Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Får man ingen Accrual Factor hos SAS/Eurobonus om man åker tex business/first hos annat Star Alliance bolag?
I så fall borde t ex en F biljett hos SWISS som ger 300% hos A3 vara bättre att kreditera till just A3 än SAS.

Sen verkar award kostnaden hos A3 kosta mindre miles än hos SAS.

EB ger oftast(*) 200% för business och first. Man ger alltså inte mer för first. Det är rätt vanligt att bolag som saknar F inte heller ger mer poäng för F från andra bolag.

Awardkostnaden kan du inte jämföra rakt av, för det är helt olika produkter du får, med avseende på stopovers, antal segment man kan ha etc.

*) Med alla förändringar inom LH-group finns det nu businessbiljetter som INTE ger 200% till EB.

EB ger oftast(*) 200% för business och first. Man ger alltså inte mer för first. Det är rätt vanligt att bolag som saknar F inte heller ger mer poäng för F från andra bolag.

Awardkostnaden kan du inte jämföra rakt av, för det är helt olika produkter du får, med avseende på stopovers, antal segment man kan ha etc.

*) Med alla förändringar inom LH-group finns det nu businessbiljetter som INTE ger 200% till EB.

Tack för svar Agehall. Jag försöker reda ut om det är värt att kreditera vissa resor till A3 istället för SAS.
Var hittar jag Accrual Factorn hos SAS? Här står det bara minimum miles i de olika klasserna hos respektive flygbolag.

Flygbolag - SAS

Tex genom att läsa i http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/11654-hur-manga-eurobonuspoaeng-tjaenar.html. Det finns ett system i hur SAS anger intjäningen. Men kom även ihåg att titta på exakta regler för uttag. Det är nog få här som skulle hävda att A3 är ett bra FFP för att ta ut awards.

Så klart fanns det en utmärkt guide även om detta :)
Men det är fortfarande inte lika glasklart som A3 "Earn Miles" sida, den är ju faktiskt klockren och väldigt svår att misstolka.
Aegean Airlines | Earn Miles

Kanske är en dum fråga, men jag är tyvärr inte så van innehavare av Guldkort inom flyget, men är nu nära Guld tack vare A3.
Jag kommer att bli Guld efter min nästa utresa, när jag ska till Canada. Kommer ju självklart inte ha kortet i näven, men har jag rätt till Lounge på vägen hem om poängen trillar in? Eller hur funkar sånt?
Antar att det kan vara samma regler på alla bolag?

Det ska räcka med någon form av bevis för att du har guldstatus, tex ett mail eller utskrift av din statussida. Det brukar ta nåon dag innan A3 uppdaterar din status från att poängen trillat in.
Har du lite tur så kan du njuta i loungen på hemvägen. Jag fick min A3 guldstatus på väg till USA. När det var dags att åka hem hade poängen för ditvägen inte trillat in... Jag var borta 8 dagar. Hoppas du har mer tur

Ni som haft mailkontakt, hur länge har ni fått vänta på svar? Skickade iväg ett mail för 1.5-2 veckor sen nu, ännu inte fått något svar.

Toppen