Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Det här är ingen Enhancement, det är en klockren försämring, en Enhancement hade
varit att de slagit på trumman att de återinför Fanta samtidigt som de i det tysta plockade bort öl och vin :p

Ordet Enhancement används ju iofs ironiskt i detta sammanhang. På samma sätt som det används ironiskt i alla andra trådar om förändringa i M&M, EB etc. :) Det är ju vad flygbolagen brukar kalla förändringar i sina FFP. "We have enhanced how..." och alla är ganska övertygade om att det är en försämring. :)

Jag flög Go igår med SAS.
Till maten får man max tre alkoholhaltiga drycker. Man är fri att be om mer av alkoholfritt. Dock bör det väl få plats också... ;-)
Efter det kostar dryck förutom vatten om jag förstod det rätt.
Jag bad om kaffe senare under flighten och jag var beredd att betala. Men fick till svar, "borde nog ta betalt men det tänker jag inte göra."
Kundservice.
De var enormt tillmötesgående och till frukost värmdes två portioner kyckling åt mig istället för den wrap som ingick. Hade inte beställt glutenfritt då jag hoppades på opup.
Det gör inte mig något att de tar betalt för alkoholhaltiga drycker ombord när jag flyger Go.
Det går att göra så mycket av det som inte kostar.
Som leenden, flexibilitet med maten om möjlighet finns.
Att de snällt gick med min lur in i business och laddade den för att jag inte skulle stå mig slätt vid ankomst.
Riktigt nöjd med mjukvaran.

Har de ändrat sig igen :confused:

I SAS Go ingår all dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker, utöver det som serveras till maten, kan du köpa från Our Café som också erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning mellan serveringarna. Mer om Our Café

SAS Go - SAS

Your meal will start with a small appetizer, continue with a delicious warm main course and end with dessert and coffee and tea. Wine, beer and soft drinks are included with dinner.
SAS Go - SAS

Känns inte så hemskt kan jag tycka, men visst.....skillnaderna gentemot LCC blir allt färre. Som Senator påpekade så håller SAS samma prisnivåer nu som på 90-talet, så jag vet inte vad man kan förvänta sig.

Det är tydligt att majoriteten av människor väljer efter plånbok när man bokar resor och då är det tyvärr bara för bolagen att anpassa sig. Jag tror inte att detta är en strategi framtagen av SAS, utan hänsyn till det ekonomiskt trängda läget. Man var väl helt enkelt tvungna...

Jag ogillar SAS på många sätt, men nedrustningen av "det lilla extra", som förut hörde flygningen till, är vi konsumenter skyldiga till.
I befolkningsrika länder kanske det finns tillräckligt många av oss finsmakare (och kanske till viss del nördar), men i Sverige verkar hela klientelet samlas på ett visst forum. Tyvärr räcker vi inte till för att fylla varje SAS-kabin...

Jag tror vi kommer se de flesta bolag vandra denna väg.... Som tur är har man ett val - business-/first class! :) Man får nog acceptera att det inte finns några "free lunches", utan man får vackert betala för sig.

Själv värdesätter jag främst ett stort linjenät, tryggheten att kunna ombokas och lounger. Ombordkoncept i ekonomiklass imponerar sällan oavsett. Om Norwegian ingått i någon av de globala allianserna hade jag säkert varit beredd att testa.

Men för att slippa allt detta obehag finns ju: USDM, Lifemiles, Alaska Milage Plan, AAdvantage & Miles & Bonus! ;)

Det är tydligt att majoriteten av människor väljer efter plånbok när man bokar resor och då är det tyvärr bara för bolagen att anpassa sig. Jag tror inte att detta är en strategi framtagen av SAS, utan hänsyn till det ekonomiskt trängda läget. Man var väl helt enkelt tvungna...

Det hade väl varit relevant om SAS ofta varit billigast men det är dom i princip aldrig, det kan ju funka att vara något dyrare när man har ett varumärke men det är ju det som man håller på att förstöra nu, tycker man håller på med en mellanmjölks strategi som bara kan leda fel.

