Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Dr. Miles

Expert
Jag är förvånad över att många är rädda för/irriterade av medopassagerare med hörlurar på sig vid start och landning.
Enligt mig är detta inte "riktig" fara utan hårda/tunga väkor/prylar i hatthyllan är mer farlig grej som flygbolaget/myndigheter struntar helt i.

Att göra saken med minimal risk till det vore som om livets farligaste grej och strunta i äkta fara är helt oförståeligt för mig.
 

johhenrik

Medlem
Citat ur ett tidigare inlägg:
"I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation."

Du kan väl inte vara allvarlig och mena att du tror på ovan för det första? För det andra, precis som Dr. Miles påstår, OM det hade varit ett sådant stort säkerhetstänk, vilket många här inne tror, varför följer inte ett enda bolag alla andra regler vad gäller baggage etc? Det är inget annat än samma idé som att skorna skulle av i säkerhetskontrollen. Fejk..

Varför tillåts äns att man rör sig i kabinen? Eller varför släcker man säkerhetsbältets lampa? Med tanke på hur snabbt saker händer, vilket folk påstår här inne, borde man ju kanske tänka lite på säkerheten tycker jag. Det är ju i sådana fall flygbolagen som ska skämmas ordentligt för sin totala brist på omtanke om oss passagerare, som går runt med stora tunga serveringsvagnar, varm kaffe eller släckta säkerhetsbälteslampor. Fast näe, det är nog rätt, hörlurarna är nog det farligaste på flygplanet...
 

Stefan62

Medlem
Du kan väl inte vara allvarlig och mena att du tror på ovan för det första? För det andra, precis som Dr. Miles påstår, OM det hade varit ett sådant stort säkerhetstänk, vilket många här inne tror, varför följer inte ett enda bolag alla andra regler vad gäller baggage etc? Det är inget annat än samma idé som att skorna skulle av i säkerhetskontrollen. Fejk..

Varför tillåts äns att man rör sig i kabinen? Eller varför släcker man säkerhetsbältets lampa? Med tanke på hur snabbt saker händer, vilket folk påstår här inne, borde man ju kanske tänka lite på säkerheten tycker jag. Det är ju i sådana fall flygbolagen som ska skämmas ordentligt för sin totala brist på omtanke om oss passagerare, som går runt med stora tunga serveringsvagnar, varm kaffe eller släckta säkerhetsbälteslampor. Fast näe, det är nog rätt, hörlurarna är nog det farligaste på flygplanet...

Citatet syftar till att belysa det faktum att det inte är Du själv, utan personalen/crew som bestämmer ombord! Likaså vet vi att varje flygbolag har sina egna regler.

Det är säkert så att en B747 från 1989 och en A380 från 2012 inte reagerar nämnvärt på att samtliga passagerare slår på sina respektive mobiltelefoner, men det är inte det saken gäller - om man får instruktioner om att inte resa på sig under hela flygningen så gäller väl det!?

...och...jo, jag tror på det som citatet försöker belysa - många, men inte alla, av BC:s aktiva medlemmar är just sådana tror jag...
 

Dr. Miles

Expert
Det är säkert så att en B747 från 1989 och en A380 från 2012 inte reagerar nämnvärt på att samtliga passagerare slår på sina respektive mobiltelefoner, men det är inte det saken gäller - om man får instruktioner om att inte resa på sig under hela flygningen så gäller väl det!?

Om jag får dra ytterligheter med den logiken, om en "sjuk" kapten beordrar dig att hoppa av från luften så måste du göra det för att följa instruktion i sig är viktigt och inte vad instruktionen handlar om? :confused:
 

johhenrik

Medlem
Citatet syftar till att belysa det faktum att det inte är Du själv, utan personalen/crew som bestämmer ombord! Likaså vet vi att varje flygbolag har sina egna regler.

Jaså? Då läser du något helt annat än mig. Där står det att den som inte kan följa en instruktion under säkerhetsgenomgången inte kan följa instruktioner vid en nödsituation. Det opponerar jag mig mot och jag frågade om du trodde på det. Du svarar på något annat.

Det är säkert så att en B747 från 1989 och en A380 från 2012 inte reagerar nämnvärt på att samtliga passagerare slår på sina respektive mobiltelefoner, men det är inte det saken gäller - om man får instruktioner om att inte resa på sig under hela flygningen så gäller väl det!?

...och...jo, jag tror på det som citatet försöker belysa - många, men inte alla, av BC:s aktiva medlemmar är just sådana tror jag...

Ja, om man får instruktionen att sitta så sitter man, jag har aldrig påstått något annat. Vad jag opponerar mig emot är en fånig regel som inte överhuvudtaget har med säkerhet att göra. Men troligen har du inte läst tråden på sistone utan tror att den fortfarande gäller elektronik på eller av. Den regeln är ju borta nu. Lustigt, med tanke på vilken säkerhet den gav, speciellt när denna tråden startades...
 

pitch

Medlem
Men troligen har du inte läst tråden på sistone utan tror att den fortfarande gäller elektronik på eller av. Den regeln är ju borta nu. Lustigt, med tanke på vilken säkerhet den gav, speciellt när denna tråden startades...
Den gav nog en viss säkerhet, på den gamla onda tiden när kvalificeringskrav på civil elektronik var få och dåliga. Kom nu inte och påstå att den där regeln alltid har varit fel, för det stämmer lika lite som att den var rätt på moderna plan i nuvarande tid.
 

Stefan62

Medlem
Tråden har spårat ur...så jag fortsätter på den vägen...

Säkerhetsbältet behövs inte under någon del av flygningen - det fyllde säkert en funktion någon gång i flygets barndom, men knappast nu och instruktionen är bara en rekommendation.
 

Dr. Miles

Expert
Tråden har spårat ur...så jag fortsätter på den vägen...

Säkerhetsbältet behövs inte under någon del av flygningen - det fyllde säkert en funktion någon gång i flygets barndom, men knappast nu och instruktionen är bara en rekommendation.
Om instruktion är rekommendation så gäller det inte samma sak för dem som har hörlurar på sig vid start/landning?
 

agehall

Medlem
Säkerhetsbältet behövs inte under någon del av flygningen - det fyllde säkert en funktion någon gång i flygets barndom, men knappast nu och instruktionen är bara en rekommendation.

Men hallå - har du hört talas om turbulens? Det är inte ovanligt att flygplan plötsligt dyker 3-4m och folk som då inte har bältet på sig kastas upp i taket och landar på sina stolsgrannar.
 

johhenrik

Medlem
Om instruktion är rekommendation så gäller det inte samma sak för dem som har hörlurar på sig vid start/landning?

Men hallå - har du hört talas om turbulens? Det är inte ovanligt att flygplan plötsligt dyker 3-4m och folk som då inte har bältet på sig kastas upp i taket och landar på sina stolsgrannar.

Nu var nog Stefan62 ironisk iofs, iaf tolkar jag det så, då han säger att han spårar ur, precis som tråden. :) Jag tyckte det var lite fyndigt iaf. :)
 
Toppen