Senaste nytt

Ingen service i plus pga turbulens nästan hela vägen - vad göra?

Flög det flaskor i kabinen som projektiler? Jag inser att så inte är fallet, så jag blir bara lite nyfiken på hur det egentligen var? :)

Believe it or not. Men flaskor flög bokstavligen omkring. Längst fram i C kabinen (gamla A340 iaf) så har de "flaskställ" inbyggda i väggen. Ur dessa "flaskställ" flög två flaskor och landade tack och lov på golvet och rullade iväg längst golvet. Från vagnen flög/ramlade åtminstonde 1 flaska av under serveringen vad jag såg. Så flög som projektiler låter kanske lite mer än det var. ☺️

Kaffe, vin och te spilldes på flera passagerare. Så nog var det en flight där man helt klart borde ha gjort som SAS och avbrutit serveringen samt satt sig ner själva. Även flygvärdinnor kan vara tunga att få över sig när de kommer flygandes! ;)

Kan Du beskriva Din upplevelse av flygningen DUB-CPH - var det så illa enligt Dig själv?

Hade det gått att genomföra en servering?

Believe it or not. Men flaskor flög bokstavligen omkring. Längst fram i C kabinen (gamla A340 iaf) så har de "flaskställ" inbyggda i väggen. Ur dessa "flaskställ" flög två flaskor och landade tack och lov på golvet och rullade iväg längst golvet. Från vagnen flög/ramlade åtminstonde 1 flaska av under serveringen vad jag såg. Så flög som projektiler låter kanske lite mer än det var. ☺️

Kaffe, vin och te spilldes på flera passagerare. Så nog var det en flight där man helt klart borde ha gjort som SAS och avbrutit serveringen samt satt sig ner själva. Även flygvärdinnor kan vara tunga att få över sig när de kommer flygandes! ;)

Jösses, jag skulle ju bli rätt irriterad kan jag ju lugnt säga. :) Servering under turbulens har jag varit med om ett flertal ggr, men inte så att grejerna flyger ur. Senast var på en Delta flight mellan MSP-SFO (om jag minns rätt, var Bay Area iaf). Vi fick alla sitta o sätta händerna över glasen fö att det inte skulle skvätta på oss. Tror dock inte de serverade i Eco då dock, utan bara till oss i First, vilket ju inte var så många.

Gällande Turkish så har jag flugit 200k miles med dem på lite över 2 år. Jag har sett det slarvet för ett par år sen, men inte sista året. Då har det alltid varit noga. Har man dricka kvar så flyttar de över till plastglas innan landning etc. Men det verkar ju vara en del här som har rätt "sköna" incidenter med TK på sistone, det kan man ju lugnt säga. ;) Jag antar de har växtvärk utan dess like. 39 miljoner passagerare 2012, 48 miljoner 2013 och de siktar på 60 miljoner 2014. DET om något är ju en anledning till att inte flyga TK... 20% mer folk på IST i år. ;)

Last edited:
Självklart inte Alf !

Vi behöver inte klaga här om bagaget kommer som nummer 367 om man betalat för business och ska ha prio...
Om hummer är för torr eller att nåt bolag slutat med en viss champagne.

Det är en enkel fråga och därmed inte sagt att trådskaparen kommer lägga in om en claim.

För min del innebar det utan mat i avsevärt många timmar med migrän som följd. Det berodde på dålig service/slarv samt ett illa underhållet plan. Skäms inte för min claim.
Men jag har inga höga förväntningar som sagt.
Jag kom ju dit jag skulle och jag överlevde..,

Jag beklagar om ditt fall var lite annorlunda, det var bara min reaktion på hur snabb man är att lämna in klagomål. Om man åker som trådskaparen i Plus med mellanlandning i CPH kan man ju passa på att äta där och ta lite dricka.

