Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Simon ha en underbar resa och aterkom garna med massor av bilder och synpunkter! Och utmana garna mina utalanden om att EK F A380 ar en turistfalla jamfort med deras 777ER

Det ska jag absolut jämföra o tycka till. En snabb fråga bara, ska jag göra online check in eller vänta tills jag kommer till flygplatsen? Tänker ersättningsmässigt....

Dear Mr Sjoberg,
Thank you for contacting Emirates.
We have observed that you were contacted by the Retail office in Sweden regarding rebooking or compensation
You were also informed of the option to rebook free of charge or to use the ticket with the changes and get fare difference refunded,Further on you were*advised at the airport to make the refund application online or contact customer.affairs@emirates.com.
Should you need further information or assistance, please contact us and we will be pleased to assist.
Sincerely,
Samantha Fernandes
Customer Sales and Service Representative
Emirates Airline

Fick detta från dem nu när jag bad om 75%.....

Tja, fare difference beror ju lite på hur de räknar? Är det klarlagt på något sätt?

I och med att du visste om ändringen mer än 14 dagar innan så blir det väl i princip omöjligt att hävda 261/2004, så fare difference (förutsatt rimlig sådan, vad vet jag 5-10k beroende hur fare är konstruerad) är ju en rimlig ekonomisk återbetalning för det de levererade, men det ersätter ju inte alls något i form av besvikelse eller straff för att de inte levererar vad de säljer och därför skulle jag i alla fall försöka påpeka detta och kräva något för att kompensera deras leveransproblem.

Flygbolagen brukar vara mer medgörliga med t.ex. uppgraderingsvouchers och miles eftersom det inte 'kostar' något (i.e. ingen påverkan på cash flow). En idé kan vara t.ex. två uppgraderingsvouchers så att du kan uppgradera ett leg från Y till F någon gång i framtiden.

Å andra sidan, bör man förvänta sig kompensation för nedgraderingen nu när Emirates har varit så snälla och uppgraderat polaren på två flyg? ;)

Jag hade nog avstått från att be om kompensation, ifall jag var i den situationen.

Tja, fare difference beror ju lite på hur de räknar? Är det klarlagt på något sätt?

I och med att du visste om ändringen mer än 14 dagar innan så blir det väl i princip omöjligt att hävda 261/2004, så fare difference (förutsatt rimlig sådan, vad vet jag 5-10k beroende hur fare är konstruerad) är ju en rimlig ekonomisk återbetalning för det de levererade, men det ersätter ju inte alls något i form av besvikelse eller straff för att de inte levererar vad de säljer och därför skulle jag i alla fall försöka påpeka detta och kräva något för att kompensera deras leveransproblem.

Flygbolagen brukar vara mer medgörliga med t.ex. uppgraderingsvouchers och miles eftersom det inte 'kostar' något (i.e. ingen påverkan på cash flow). En idé kan vara t.ex. två uppgraderingsvouchers så att du kan uppgradera ett leg från Y till F någon gång i framtiden.

Jag fick vetenskap om detta den 20 dec alltså mindre än 14 dagar innan. Sen gör de ju ingen roll om pursern tillåter min vän att tre timmar åka framme i första klass. Min vän fick inget mer än sitta där o ett glas champagne. Det här mailet svarade dom aldrig på något egentligen och med tanke på den information som dem ger är vilseledande när de säger att flygplatsen ska betala ut kompensation o sen hänvisar dem tillbaka till custoumer affairs. Ja o min vän reser på olika bokningar så dem kan inte hävda de som en kompensation alls utan de ät Goodwill.

Äh man får väl ta de vidare till ARN då för att få 4-5 tusen i kompensation ser jag inte som en deal när dem tjänar massor på att byta plan på grund av att dem överbokat Y.

Jag fick vetenskap om detta den 20 dec alltså mindre än 14 dagar innan.

Ah, ok. Det gör ju i alla fall lite skillnad, men jag tror fortfarande att det kommer att gå långt innan du eventuellt får igenom 261/2004 - ARN är inte säkert att det räcker.
Sen gör de ju ingen roll om pursern tillåter min vän att tre timmar åka framme i första klass. Min vän fick inget mer än sitta där o ett glas champagne. Det här mailet svarade dom aldrig på något egentligen och med tanke på den information som dem ger är vilseledande när de säger att flygplatsen ska betala ut kompensation o sen hänvisar dem tillbaka till custoumer affairs. Ja o min vän reser på olika bokningar så dem kan inte hävda de som en kompensation alls utan de ät Goodwill.
Håller med att detta har inget med situationen att göra, även om det ju var en nice 'soft compensation for the hassle'.

Äh man får väl ta de vidare till ARN då för att få 4-5 tusen i kompensation ser jag inte som en deal när dem tjänar massor på att byta plan på grund av att dem överbokat Y.

Håller med om att enbart 4-5tkr (om det är fare differece) är löjligt. De måste även ge kompensation för att de inte levererade det de lovat - sen om denna kompensation ges i pengar, vouchers etc. är upp till dig att godta. Jag skulle själv vara ganska nöjd med ett antal (4?) upgrade vouchers med obegränsad giltighet (t.ex. två vouchers uppgraderar Y->C->F) och på detta sätta t.ex. få en T/R till DBX i F för ekonomipris.

Som de ser ut nu har erbjudit mig 75% refund enligt 261/2004. Dock enbart för den sectorn vilket gör att jag får tillbaka knappa 3000 kr. Dem erbjuder mig inga vouchers eller något. De här börjar bli löjligt känns de som. Finns de någon som kan tolka reglerna för enligt dem ska jag enbart få för sektorn o de jag betalade för sektorn. Men bör de inte vara vad en vanlig biljett kostar för den sektorn i så fall eller är de inte hela biljettpriset?

Som de ser ut nu har erbjudit mig 75% refund enligt 261/2004. Dock enbart för den sectorn vilket gör att jag får tillbaka knappa 3000 kr. Dem erbjuder mig inga vouchers eller något. De här börjar bli löjligt känns de som. Finns de någon som kan tolka reglerna för enligt dem ska jag enbart få för sektorn o de jag betalade för sektorn. Men bör de inte vara vad en vanlig biljett kostar för den sektorn i så fall eller är de inte hela biljettpriset?

"75 procent av passagerarens biljettkostnad" står det ordagrant i EU-förordningen och de har uppenbarligen gjort en egen, för dem mycket fördelaktig, tolkning av det. Hittar vid en mycket snabb sökning inga rättsfall som bringar mer klarhet i frågan,

Ge dem max en chans till, sedan skriver du till ARN så får vi se om det är ett bolag i första klass eller ej...

"75 procent av passagerarens biljettkostnad" står det ordagrant i EU-förordningen och de har uppenbarligen gjort en egen, för dem mycket fördelaktig, tolkning av det. Hittar vid en mycket snabb sökning inga rättsfall som bringar mer klarhet i frågan,

Ge dem max en chans till, sedan skriver du till ARN så får vi se om det är ett bolag i första klass eller ej...

Precis, jag har svarat dom igen med att dem tolkar det hela på fel sätt. Att det skall beräknas på min biljetts hela pris och att jag inte är nöjd med denna kompensation.

Återkommer när dom svarar igen.

Hur går de för din del lago ? Vad fick du i slutändan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen