning som inte leder någonvart alls. Bara för att någon skrivit något på internet så behöver det inte vara sant.

Vad har det öht med saken att göra? Om man misstänker honom pga att han byggt en flygsimulator hemma så ska man nog fundera en gång till.

Just nu spekuleras det helt vilt om allt. Här i UK gick det ett helt TV-program om alla möjliga teorier. Jag mådde riktigt dåligt när jag hörde vad de spekulerade kring.

Vi vet fortfarande ganska lite och all dessa vilda och ogrundade spekulationer bidrar ju bara till ryktesspridning som inte leder någonvart alls. Bara för att någon skrivit något på internet så behöver det inte vara sant.

Men agehall ...
Slappna av nu.

Det är mer än en misstanke eftersom han själv lagt ut bilder och inlägg på ett forum om det.
Att ha en simulator hemma är ju självklart inget likhetstecken med att man skulle vara skyldig till att ett plan försvinner! Det tror jag nog du förstår att jag förstår.

Oavsett om han har simulator hemma eller inte, släpp in polisen! Få det överstökat, så slipper det spridas rykten.

I min värld så var all flygtrafik mycket väl övervakad, men så verkar det inte vara.

Alla flyg har inte transponder, men nog måste det väl finnas andra metoder att följa dessa plan på radar?

Det skrivs ju om den erfarne pilotens fritidsintressen och att han byggt egen simulator hemma.

Inte alls konstigt, på flygsimulatorforum så finns det en hel del piloter som har simulatorer som fritidsintresse. Inte ett dugg konstigare än att jag som arbetar med IT pysslar med datorer som fritidsintresse. Är man intresserad av något så arbetar man ofta med det, inte konstigare än så. Jag skulle bli mer orolig över piloter som INTE är intresserade av flygning i alla dess former.

Så själv är jag förvånad att det har blåsts upp som en nyhet att han hade en simulator hemma. Känns som media greppar efter halmstrån för att hitta vinklar som kan sälja.

Från presskonferensen i morse

The communications systems of missing Malaysia Airlines flight MH370 were deliberately disabled, Malaysia's Prime Minister Najib Razak has said.

According to satellite and radar evidence, he said, the plane then changed course and could have continued flying for a further seven hours.

He said the "movements are consistent with the deliberate action of someone on the plane".

BBC News - Missing Malaysia Airlines flight systems disabled, PM says

Toppen