Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Visst, jag kan köpa argumentet om att en genomsnittlig flight har (nära) genomsnittlig prestanda vad avser passagerarnas förmåga att hantera en nödsituation. Men jag vill påstå att mina hörlurar inte sänker detta snitt nämnvärt...

:cool:
Dina hörlurar ja, sen har du dina 300+ medpassagare också. Alla sitter i sin egna lilla värld och bryr sig inte om vad som händer runtomkring. Det är i alla fall inte en flight jag vill vara med på. Vid en evakuering så är det inte många sekunder man har på sig att få ut alla människor, då vill i alla fall jag att de allra flesta är uppmärksamma.

Det är bra att prata om "möjliga" risker men hur är sannolikheten att alla passagerare inte uppmärksamma vid så pass allvarligt läge som man behöver evakuera planet? Flygplanet kraschlandar inte ena sekunden till den andra väl?

Tenk at barn i "dagis" klarer å følge enkle instrukser, følge med på voksne som snakker om sikkerhet og slikt - mens voksne businessmenn ikke klarer følge enda enklere instrukser som å ta av seg hørlurarna i 2 minutter for å følge med på en kort og konsis sikkerhetsgjennomgang....

Det är bra att prata om "möjliga" risker men hur är sannolikheten att alla passagerare inte uppmärksamma vid så pass allvarligt läge som man behöver evakuera planet? Flygplanet kraschlandar inte ena sekunden till den andra väl?

Det kan väl i och för sig hända, exempel Asiana som kraschade på SFO för drygt 1 år sedan (eller när det var).

Det kan väl i och för sig hända, exempel Asiana som kraschade på SFO för drygt 1 år sedan (eller när det var).

Jag är rätt övertygad om att de som satt med hörlurar på på den flighten faktiskt upptäckte vad som hände... Och att det tog mer än några sekunder innan evakuering skedde... :)

Jag är rätt övertygad om att de som satt med hörlurar på på den flighten faktiskt upptäckte vad som hände... Och att det tog mer än några sekunder innan evakuering skedde... :)

Det tvivlar jag inte på men planet kraschlandade från en sekund till en annan utan någon större förvarning för passagerarna.

och om jag kommer ihåg rätt det planet rullade runt över landningsbana och det är svårt att tro att passagerare sitter kvar i sin stol med hörlurar utan att vara uppmärksammad i sådan situation.

[video=youtube;eXCwI6a1DqI]http://www.youtube.com/watch?v=eXCwI6a1DqI[/video]

Den dagen alle ulykker skjer på lik måte er unnskyldningene greie nok.

Men slik er det ikke. Det finnes ikke det menneske i verden som vet hvordan neste flyulykke ser ut.

Jag blir förvånad över att den här tråden lever vidare...gnälliga wannabees som inte kan följa regler eller ansvarig personals/crews instruktioner, utan istället måste vara trotsiga...jag upprepar det här citatet:

Citat ur ett tidigare inlägg:
"I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation."

...sen får en säkerhetschef på en svensk statlig myndighet vara hur trotsig som helst...!

Toppen