Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

Ensam i F är verkligen en härlig upplevelse - med rätt personal. ;) Jag var enda PAX i LX F för något år sedan (finns en report här på BC) och flög tillsammans med en kamrat som två enda F-PAX på SQ 77W för ytterligare ett par år sedan. Alltid kul att provsitta samtliga stolar och göra lite morgongymnastik i gången när man vaknar utan att någon tittar snett på en... ;)
 
Känns det inte lite udda att vara HELT ensam i F-kabinen....? Har aldrig åkt F, men visst... En halvtom business-kabin har klara fördelar jämfört med en helt full dito... Men helt ensam får mig att undra om det inte blir lite dystert? Eller så ger det utrymme att fullkomligt njuta av upplevelsen?

Det var en fruktansvärt udda men samtidigt trevlig känsla. Man har ju ett helt vardagsrum för sig själv på 10000m höjd. Det är ganska få förunnat att testa detta. Glenn E är en annan person som lyckats med det. Det var ENORM skillnad på bemötande när man var ensam mot när det var fullt i F kan jag säga.

Kul uppföljning!

Jag antar att BA kvinnan noterade din Silvertagg och antog att du skulle med flighten till London?

Gästade du in Delta snubben i loungen?

Ja, det måste ha varit silvertaggen som förvirrade henne. Deltasnubben flög ju C, så han kom in på eget bevåg. Funderade på om jag skulle gästa in honom i FCL på FRA, men han hade inte jättemycket tid där och jag såg honom inte när vi klev av.

Ensam i LH:s nya F på 747-400...Mer privatjet-känsla går väl nästan inte att få på en reguljär flight! :)

Nix, det är PJ-feeling så det stänker om det. Jag har visserligen inte testat riktig PJ, men jag kan tänka mig att största skilnaden är att det är trångt i PJ. Det var det inte här. :)
 
Last edited:
När jag flög MXP-HKG förra året med Cathay i F var vi två, Den andre bäddade ned sig tidigt så sedan kunde FA ge mig full uppmärksamhet. Kanske en anledning till att mina andra 7 ben i F inte nått samma nivå. Den andra anledningen heter väl Cathay:cool:
 
Söndag, FRA FCT och hemresa

Jaha, så var man tillbaka i europa igen. Dock finns det en del kvar på äventyret som inte är att leka med - FCT.

Jag funderade på om jag skulle ta och testa FCL istället, men sedan kom jag på att jag just fått 20+ rosor, som var och en har en liten vattenampull på sig. Hur få man dessa igenom säkerhetskontrollen!? NEIN DAS IST VERBOTEN! Men jag misstänkte att FCT skulle kunna lösa problemet. I värsta fall skulle de väl kunna checka in rosorna åt mig.

Återigen finner jag mig alltså utanför terminal A och gåenden längs vägen bort mot FCT. Väl där känner jag hur svetten rinner. Det är fruktansvärt varmt i FRA idag och jag hatar värme. Nåja, räddningen är nära i form av ett svalt bad! Tar hissen upp och till min förvåning är soffgruppen utanför säkerhetskontrollen full med folk - vad är detta!? Varför går inte folk in? Jag hinner inte reflektera så mycket mer över det för en av de tre värdarna som står vid disken kommer fram till mig med raska kliv. Det visar sig vara samma dam som tog emot mig i torsdags och hon känner givetvis igen mig.

Hon skojar lite om det faktum att hon inte behöver visa mig runt idag och hjälper mig sedan igenom säkerhetskontrollen. Det sägs inte ett ord om mina rosor. Väl inne hjälper hon mig bort till duscharna och skriver in mig på listan. På vägen berättar hon stolt att det idag serveras glass ur en glassvagn i FCT! Detta har jag inte läst om tidigare, iaf inte på BC, så jag vet inte om jag är först med denna upplevelse här. När jag googlade fanns det några rapporter om det, men inte så många, så det kan inte vara jättevanligt.

Innan min värdinna lämnar mig för mitt bad, så beklagar hon att jag återigen har så lång layover och att hon kommer att ha slutat sitt skift när jag ska vidare. Jag begriper inte varför personalen inte förstår. DET ÄR INTE JOBBIGT ATT SPENDERA TID I FCT!!11!

Ett svalt bad var precis vad jag behövde. En timme senare har fått mig en dusch och lyckats raka mig lite. Drar på mig mina shorts istället för långbyxor och tar mig ut i loungen. Det finns mycket gott att säga om FCT men det få nämner är de dåliga sakerna. Missförstå mig rätt nu, det är I-landsproblem av stora mått, men imho klantiga misstag i designen. Ett av dessa misstag är att de har installerat mindre kärnkraftverk i taket. Trots en takhöjd på säkert 5m så bränner lamporna i huvudet. Varför kör man dessa halogenlampor när det finns moderna LED-lampor!?