Jag tycker inte att det så konstigt att ta betalt för alkoholhaltiga dryck mellan måltid. Om man kollar T.ex. Finnair så det är inte så mycket bättre:
INTERKONTINENTALA FLYG – TURISTKLASS

Som turistklasspassagerare får du en generös och välsmakande varm måltid. Vi serverar också ett aptitligt varmt mellanmål före landning på många av våra flyg. Du kan också när som helst köpa läckra tilltugg ombord. Se listan över smårätter och tilltugg.

Flyg till Kina, Japan, Sydkorea, Indien och Singapore: Läsk, juice, vatten, öl samt vitt och rött vin serveras utan extra kostnad – övriga alkoholhaltiga drycker finns att köpa.

Flyg till New York, Toronto och Bangkok: I alla måltider ingår alkoholfri dryck, öl och vin utan extra kostnad. Alkoholhaltiga drycker finns att köpa vid alla andra tidpunkter.

Flyg till Dubai: I alla måltider ingår alkoholfria drycker utan extra kostnad. Alkoholhaltiga drycker finns att köpa.

Lite OT

United och Delta (tidigare Northwest) erbjöd alkoholdrycker gratis även i Economy class på linjer till/från Japan då alla andra flygbolag på samma rutter erbjöd det.
United har dock beslutat att de tar också betalt för alkoholdrycker i Economy class på dessa linjer sedan 2014-JAN-01. Så det är nog global fenomen.

Jag tycker inte att det så konstigt att ta betalt för alkoholhaltiga dryck mellan måltid. Om man kollar T.ex. Finnair så det är inte så mycket bättre:
INTERKONTINENTALA FLYG – TURISTKLASS

Som turistklasspassagerare får du en generös och välsmakande varm måltid. Vi serverar också ett aptitligt varmt mellanmål före landning på många av våra flyg. Du kan också när som helst köpa läckra tilltugg ombord. Se listan över smårätter och tilltugg.

Flyg till Kina, Japan, Sydkorea, Indien och Singapore: Läsk, juice, vatten, öl samt vitt och rött vin serveras utan extra kostnad – övriga alkoholhaltiga drycker finns att köpa.

Flyg till New York, Toronto och Bangkok: I alla måltider ingår alkoholfri dryck, öl och vin utan extra kostnad. Alkoholhaltiga drycker finns att köpa vid alla andra tidpunkter.

Flyg till Dubai: I alla måltider ingår alkoholfria drycker utan extra kostnad. Alkoholhaltiga drycker finns att köpa.

Fattar inte riktigt, det ingår ju elr är jag icke läskunnig?

Det hade väl varit relevant om SAS ofta varit billigast men det är dom i princip aldrig, det kan ju funka att vara något dyrare när man har ett varumärke men det är ju det som man håller på att förstöra nu, tycker man håller på med en mellanmjölks strategi som bara kan leda fel.

Det ska väl påpekas att konkurrensen är internationell, och att många konkurrenter inte dras med samma kostnadsbörda. Avlöna någon i Sverige vs Spanien är ju inte jämförbart. Gulfbolagen kan t.e.x använda det man sparar i arbetskostnad och bensinpriser på att lägga på finare dryck.
Sen har ju SAS, som alla vet, ett ofrånkomligt skuldbagage (i praktiken) från gamla tiders löne- & pensionsvillkor.

Gällande produktkonceptet och varumärke (bortsett från ekonomi) ger jag dig rätt - det finns många som är bättre på varumärkesvård än SAS. Tycker Sverige, generellt, är ganska dåliga på det..... Bara ordet "mellan" antyder ju en viss inkonsekvens i hur man uppfattar det egna bolaget, och det är aldrig ett vinnande koncept.
IKEA o HM står tydligt för vad de vill, och därför lyckas de.

Toppen