Senaste nytt

Jämförelse SAS vs Norwegian & United till New York

Det låter dyrt. Jag brukar förbeställa en bil från Dial7, Carmel eller någon av de andra limo-tjänsterna. Då vet man exakt vad det kostar samt slipper lägga på dricks.

Då jag vanligen åker C så spelar det ingen betydelse*, de stackarna som kör har i regel låg lön och är beroende av dricksen... Några dollar upp o ner - Jag kan bjuda på det.
Jag är numera en sk. Dinki - Double Income No Kids :p;)

När hela familjen, 5 pax, åkte till New York så förbeställde vi limo, då slipper man ta 2 taxis!

Att dricksa är för mej ett sätt för att visa uppskattning såväl som att nästa kund får förhoppningsvis en bättre service. Tänk om en god gärning eller bara ett leende kan göra skillnaden :) (lite OT men mina 2 cents)

Dessutom behöver amerikanarna mina dollar just nu :cool:

* - bara jag inte blir lurad!

Med vänlig hälsning/Jaws

Jag har inga problem att ge dricks, men jag hatar att göra det för att det "förväntas av mig". Ska jag ge dricks ska det ju vara för att jag fått en tjänst jag verkligen uppskattade - priset för själva tjänsten förväntar jag mig vara inbakat i grundpriset.

Nu är det ju tyvärr inte så det fungerar i USA där alla ska ha dricks, oavsett vad de gör, men jag undviker gärna detta om det går, genom att tex boka en limmo.

Blir de inte sura utan dricks? Jag försökte klara mig 5 timmar i NYC utan dollars och trodde jag skulle få stryk... åkte limo från TSQ till EWR häromdagen, kostade 90, han fick 100 och såg mycket ledsen ut.../Per

Den här jämförelsen höll väl ingen hög kvalitet direkt. Punkter som är liknande ger helt olika resultat för de olika bolagen. Att det dessutom är tre olika personer som gjort testerna gör att likvärdigheten i bedömningen blir lidande. Men det går nog att få med sig lite information ur artikeln om man inte har någon tidigare erfarenhet.

Intressant att de tar med Taxi i NY som en variabel.

"Norwegian flyr med Boeings 787 Dreamliner til JFK-flyplassen i Queens i New York."
"SAS flyr med en Airbus A330-300 til Newark, flyplassen i New Jersey, like utenfor New York."
Så EWR ligger utanför New York medan JFK ligger i New York?

Känns som de jämför lite äpplen och päron på de olika kriterierna beroende på vem som gjorde resan.

absolut... EWR ligger ju faktiskt i Jersey :).
Att det ofta går fortare från EWR till manhatten än från JKF till Manhattan glömdes visst.

Last edited:
SAS var billigare menar du, har det blivit en LCC tävling mellan SAS och Norwegian:confused:
Tjatar på om att United är bäst i testet. Dessutom har United alla resurser som Norwegian saknar om det skulle bli strul.

Nuvel, han mener vel bare at VG konkluderte med at Norwegian var best pga pris, og når man da flytter blikket fra enkeltdager til helheten viser det seg at SAS ikke bare er et nettverksselskap, men også billigere enn Norwegian til USA. Da er det ikke mye som taler Norwegian til fordel, med unntak av en yngre flyflåte med mer moderne onboard entertainment. Men når alle i dag har en iPad eller iPhone skjønner jeg ikke helt hvorfor et flyselskap skal vinne på akkurat det. Det er et par bestanddeler av en flyvning jeg føler er mer kritisk enn hvordan IFE-system selskapet har :)

Toppen