Man kan ju skippa att flyga med Norwegian av olika skäl men om man gör det av pga arbetsvillkoren då blir det problem att köpa något överhuvudtaget i affärerna....
Overhodet ikke. Jeg er prinsippfast, og boikotter bedrifter som av en eller annen grunn ikke oppfyller mine moralske krav til bedrifter. Alle bedrifter eksisterer for å tjene penger, og det er i og for seg greit. Det er når bedrifter begynner å kynisk utnytte sin arbeidskraft for å skape merinntekt i sine egne lommer, mens de som utnyttes for pengene får mindre, at det lyser rødt i huet mitt.
Å reise med fly er IKKE en livsnødvendighet. Å handle mat, ta en utdanning, medisiner og hjelpemidler hvis man er funksjonshemmet er eksempler på livsnødvendigheter. Det er derfor greit nok å ikke ha 100% ren samvittighet under handel av livsnødvendigheter - det er mindre greit å ha uren samvittighet når man helt uten problemer kunne unngått handelen. Å velge et annet flyselskap er simpelt. Å la være å besøke
SeaWorld er også simpelt.
Å tenke litt etisk når man handler, ved å f.eks investere i dongeribukser made in italy, i stedet for å kjøpe slaveproduserte bukser fra Bangladesh og Kina på h&m, cubus, lindex osv. Man kan handle lokal mat, det smaker bedre og er sunnere. Ved å gjøre et minima av research før man handler, så kan man gjøre overraskende mange gode moralske valg også i hverdagen.
Det er ikke så vanskelig som man skulle tro - og det er en ekstremt dårlig unnskyldning for å ikke gjøre et moralsk valg "at man ikke kan ta det overalt". Man må begynne ett sted, og alle bidrag i kampen for bedre rettigheter for alle arbeidende mennesker er et viktig bidrag. Alle som tenker "takk gud det ikke skjer i min bransje", bør man kanskje skru på empatilyset og tenke på at det kan skje alles bransjer. Jeg ser i min egen bransje, petroleumsbransjen, så har også outsourcing blitt en stor ting. Oljebaronene vil tjene mer, og man tjener mer på å sende anbud på diverse tjenester man kjøper inn uten å sitte med ansvaret selv. Med på lasten får alle arbeiderene i sektoren dårligere vilkår, helse/miljø/sikkerhet minker etc.
Hvis alle bare står og ser på utviklingen...Så skjer det ingen ting.