Jag förstår att du kopplar till vad jag skrev i min recension om Malaysia Airlines och det gläder mej att du läst den och dessutom kommer ihåg en del detaljer. Jag har skrivit recensionen i den anda som övriga medlemmar skrivit sina på. När det gäller mitt klagomål på sent bagage kom det inte som nr 367, det kom tre dygn senare. Slarvigt tycker jag med tanke på att det var gott om tid på CDG för omlastning. Detta lämnade jag inte in som ett klagomål till flygbolaget utan tog det som förlust av bagage på Arlanda. Har inte heller krävt ersättning för detta eftersom jag vet att man inte får det vid hemresa. Mina klagomål i recensionen på torr hummer och fel whiskey var inget jag riktade mot flygbolaget eller personalen. Däremot gav jag beröm åt pursern som fixade en hummer fast den missats i beställningen. Jag har inte heller klagat på champagnen, det är bara så att drycken inte tilltalar mej. Jag tar hellre ett glas vit vin eller en Hiller som jag lämnat recept på tidigare.

Det jag klagade på hos Malaysian var att vi inte fick tillgång till F klass lounge vid hemresa samt att man hade gett våra sittplatser åt andra passagerare så att hustrun och jag inte fick sitta bredvid varandra på hemresan. Att inte få tillgång till lounge är inget stort problem, bara lite irriterande då C loungen var så dålig. Däremot är att vi inte fick våra förbokade och bekräftade sittplatser är ett himla slarv. Hur tror ni det skulle kännas om ni hade suttit i MH370 som man numera tror kapades och flög i 4 timmar med den oro och panik som fanns ombord. Vem vill inte då sitta bredvid sin familj i ett sådant läge, man skall alltid räkna med att något jäkligt kan inträffa. Dessa delar jag klagat på är sådant som flygbolaget kan lösa.

Det som inträffar med turbulens är inget man kan lasta flygbolaget för, speciellt när man försöker hitta en lugn höjd. Därför tycker jag ett klagomål att begära ersättning är att överdriva situationen.

Jag kan nämna att jag under veckan har skrivit till Malaysian och meddelat att jag tar tillbaka mina anspråk på det som inte fungerade. Detta med tanke på det som inträffat flygbolaget i veckan. I sken av detta känns det bara löjligt att gnälla.

Jag tycker kanske inte att det är att klaga. Dom gjorde helt rätt som ställde in serveringen.

Men faktum är ändå att man inte fått det man betalat för. Om jag betalar mer för en biljett för att jag vill ha mat och sen går det inte att utföra den tjänsten bör man kompenseras.
Maten och serveringen är ju det som skiljer en go och plus biljett när man väl sitter på planet.

Dom har ju ändå tagit pengarna för att utföra en tjänst som av naturliga skäl inte kunde levereras.

Force majeure...

Jag kan tänka mig att det är så att det räknas som det. Och isåfall får man inte ett jota.

Men hade iallafall försökt få tillbaka något.

en lite OT liknelse. ...
Om jag bor på en svit på ett hotell och på grund av extremt väder så börjar taket läcka (har hänt mig!). Om jag sen efter att ha bytt till ett mindre rum fortfarande hade fått betala för sviten så hade jag haft svårt att acceptera det.

Jag kan tänka mig att det är så att det räknas som det. Och isåfall får man inte ett jota.

Men hade iallafall försökt få tillbaka något.

en lite OT liknelse. ...
Om jag bor på en svit på ett hotell och på grund av extremt väder så börjar taket läcka (har hänt mig!). Om jag sen efter att ha bytt till ett mindre rum fortfarande hade fått betala för sviten så hade jag haft svårt att acceptera det.

En läcka i taket är inte force majeure. Jämförelsen haltar.

En läcka i taket är inte force majeure. Jämförelsen haltar.

Jo jag vet....men i detta fall så var det på grund av en rejäl storm. En del av taket blåste bort.

Så även detta var nog oxå force majeure. ...

Däremot är flygbranschen reglerad mycket hårdare med mer regler om hur saker tolkas. Så jag är med på att det säkerligen är kört att få ersättning.

Men....personligen hade jag bett om skillnaden mellan go och plus och hoppats på någon form av kompensation. ... :-D

Ska man vara jättepetig så har ju SAS kvar maten som de inte delade ut, så en liten besparing gjorde de ju :)

Ett vänligt formulerat mail leder nog till 50 € i kompensation, och gör det inte det så glöm saken och gå vidare.

Toppen