Senaste nytt

Ingen service i plus pga turbulens nästan hela vägen - vad göra?

Inte en chans att den maten lastas om till en ny flygning om det handlar om wraps, sallader och sandwiches.
Säg inte det. Det är inte så ovanligt att ha catering för hemresan från hemmabasen.

Ett annat exempel är, på Shinkansen (snabbtåg) i Japan kan de sälja matlådor, sandwiches osv hela dagen från samma vagn. Bäst före datum (och tid) står dock tydligt på förpackningen.

Säg inte det. Det är inte så ovanligt att ha catering för hemresan från hemmabasen.

Ett annat exempel är, på Shinkansen (snabbtåg) i Japan kan de sälja matlådor, sandwiches osv hela dagen från samma vagn. Bäst före datum (och tid) står dock tydligt på förpackningen.

När jag åkte från Gran Canaria till Oslo i januari, så var det ett annorlunda sortiment på tillbakavägen. Jag frågade om det fanns wraps kvar efter nerresan, men fick till svar med ett leende att det är noga med livsmedelshygienen så dom hade slängt allt dom hade kvar, så ja SAS slänger det.....

Mvh
/NotRyan

När jag åkte från Gran Canaria till Oslo i januari, så var det ett annorlunda sortiment på tillbakavägen. Jag frågade om det fanns wraps kvar efter nerresan, men fick till svar med ett leende att det är noga med livsmedelshygienen så dom hade slängt allt dom hade kvar, så ja SAS slänger det.....

Mvh
/NotRyan

Wraps är en sak (de tillagas ju ombord), men smörgåsarna har ju en helt annan hållbarhetstid. Vem minns SJ:s gamla plastinslagna mackor som höll i en evighet? (kanske har SAS köpt restlagret därifrån?)

Wraps är en sak (de tillagas ju ombord), men smörgåsarna har ju en helt annan hållbarhetstid. Vem minns SJ:s gamla plastinslagna mackor som höll i en evighet? (kanske har SAS köpt restlagret därifrån?)

Dom hävdade att dom hade slängt allt överblivet, inte bara wrapsen. Men vad vet jag.... Det fanns då inget i den vägen att få :( Men en suveränt god pastasallad...

Mackorna och salladerna som SJ säljer håller i 5 dagar innan de slängs. SAS kör garanterat med samma stuk där man låter osålda mackor/sallader ligga kvar på flygningar. Hela idén till varför man gick över till konceptet var väl för främst att spara pengar i råvaror och logistik, så det känns inte så hållbart att slänga maten efter varje flygning.

Självklart inte Alf !

Vi behöver inte klaga här om bagaget kommer som nummer 367 om man betalat för business och ska ha prio...
Om hummer är för torr eller att nåt bolag slutat med en viss champagne.

Det är en enkel fråga och därmed inte sagt att trådskaparen kommer lägga in om en claim.

För min del innebar det utan mat i avsevärt många timmar med migrän som följd. Det berodde på dålig service/slarv samt ett illa underhållet plan. Skäms inte för min claim.
Men jag har inga höga förväntningar som sagt.
Jag kom ju dit jag skulle och jag överlevde..,

Well said ESSA!

Wraps är en sak (de tillagas ju ombord), men smörgåsarna har ju en helt annan hållbarhetstid.

Mackorna och salladerna som SJ säljer håller i 5 dagar innan de slängs. SAS kör garanterat med samma stuk där man låter osålda mackor/sallader ligga kvar på flygningar. Hela idén till varför man gick över till konceptet var väl för främst att spara pengar i råvaror och logistik, så det känns inte så hållbart att slänga maten efter varje flygning.

Sandwich'ene KAN være med på returen hvis man reiser f.eks CPH-xxx-CPH. Men i mange tilfeller byttes også sandwichene ut per reise. De får aldri "ligge kvar" noe lengre enn maks én tur-retur.

Det er billigere og enklere å få produsert en sandwich enn hele måltider som varmes opp, det er derfor SAS gikk over til det. Ikke fordi de skulle sitte å ruge på sandwichene....

Så hvis man tror man sparer SAS penger med å si "nei takk" så tar man feil :p

Om turbulensen på TS flygningar var som den som var på flygningarna till och från Riga igår(kapten bad flygvärdinnorna sitta ned på marschhöjd och det skakade ordentligt vid start och landning) så har jag full förståelse för att servicen avbröts även om jag givetvis förstår att det kan kännas surt om man planerat att äta eller dricka något ombord. Jag tycker det är bra att flygbolag har en sund inställning till riskerna vid turbulens.

Det är såklart upp till var och en att värdera om det är värt att klaga på utebliven servering, men personligen tror jag inte jag skulle klagat på en kortare intra-Europa eftersom jag inte räknar med något annat än en "fika" ändå. Men det är klart, har man fastat en dag för att frossa wraps så kan det kanske kännas surt att inte få något alls.... :eek:

Toppen