Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

Vänner, resan börjar närma sig sitt slut. Det finns fortfarande massor kvar att rapportera, så håll ut - det kommer både rapporter från de återstående sektorerna samt lounger. Jag tror även att jag har lyckats med en first på businessclass, men vi får väl se. Det är möjligt att andra upplevt det men inte berättat om det.

Nu är jag iaf tillbaka i europa och jag har lite tid innan sista benet till ARN. Är dock osäker på om jag kommer att hinna få ihop loungrapporten från EZE innan det är ombordstigning - men jag kan avslöja att jag är imponerad.

Jag vill också passa på att tacka alla som följt min resa. Nästan 15000 visningar på mindre än fem dygn, 271 likes och 139 inlägg. Det är inte dåligt! Det är kanske inte i klass med http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/7572-atta-underskrifter-konkurs.html som naturligtvis väckte mycket intresse, men slår http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3180-hjaelp-rad-behoevs.html som var en nagelbitare samt står sig rätt bra i jämförelse med allas vår favorit Jacob. Han har dock långt kvar misstänker jag.

Ge er till tåls en liten stund till så kommer nog EZE ikväll. Ev kommer även lite flygande med. Vi får se hur flinka fingrarna känns på tangentbordet.

med allas vår favorit Jacob. Han har dock långt kvar misstänker jag.

Du har snart lyckats gå om Jacob i antal inlägg på en ganska kort tid. Se det som en bedrift!

Jag gissar på att det blev ett besök i den nya Star Alliance loungen på Buenos Aires. Av att döma från bilderna så ser den riktigt fräsch ut!

Du har snart lyckats gå om Jacob i antal inlägg på en ganska kort tid. Se det som en bedrift!

Nu blir det lite OT, men jag var väl om honom rätt länge tidigare. Sedan försvann jag in i jobbdimman och var i princip borta i nästan två månader och då gick han om mig igen. Men han fick bara några hundra inläggs försprång, så det går ju fort att ta igen.

Lite OT men den här penismätartävlingen som verkar råda över hela internet just nu, inklusive forum, twitter, facebook, youtube bla bla får mig spyfärdig. Hela tiden är det likes, likes, likes som gäller.

Kanske bara jag som märkt av det eftersom jag sitter mycket på forum, youtube, twitter och facebook men i alla fall.
Verkar som många fått för lite uppmärksamhet när dom var små?

Detta är inte riktat mot någon person utan mot själva "fenomenet".

Agehall - antar att det kommer en renskriven reserapport sen? :)
En fråga så länge - klarar man sig hyfsat på engelska i Buenos Aires?

Hoppas du haft en trevlig upplevelse där borta hur som helst!

Last edited:

Ja, men det beror ju på vad du vill göra. Ska du göra turistgrejer, givetvis. Ska du ner i La Boca och kolla fotboll med "grabbarna", knappast. Vi tog oss rund i Argentina, Uruguay och Brasilien utan att kunna mer än några fraser spanska och portugisiska.

Jag kan hålla med dig lite i det du skriver Andreas. Samtidigt så tycker jag det är ett ganska bekvämt/enkelt sätt att visa att man gillar/sympatiserar/håller med om något utan att posta ett inlägg med "+1" eller liknande.

Jo, jag har tänkt renskriva en rapport senare. Det kommer att bli en nerbantat version av de löpande rapporterna för de som inte vill plöja oändliga mängder text och den kommer att återfinnas i första inlägget i tråden.

Ang engelska i B.A. skulle jag säga "nja". Du kan ha tur och träffa på folk som kan lite engelska, men att ha lite grundläggande spanskakunskaper är nästan ett måste. Jag skulle tex handla en liten present till Fru Agehall och tjejen i affären kunde inte ett ord spanska. Man kan dock lösa mycket med handgester och lite "Por Favor", "Donde Esta" etc. Det är ganska typiskt för spansk- och fransk-talande länder tycker jag. Låt dock inte detta avskräcka dig från att resa dit! Det verkar vara ett underbart ställe som ska utforskas mer vid tillfälle.

Själv är jag sugen på att försöka övertala Fru Agehall om att köra http://www.businessclass.se/deals/1...merican-airlines-15-200-sek-inkl-skatter.html nästa sommar.

Nu är det lite OT så tar jag det kort.

Det är ofta inte stort problem att inte kunna landets språk om man har "vilja" att lära sig saker och ha flexibel inställning för resan.
T ex när jag reste i Iran 1995 kunde jag knappt prata någon engelska och i stort sett kunde jag inte någon persiska.
Javisst var det problem här och där men det löste sig. Svåraste uppgift var förlänga iranskt visum och ingen kunde prata engelska på polisen. Trots detta löste det sig ändå.

Så mitt råd är, var inte rädd och var öppen. Enkla ordfraser som "Goddag", "Tack", "Toalett" på lokalt språk räcker långt. :)

Ang engelska i B.A. skulle jag säga "nja". Du kan ha tur och träffa på folk som kan lite engelska, men att ha lite grundläggande spanskakunskaper är nästan ett måste. Jag skulle tex handla en liten present till Fru Agehall och tjejen i affären kunde inte ett ord spanska. Man kan dock lösa mycket med handgester och lite "Por Favor", "Donde Esta" etc. Det är ganska typiskt för spansk- och fransk-talande länder tycker jag. Låt dock inte detta avskräcka dig från att resa dit! Det verkar vara ett underbart ställe som ska utforskas mer vid tillfälle.

Argentina var ett trevligt land. Varken jag eller min fru kände oss som utlänning. (det finns både asiatiska och europeiska invandrare)

Last edited:
Argentina var ett trevligt land. Varken jag eller min fru kände oss som utlänning. (det finns både asiatiska och europeiska invandrare)
Mina favoriträtter i Argentina var Enpanadas och Facturas.
Ingen i Madrid fattade vad jag ville äta när jag försökte att beställa Facturas efter vår resa i Argentina. I Spanien betyder Facturas samma som i Sverige, "fakturor". :eek:

Toppen