Nåja, jag hittar mig en, av få, platser som inte har en lampa riktad direkt mot sig och slår mig ner. Eftersom glassvagnen ser inbjudande ut bestämmer jag mig för ett snabbt prov. En strut med citronsorbet blir resultatet. Sorbeten är ganska lös och rinner en del, men smakar helt utsökt. Kanske skulle ta sig en till? En snabb titt på klockan och jag konstaterar dock att det är hög tid att äta lunch så jag reser mig och beger mig till restaurangen. En kypare dyker upp och jag beställer en Steak and Salad. Han försöker få mig att ta en förrätt också men jag är inte speciellt sugen så jag insisterar på att få huvudrätten direkt. Till den tar jag ett glas champange.

Under tiden jag väntar på att få min mat serverad, kommer min värdinna och pratar med mig. Det är dags för henne att lämna över mig till en av hennes kollegor. Jag beklagar att hon inte heller denna gång får boarda mig utan måste lämna över mig till någon annan som slutför hennes jobb, men lovar att ta en tidigare flight nästa gång...

Köttet är givetvis perfekt stekt när det kommer in och saladen är faktiskt ätbar den med. Tyvärr missades dock att jag inte ville ha någon permesanost på, så mycket av saladen var förstörd. Men jag blev mätt på köttet, så det var ok. Funderade på om jag skulle ta mig lite efterrätt men bestämde mig för att istället röka en cigarr. Det är efterrätt nog och tar 45-60 minuter för en rejäl sådan.

Sagt och gjort. Jag beger mig in i cigarr loungen med mitt champangeglas och tittar lite i humidoren. Strax kommer en servitör och jag ber honom vänligt att hämta nyckeln. Strax är han tillbaka och jag plockar på mig en cigarr jag tycker ser lagom stor ut. Tyvärr har de inte namnen utsatta i humidoren, så jag har ingen aning om exakt vilken jag tog, men god var den. Jag bolmar på lite och läser lite BC. Champange och cigarr är en helt OK blandning, men inget slår whiskey och cigarr imho. Så jag går över till baren och låter blicken svepa över utbudet. Inne i själva cigarr loungen är utbudet av sprit lite mer begränsat, men fortfarande ganska stort men fortfarande fullt tillräckligt. Valet föll på de två säkra kort jag identifierade vid mitt första besök - Dalmore Cigarr Reserve och Aberfeldy 12yo. Två enorma konjakskupor fylldes snabbt med ca 4cl av vardera. Nu uppstod dock ett problem, det saknades sugrör i baren! Jag letade förbrilt men jag hittade inga och såg inte till någon personal just då heller - dags att bli kreativ. Vattenflaskorna har ju små kapsyler, så jag tar och använder en sådan för att försiktigt portionera ut lite vatten i vardera glas.

Tiden flyger verkligen fram när man har det så här bra. Jag hade tänkt röka en cigarr till när man har chansen men när min första var slut, var det bara drygt 40 minuter kvar till boarding och då känns det bara stressigt att röka en. Så istället går jag tillbaka till min plats och funderar på om det är något mer man ska göra innan äventyret tar slut. Jag kan inte direkt komma på något mer jag behöver testa så jag relaxar lite och tänker tillbaka på mitt äventyr. Även om man flugit bra och inte haft speciellt stressigt så är jag rätt trött. Det ska bli skönt att komma hem igen och bara kunna tänka tillbaka på hur bra man har haft det.

När min värdinna kommer hämtar mig börjar man känna att äventyret lider mot sitt slut. Vi tar hissen ner, mitt boardingkort kontrolleras ytterligare en gång så att inget ändrats och sedan bär det av i en S-klass till A-piren. Det är ju en extremt kort tur, men det är ändå trevligt att bli körd dit och komma upp i hiss till jetway. Jag är bland de sista på och det är ganska fullt i C så jag har lite problem att få plats med mina saker. En kille har släpat ombord en väska som är större än den väska jag använder för resor på 2-3v och lagt den åt fel håll i hatthyllan så den tar upp plats för tre väskor. Varför tillåts sådant!? Grr.

Jag får iaf in mina väskor och ger påsen med rosorna till besättningen och ber dem stoppa undan dem på något säkert ställe. Det visar sig att vår purser är svenska, vilket leder till lite roliga konversationer då jag försöker svara på samma språk som jag blir tilltalad på, så vi pratar varannan mening tyska, engelska och svenska.

Vet inte om någon annan reflekterat över Lufthansas A320:eek:r, men de måste ha några specialmotorer på dem, tagna från från NCC-1701 eller liknande. Under takeoff tänkte jag på att jag var sugen på en Coca-Cola och hoppades på att serveringen skulle komma igång snabbt. Det blev lite skakig uppstigning, så det tog ett tag, men till min förvåning blev det ingen servering. Istället annonserades att vi var under inflygning till ARN och skulle landa om några minuter. Hur man fixar detta utan warp speed vet jag inte, men LH lyckades med det igår.

