Risk för nedgradering från First class?

erict

New member
Åker till JNB med BA55 på fredag i F. Med tanke på alla människor som skall ner till Sydafrika för Mandelas begravning mm så undrar jag om ni tror att det är stor chans att jag blir nedgraderad från F?

BA säljer inga platser i F på fredag längre och det verkar finnas 2 platser kvar på mitt flyg och fullt på BA57. De säljer inte heller inga platser i C på fredag. Jag börjar känna mig lätt oroad.

Förutsätter att du förvalt ett säte och har en award seat. Var tidigt ute med att checka in och få ett boardingkort i hand. Skulle du bli nedgraderad vid gate så är det bara tyvärr att markera ditt ogillande och kräva ordentlgia eftergifter.

Är det en betald plats så skulle jag inte låta dom komma lika lätt undan.

JacobGBG skrev:Förutsätter att du förvalt ett säte och har en award seat. Var tidigt ute med att checka in och få ett boardingkort i hand. Skulle du bli nedgraderad vid gate så är det bara tyvärr att markera ditt ogillande och kräva ordentlgia eftergifter.Är det en betald plats så skulle jag inte låta dom komma lika lätt undan.Klicka för att utvidga...

Stämmer att det är Award. Har dock guld och är osäker på om det finns andra Award i kabinen. De har dragit ner på platser till JNB för ett tag sedan så det är lite oroväckande.

Till Cape är det också "fullt" fast det enligt expertflyer finns lediga säten på fredag.

OM du råkar ut för något, så ger ju EU261/2004 rätt bra betalt för det när man flyger F. Jag tror faktiskt inte att BA kommer att nedgradera dig. Det skulle vara riktigt extremt imho.

EU261/2004 tar ingen hänsyn till hur du bokat och gäller precis lika mycket på en awardbokning som på en betald biljett. Om du skulle råka ut för något kan det alltså bli en riktigt bra affär för din del...

agehall skrev:EU261/2004 tar ingen hänsyn till hur du bokat och gäller precis lika mycket på en awardbokning som på en betald biljett. Om du skulle råka ut för något kan det alltså bli en riktigt bra affär för din del...Klicka för att utvidga...

En involuntary downgrade ger väl 75% refund? Hur funkar det på en awardbokning? Får man tillbaka 75% av poängen är det kanske inte världens bästa affär (om man blir flyttad från First till monkey)?

På en voluntary downgrade skulle man dock kanske kunna kamma hem en fet voucher.

fcx skrev:En involuntary downgrade ger väl 75% refund? Hur funkar det på en awardbokning? Får man tillbaka 75% av poängen är det kanske inte världens bästa affär (om man blir flyttad från First till monkey)? På en voluntary downgrade skulle man dock kanske kunna kamma hem en fet voucher.Klicka för att utvidga...
Man ska få cash, jag har ett fall som gått till domstol i Tyskland nu, inväntar domslut.

Men bara ersättning i annan form än cash om du går med på det! LH har schablonbelopp på 4000€ för att bli av med liknande ärenden...

Jag skulle gå på vad en biljett i F hade kostat att köpa vid tillfället jag blev nedgraderad och hävda att det var vad som skulle användas som bas. Detta borde innebära en ganska dyr F-biljett...

agehall skrev:Jag skulle gå på vad en biljett i F hade kostat att köpa vid tillfället jag blev nedgraderad och hävda att det var vad som skulle användas som bas. Detta borde innebära en ganska dyr F-biljett...Klicka för att utvidga...

Om man utgår ifrån prisskillnaden mellan First class och Business class på Johannesburg-London enkelbiljett blir kalkylen så här.

Business class:

Departing JNB on 13/12/13 for LHRFare basis code JFFAFROWFlying BARouting via Eastern HemisphereV FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG1 JFFAFROW J‡O 4384.00 ---- - -/ - EH01PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YESFROM-JNB TO-LON CXR-BA TVL-15DEC13 RULE-3392 IPREUAF/23FARE BASIS-JFFAFROW NORMAL FARE DIS-N VENDOR-ATPFARE TYPE-BU OW-BUSINESS CLASS UNRESTRICTEDZAR 45030.00 2396 E03SEP13 D-INFINITY FC-JFFAFROW FN-SYSTEM DATES - CREATED 02SEP13/1442 EXPIRES INFINITYKlicka för att utvidga...

First class:

Departing JNB on 13/12/13 for LHRFare basis code AFFAFROWFlying BARouting via Eastern HemisphereV FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG1 AFFAFROW A‡O 4733.00 ---- - -/ - EH01PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YESFROM-JNB TO-LON CXR-BA TVL-15DEC13 RULE-3392 IPREUAF/23FARE BASIS-AFFAFROW SPECIAL FARE DIS-N VENDOR-ATPFARE TYPE-FND OW-FIRST CLASS NON-DISCOUNTABLEZAR 48620.00 2396 E03SEP13 D-INFINITY FC-AFFAFROW FN-SYSTEM DATES - CREATED 02SEP13/1442 EXPIRES INFINITYKlicka för att utvidga...

48.620 ZAR - 45.030 ZAR = 3.590 ZAR = ca 2.270 SEK

agehall skrev:Prisskillnad? Vad menar doktorn? Det ärpriset, inte skillnaden man ska räkna på, så 48620ZAR då.Klicka för att utvidga...
Om man får nekad ombord, möjligtvis ja. Men jag tycker att det är svårt att motivera varför flygbolaget ska betala hela First class priset när det är nedgradering.

Nix, det är det som är det fina i kråksången. Så det är i princip jackpot ifall man har en USDM award i F och blir nedflyttad till C från EU. Då lär man få tillbaka mer än vad man köpt miles för.

Får man i sådana här fall möjligheten att åka "nästa" dag och omkostnader betalda?

Vad gör man om flygbolaget senare säger "vi kan inte se något i våra system om att du blivit nedgraderad"?

(Oavsett om det är pga deras sedvanliga IT-inkompetens eller om de bara blåljuger.)

Bör man insistera på att markpersonalen klottrar ner något på ett papper som bekräftar det hela?

Back