Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Bryant

Medlem
5,5h är lite "tight". Sjukskriv dig på morgonen?

Du får ju räkna med att det tar 10-15 minuter att ta sig till FCT. Sedan tar det 5 minuter att komma in och göra sig hemmastadd. 10 minuter att inventera stället. 45 minuter för ett bad. 30-45 minuter för lunch. 45-60 minuter för en cigarr (och lika mycket till när du ska ha den andra...) Sedan ska du hinna dricka sprit i lagom takt. 5.5h går VÄLDIGT fort då. Jag tyckte 11h var kort.

Jag får halvera tiden på allt. 0605 alternativet från ARN skulle teoretiskt fungera men då har jag inga marginaler. Att ha en natt i Frankfurt för att åka dagen efter är egentligen inget allternativ för då kommer jag fram för sent om jag inte tar 1230 flighten. Tar jag 1230 så måste jag ju vara i FCT tidigt som fasen!

Jag får helt enkelt göra en priolista och där kommer cigarren långt ner och vips har jag "vunnit" 45 minuter :)
 

agehall

Medlem
Fast man vill ju inte stressa igenom FCT. Klart man hinner göra allt på en timme, men man vill ju njuta också.

Ta nu sista flighten ner kvällen innan och var där när de öppnar. Det är värt det.
 

A380*G

Medlem
Jag får halvera tiden på allt. 0605 alternativet från ARN skulle teoretiskt fungera men då har jag inga marginaler. Att ha en natt i Frankfurt för att åka dagen efter är egentligen inget allternativ för då kommer jag fram för sent om jag inte tar 1230 flighten. Tar jag 1230 så måste jag ju vara i FCT tidigt som fasen!

Jag får helt enkelt göra en priolista och där kommer cigarren långt ner och vips har jag "vunnit" 45 minuter :)

Missade du hur berusad agehall blev? På halva tiden kommer du bli dubbelt så full! ;)
 

Traveller

Medlem
Du har egentligen rätt i det mesta du säger - det finns bättre F-produkter på olika sätt, beroende på vad man värderar och prioriterar. Hårdvarumässigt (säng, stol) var det den bästa F-kabin jag har flugit medan servicemässigt tycker jag att NH och OZ slår LH. Känner dock inte alls igen mig i det du beskriver vad gäller bemötandet så det var nog ett tråkigt undantag. Håller med om att entertainmentsystemet lämnar en hel del att önska, både vad gäller utbud och snabbhet.

Jag flög UA F förra veckan och i jämförelse med LH F på nya 747 är det ett skämt, på de flesta plan. UA Global First är hårdvarumässigt att jämföra med en bättre modernare C-produkt från t.ex. CX, BR m.fl. Service och mat är generellt oftast flera nivåer sämre än europeiska och asiatiska konkurrenter, även om man kan ha tur med OK eller till och med bra service ibland. Det man ska ge UA dock är ett utmärkt entertainmentsystem, så värderar du det oerhört högt så kanske det får full pott av dig :)

Precis som du flög jag United (UA) First ORD-LHR med besök i First loungen. Lufthansa (LH) är helt klart bättre. Det var en 767-300 och det är ju inte den nyaste maskinen direkt. Servicen var utmärkt, sömnen god men jag fick säga till dom att vi i First inte är intresserade av att ha 30 business passagerare springandes på toa hos oss. Då stängde dom av det. Kom fram en timme för tidigt till LHR så det vart lite mindre value for money :)
 

Bryant

Medlem
Fast man vill ju inte stressa igenom FCT. Klart man hinner göra allt på en timme, men man vill ju njuta också.

Ta nu sista flighten ner kvällen innan och var där när de öppnar. Det är värt det.

Kan tyvärr inte göra det och tar jag flyget dagen efter som det är nu så missar jag en (av 3) dag i Chicago. Skulle det dock finnas plats på det tidiga flyget FRA-ORD så skulle jag anlända runt lunch vilket är ok, men då skulle mina 11h i FCT bli mellan 0100-1200...
 

A380*G

Medlem
Kan tyvärr inte göra det och tar jag flyget dagen efter som det är nu så missar jag en (av 3) dag i Chicago. Skulle det dock finnas plats på det tidiga flyget FRA-ORD så skulle jag anlända runt lunch vilket är ok, men då skulle mina 11h i FCT bli mellan 0100-1200...

FCT är stängt mellan 22:00-05:30.
 
Lufthansa First

Ska om några dagar pröva Lufthansa First Class.

Schemat ser ut som följande..

Dag 1 (biljett 1) ARN-ZRH-FRA med Swiss C.
Dag 2 (biljett 2) Lufthansa First Class.

Eftersom det inte är samma dag och dessutom inte ens samma biljett så antar jag att det inte blir någon upphämtning från planet dag 1? (om man inte kan koppla ihop biljetterna på något sätt?)

Något annat man bör tänka på? Något som rekommenderas i dryck/mat väg?
Vilken stol att välja på 747-400? 82 eller 83H?

Enda jag siktat in mig på är att förskaffa mig en badanka. Blir en dyr sådan. :p
 
Last edited:
Toppen