Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

ESSA, du underskattar merkostnaden för dessa system gravt. Det är skitsvårt att lösa det rent tekniskt. Det är mycket billigare att tex fixa bättre radartäckning eller bara ta kostnaden när det händer. Trots allt är det rätt sällan plan störtar.

Aurora
1) När ryska bombplan låtsasanfaller Sverige på långfredagsnatten 2013 hände .... ingenting. Trots tillgång till rätt så avancerad svensk övervakningsutrustning. Men den används bara vardagar kontorstid.
2) Det tog nästan 10 år innan amerikanerna hittade honom. Dessutom ser inte satelliterna allt överallt, som man kan tro.
3) Mitt i natten, 10 km upp i luften, över havet? Nja.

Självklart agehall har jag noll koll på kostnaderna.

Såg bild på Twitter som passagerare på en AirAsia flight i området tagit.

Edit
Bild borttagen

Last edited:
Jag skulle vilja föreslå att inte posta bilder eller kommentar från Facebook, blogg eller andra oseriösa källor.
Vi ska inte hålla på med spridning av spekulation.

Aurora
1) När ryska bombplan låtsasanfaller Sverige på långfredagsnatten 2013 hände .... ingenting. Trots tillgång till rätt så avancerad svensk övervakningsutrustning. Men den används bara vardagar kontorstid.
2) Det tog nästan 10 år innan amerikanerna hittade honom. Dessutom ser inte satelliterna allt överallt, som man kan tro.
3) Mitt i natten, 10 km upp i luften, över havet? Nja.

Jag gjorde lumpen på STRIL(stridsledning flygvapnet) och kan säga att Sverige har bevakning av luftrummet 24/7 alla årets 365 dagar. Det är mycket bra radartäckning av Sveriges luftrum.
Däremot har inte flygvapnet hög beredskap med JAS 39 Gripen årets alla dagar.
Varför? Helt enkelt för att regeringen inte har velat betala för en sådan förmåga sedan 20 år.

Thailand deltar i eftersökningarna av MH flighten i Gulf of Thailand. Det är mycket möjligt att bla JAS 39 Gripen används.

AVHerald rapporterar (har även bilder) att man nu har hittat spillrorna efter vraket utspritt i havet. Området ligger nordväst om den senaste kända positionen.

AVHerald rapporterar (har även bilder) att man nu har hittat spillrorna efter vraket utspritt i havet.

Du menar "man har sett något som skulle kunna vara vrakspillror", va? Eller läser jag slarvigt?

Jag är frustrerad över att inga journalister förstår skillnaden mellan sekundärradar och primärradar, och därför inte ställer rätt frågor. Det måste väl rimligen finnas militär primärradar i det här området?

Du menar "man har sett något som skulle kunna vara vrakspillror", va? Eller läser jag slarvigt?

Att det är någon slags vrakspillror tycker jag man kan sluta sig till genom att titta på bilderna. Men ja, det är inte 100% bekräftat att dessa kommer från MH370.

Jag är frustrerad över att inga journalister förstår skillnaden mellan sekundärradar och primärradar, och därför inte ställer rätt frågor. Det måste väl rimligen finnas militär primärradar i det här området?

Ja det är väl information från den radar som man pratar om vid presskonferanser eftersom det är en militär som kommer med uttalandet om att det ser ut som flygplanet vänt tillbaka. Jag tror inte den civila trafikledningen har någon primärradar som täcker den plats planet försvann på. Primärradar finns nog bara i närheten KUL flygplats. Jag är inte ens säker på att sekundärradar finns som täcker området planet försvann inom, då borde man ha bättre positionsangivelser och man bör se om det flrvunnit med en gång eller skunkit ner mot havsytan.
Det kan nämnas att det bara finns en primärradar för civil flygtrafik i trakten av Uppsala som LFV äger. Denna används då inom Stockholms terminalområde.

Toppen