Senaste nytt

Vilseledande marknadsföring av SAS/Star Alliance Eurobonus

Senator på biljetten som är bokad med Air New Zealand står ingenting om att den operaras med Virgin. Det såg vi när vi checka in på flygplatsen.

Om detta stämmer så undrar jag om det inte är ett marknadsförinsgbrott från Kilroy. Jag har för mig att inom EU (vet att så är fallet för USA) så måste det framgå vem som utför en flygning. Nu kommer det i sak inte lösa Eurobonus-problematiken men visar på att (om det stämmer) att Kilroy kanske inte följer alla regler man ska...

Att SAS/StarAlliance inte är en orsak till problematiken håller jag inte med om. StarAlliance kundfientliga hanetring av vem som står för poängen och hur många är absolut en bidragande orsak till komplexiteten och jag tycker trådskaparen absolut kan höra av sig med en historia från verkliga livet hur denna komplexitet slår.

Men, till syvende og sidst är det du som medlem som måste hålla koll på alla dessa regler och att hålla Kilroy (säljaren) ansvarig annat än om det finns ett ordentligt skriftligt avtal i frågan är icke hållbart.

Detta är absolut ett tillfälle då en ombudsman för alliancen skulle kunna vara till stor nytta.

Jag håller inte med. Bara för att detta är ett forum för mer engagerade kunder betyder inte det att ribban skall sänkas. Som liknelse kan jag ta ett exempel då jag hyrde bil i Australien genom en bokningssight. Sighten marknadsför en bil genom avis och jag bokar den och lägger även till ett tillval om extra försäkring för att det marknadsförs som det säkraste valet. När jag sedan plockar upp bilen visar det sig att denna försäkring inte alls täcker det som den ska utan Avis försöker sälja på 3e parts liability och XX andra tillägg. Ska inte Avis ha koll på sina återförsäljare? Ska inte SAS förväntas ha koll på sina återförsäljare? Ska kunder till SAS behöva läsa in sig på bokningsklasser för att veta om man kan åtnjuta fördelarna med bonuspoäng. Då tycker jag systemet är felbyggt och alltför komplext.

Om Elgiganten säljer en Philips TV till dig och Elgiganten påstår att den har touch screen - Är det då Philips fel?

Fast du kan förvisso lämna tillbaka TV:n när du kommer hem och upptäcker misstaget. Detta är inte riktigt lika enkelt med en utnyttjad flygbiljett.

Tillägg

Om man däremot köper en TV för att kunna se en landskamp på SVT1 som efter köpet flyttar till TV3 (vilken du inte har tillgång till) så kan nog säljaren inte hållas ansvarig för detta och returrätten gäller nog inte i det fallet.

Last edited:
Fast du kan förvisso lämna tillbaka TV:n när du kommer hem och upptäcker misstaget. Detta är inte riktigt lika enkelt med en utnyttjad flygbiljett.

Helt överens, men vänder du dig till Elgiganten eller Phillips? :) Vem har du köpt produkten av, och vem har (troligtvis) varit din rådgivare vid ditt köp?

Elgiganten under förutsättning att faktiskt Phillips inte utlovat att en viss modell har touchscreen när den faktiskt inte har det och Elgiganten faktiskt agerat under de förutsättningar Phillips marknadsfört

Elgiganten under förutsättning att faktiskt Phillips inte utlovat att en viss modell har touchscreen när den faktiskt inte har det och Elgiganten faktiskt agerat under de förutsättningar Phillips marknadsfört

Precis.. Och SAS har aldrig marknadsfört Virgin Atlantic som partner, eller att alla bokningsklasser på alla flygbolag ger poäng :)

Eftersom det har varit svårt att få alla "fakta" på bordet i detta fall antar jag "den drabbade" har köpt en av Kilroys egna produkter. Där finns det delkomponenter från olika leverantörer. SAS verkar inte vara en leverantör i detta fall, och varför SAS i så fall inte har levererat mot det just marknadsför är det jag argumenterar mot.

Nu kanske jag trampar någon Kilroy-anställd på tårna och ber om ursäkt i så fall. Men jag tror att de som jobbar som säljare på Kilroy har mer fokus på att hitta bra priser till sina kunder än att maximera intjäning till olika bonusprogram. Målgruppen för Kilroy är väl (fattiga) studenter om jag inte missminner mig inte EBG-resenärer.

Behövde själv hjälp av en säljare på Expedia för ett tag sedan. Personen kunde inte för sitt liv förstå varför jag ville ha en dyrare biljett (dvs högre bokningsklass) än den billigaste som systemet visade. Pris är det enda fokus de har. (Han kunde inte hjälpa mig fall någon undrar.)

Nu har ju SAS eller Star Alliance utlovat bonuspoäng. Men en viss "modell" av bokningsklasser är inte poänggivande.
Om Elgiganten har en Philips med touch screen i den övre serien och man köper en TV i den lägre serien och Elgiganten fortfarande säljer den med orden "Den har touch screen", då är det Elgiganten som bör stå i skamvrån.

Men tv:n med touch screen skulle ju kunna ha vissa villkor med sig (exempelvis att den måste vara ansluten till ComHem) för att touchscreen funktionaliteten visar sig. Om nu Phillips inte informerar sina säljare om detta så är jag inte 100% säker på att Elgiganten skall lastas för detta. Däremot skall en bra säljare på Elgiganten veta om detta.

Men Elgigantens säljare (enligt mig) är ofta att jämställa med personalen på en ganska outbildad resebyrå när det kommer till avancerade frågor (som bonuspoäng är i flygindustrin).

Och då kommer man lätt tillbaka till att tv:n går att lämna åter utan anledning men en (o)utnyttjad flygbiljett gör det inte.

Toppen