Senator
Moderator
Jeg tror at SAS vil miste en stor del af kundegrundlaget i economy på longhaul! I forvejen skuffer det mange udlændinge der rejser til/via Scandinavien med SK at man skal betale for drikke - endda til meget høje priser til sammenligning med f. eks. LOT (8 DKK for en øl). SAS angriber et ekstremt PR-følsomt område og forråder størstedelen af passagerne....Dette er gode nyheder for LO, SU, AF, BA, TK, QR, EK, LH og mange, mange andre konkurrenter
Det känns iallafall konstigt att ändra i långlinjerna på det sättet. De är väl de mest lönsamma nuförtiden??
Jag trodde också att en SAS hade en större del av utländska marknaden på long-haul. Nu hittar jag inte presentationen från lanseringen av rutten till San Fran, men man räknade (om jag minns rätt) att 75% kommer från den inhemska marknaden (med andra ord Skandinavien).
Mitt tips som alltid är att själva läsa den information som finns på sasgroup.net som är SAS Gruppens hemsida. Här finns ett antal intressanta finansiella och marknadspresentationer. Jag tror att läser man den information som finns där, kommer alla dessa ändringar bli tydligare. Det fanns en väldigt bra presentation från preferensaktieemissionen som talade ett tydligt (tycker jag) språk vart man är på väg.
Vi härinne jämför kanske SAS med Lufthansa, Swiss, LOT, Qatar och andra. Det gör inte allmänheten (tror jag) och SAS ser inte dessa alternativ som största hot mot sin verksamhet. Så gör en enkel enkät bland 20 av era vänner som kanske är omedvetna resenärer. Ni kommer själva snabbt (gissar jag) till några slutsatser:
** Direkt är alltid bäst om jag kan
** Pris är viktigaste, och jag vet inte vad som ingår i mitt pris
** Jag söker via meta-search för bäst pris
Personligen tror jag inte att dessa ändringar har någon negativ effekt på bokningar på SAS Long-haul, det är inte avgörande för den gemene man i gatan om vin ingår eller inte.
Last edited: