Senaste nytt

Jämförelse SAS vs Norwegian & United till New York

Om man tittar vidare på taxiaspekten så blir det dessa resultat
Norwegian, glad gubbe: Fra vi stilte oss i taxikøen til vi var på hotellet tok det 48 minutter. Selve kjøringen tok 36 minutter.
SAS, likgiltig gubbe: Det var litt kø utenfor, men det er godt organisert og du blir garantert ikke lurt her. For i køen får du en lapp hvor det står hvor mye du skal betale. Dette respekterer sjåførene. Inn til Times Square betalte jeg 78 dollar, pluss litt tips.
United, likgiltig gubbe: Fra jeg stilte meg i taxikøen på Newark til jeg gikk av ved mitt hotell gikk det en drøy halvtime.
Prisen er fast (ikke taksameter), men vil variere alt etter hvor du skal. Jeg betalte 79 dollar + tips.

Norwegian får här bäst betyg även fast resan in till hotellet tog längre tid (står dock inte om de bodde på samma hotell).
Hur lång tid det tog att köra framgår inte för SAS, och vad det kostade framgår inte för Norwegian (även om jag antar att det var det billigaste alterantivet).

Nåja, nu är New Jersey och New York helt olika delstater om än med ett intensivt samarbete. Flygplatserna leds exempelvis av Port Authority för både New York och New Jersey.

Även om det säkert finns en och annan väldigt rabiat Solnabo som vägrar räkna sig som Stockholmare är det inte speciellt vanligt. Däremot är det många NY / NJ bor som absolut inte delar åsikten om att NY och NJ är samma sak utan snarare tvärtom - två väldigt olika ställen.

I USA står det på flygplatserna att planen går till Newark, NJ och inte till New York EWR (det är mest ett utländsk påhitt) och det är visst en stämningsansökan som ligger bakom detta..! Sant eller inte låter jag vara osagt.

Super Bowl 2014 är ett samarrangemang mellan NY och NJ där det är fullt med aktiviteter i bägge delstaterna

"The people of New York & New Jersey are proud to host the first outdoor, cold weather Super Bowl"

Undrar hur de tänkte nu?

Det beror som sagt på vad man räknar in i New York, enligt mig tillhör New Jersey det som jag kallar New York, precis som Solna tillhör Stockholm i min mening. Detta kanske dock är helt fel uppfattat av mig. Super Bowl ska hållas i New York även om den faktiska platsen är New Jersey osv.

Rent tekniskt ligger inte Karolinska Sjukhuset i Stockholm heller, men det hindrar inte att det beskrivs som om det gjorde det (i och för sig ligger väl inte Huddinge sjukhus eller Danderyds sjukhus i Stockholm, heller). Märsta beskrivs som Stockholm ibland, och Skavsta heter Stockholm-Skavsta Airport enligt Ryanair. Det beror på hur fundamental man vill vara, därav att jag beskrev det som tekniskt sett korrekt.

Jag skulle inte våga chansa på Norwegian för en helg i NY. Med deras nuvarande track record för förseningar riskerar man att ens helg i New York blir till en tur och retur utan helg. Om jag inte hade någon specifik tid att passa och skulle vara borta en längre tid skulle Norwegian kunna vara ett alternativ även om jag troligtvis inte skulle välja dom i alla fall om inte prisskillnaden blir flera tusen

I detta fall var prisskillnaden ungefär 5000kr/person (sen bokning och SAS var dyrare än vanligt), och dessutom något bättre tider om jag minns rätt. Det var en långhelg så de åkte torsdag och kom hem tisdag morgon och som du säger det kan vara ett problem med deras brist på alternativ om man flyger mycket. Flyger man enstaka resor så är problemet betydligt mindre om man blir försenad.

Intressant hur man kan jämföra äpplen och päron! Varför inte vända på jämförelsen och ta reda på vem som är bäst &billigast när det skiter sig? Men det är ju klart, en natt på terminalen är ju billigare än en på hotell, så Norwegian är väl bäst där också.....

Intressant hur man kan jämföra äpplen och päron! Varför inte vända på jämförelsen och ta reda på vem som är bäst &billigast när det skiter sig? Men det är ju klart, en natt på terminalen är ju billigare än en på hotell, så Norwegian är väl bäst där också.....

Helt klart är det så men för oss som kanske reser lite mer än andra är väl United/SAS jämförelsen intressant men stackars United drunknar i mullret om Norwegian...

Toppen