Så kommer då mitt sommaräventyr 2013 till ända. Allt som kvarstår nu är att plocka ihop bilder och filmer från resan och posta dessa i rätt inlägg. En lite kortare variant av hela reserapporten ska väl författas och postas i första inlägget också.

Nu när man varit hemma i 24h börjar intrycken klarna och man kan sätta saker i lite perspektiv. Att flyga F har varit lite av en dröm sedan jag började resa i jobbet och förstod vad det innebär att flyga F. Jag har väl egnetligen försuttit många chanser, inklusive att boka LH/LX F med USDM-miles, men har kanske inte sörjt det allt för mycket. Nu på sista tiden har jag känt lite panik över att UDSM försvinner från *A och att LH mfl blir mer och mer restriktiva på vilka bolag som får boka deras F.

När @Senator började prata om deras resa till CUR så kände jag att det var lockande att göra något galet denna sommar. När sedan @Traveller bestämde sig för att hänga på och lyckades boka en F-resa med EB-poäng, började galna idéer snurra i huvudet. Min initiala plan var att boka FRA-GRU och sedan ta en Flying Blue promo award hem. Men tyvärr försvann den platsen medan jag ringde EB, så det sket sig. Då började jag titta på andra alternativ och ganska snart framstod EZE som det optimala; det är den längsta rutten LH flyger. Det är 744 med nya F. Och, inte minst, det finns platser. Tittade på att ta någon flight upp till GRU och sedan AF/KLM hem, men det blev tighta byten på separata biljetter, så det kändes inte rätt. Jag började istället fundera på om jag inte har EB-poäng nog. Jag har de trots allt över 300k på kontot och de kommer inte att spenderas på 2-4-1 vouchers i takt nog för att inte förfalla, så det kändes okej att bränna av 190k för detta.

Är detta då så galet som jag gav sken av i början. Absolut inte. Med BC-mått mätt är detta en ganska normal resa. @jumbooze gjorde ju tex en NRT-run när det var skakigt för SAS. Jag hade gärna åkt hem med vändande plan, men det fanns ingen plats så det var tvunget att ha en natt borta för att kunna göra det här nu.

Så, till den stora frågan, var det värt det? Ja, det tycker jag. Men det var trist att åka ensam. Framförallt hade FCT gjort sig bättre med sällskap. Var det då så bra som jag förväntat mig? Nja, jag var faktiskt rätt besviken efter första sektorn i F. Det är markant skillnad på hur allt sköts i en full F-kabin och i en där man är ensam. Utresan blev därför lite av en besvikelse, mest pga mina extremt höga förväntningar. Men hemresan vägde upp med råge skulle jag säga.

Kommer jag ha svårt att flyga C igen? Nähe, inte alls. F är givetvis bättre på alla sätt och vis, men jag är fortfarande evigt tacksam så länge jag slipper Y. Jag funderar lite på om jag råkade ta något vaccin mot FCS när jag fick alla andra vaccinationer jag behövde för mina afrikaresor...

Jag hoppas få flyga F igen, men det kommer nog att dröja ett tag. Frugan låter mig inte åka på hur många mileburns som helst och hon har ännu inte fått upp ögonen för F. Men vi får se. Tack vara businessclass, USDM och Lifemiles så bör det inte vara några större problem att ordna i framtiden när behovet faller på.

Tack till alla som följt denna tråd och nu är det slut på uppsatsen för denna gång. Det kommer lite bilder snart och sedan får vi se när det kommer en sammanfattning.
 
Last edited:
Tack för ännu en jättebra rapport. Två saker: 1) Man kommer tydligen in i FCT om man anländer med LH F och har en flight vidare med LH. Toppen. 2) Ta med frugan omdelbums på en F-flight där det finns en schyst F-lounge, sånt gör underverk, jag vet av egen erfarenhet:cool: En sväng till Sydostasien med USDM där ni ser till att ha en F-flight från BKK. 1 h massage i spat skulle säkert uppskattas. Och som värmehatare kan du ju alltid bo schysst luftkonditionerat på något av Bangkoks lyxhotell utan att ruinera dig:D
 
Det kan ha varit så att det var fler i ekonomiklass som önskade WARP-speed än er som i högre klasser önskade slow motion. I god demokratisk ordning gick det som det gick ;)
 
Tack för en grym rapportering, jag gillar ditt sätt att skriva, både personligt och detaljerat!
Whiskeyprovning a la FCT-style verkade vara ett riktigt trevligt inslag!
 
Väldigt trevlig läsning, ett nöje att följa med. Ser fram emot bilder.
Det finns tydligen trilskande kranar på F toaletter också.
Då var det LH 511 i alla fall?
 
Toppen