Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Börja läsa på om US Airways, det finns många trådar här om hur USDM med US Airways fungerar.

Allt känns oerhört rörigt för en nybörjare som precis gått med i EB och aldrig gjort en bonusresa eller köpt poäng för den delen heller.¨
Jag har bara lyckats hitta trådar om hur man bokar resan när man väl har poäng på kontot redan.

Det jag är intresserad av är att få pröva på att åka business för första gången t&r ARN-HKG (Gärna med Swiss eller Lufthansa).
Vad jag förstår av att kolla i tabellen som är upplagd i någon tråd här (Buy Miles Kostnadskalkyl), så verkar det kunna bli iaf några tusenlappar billigare än att boka direkt med endast pengar.
Är detta möjligt att göra genom att skaffa konto på US Airways och sedan köpa poäng?
Om du inte vill svara på det får du hemskt gärna länka vart jag kan läsa på mer.

Jag ursäktar mig om detta hamna i fel tråd.

Allt känns oerhört rörigt för en nybörjare som precis gått med i EB och aldrig gjort en bonusresa eller köpt poäng för den delen heller.¨
Jag har bara lyckats hitta trådar om hur man bokar resan när man väl har poäng på kontot redan.

Det jag är intresserad av är att få pröva på att åka business för första gången t&r ARN-HKG (Gärna med Swiss eller Lufthansa).
Vad jag förstår av att kolla i tabellen som är upplagd i någon tråd här (Buy Miles Kostnadskalkyl), så verkar det kunna bli iaf några tusenlappar billigare än att boka direkt med endast pengar.
Är detta möjligt att göra genom att skaffa konto på US Airways och sedan köpa poäng?
Om du inte vill svara på det får du hemskt gärna länka vart jag kan läsa på mer.

Jag ursäktar mig om detta hamna i fel tråd.

http://www.businessclass.se/star-al...es-airways-dividend-miles-bonusresa-trad.html
http://www.businessclass.se/artiklar/248-hur-bokar-bonusresa-med-mina-poaeng.html
http://www.businessclass.se/star-al...irways-miles-kampanj-1-31-augusti-2013-a.html
http://www.businessclass.se/star-al...-airways-united-states-airways-med-bonus.html

Lite länkar att börja med, jag vet att det är mycket att "ta in" men det är en lärorik resa i sig innan man sitter på planet.

För att åka LH eller LX till HKG i business från Skandinavien är USDM ett utmärkt program. Det kostar dig 80000 miles plus skatter och avgifter. (ej YQ bränsletillägg dock)

Tillgången till just HKG är ibland lite knepig pga hög beläggning av betalande pax men med framförhållning och flexibilitet ökar på dina chanser.
Råder dig att skapa ett konto på http://www.usairways.com och vänta 12 dagar. Sedan kan du köpa miles! :)

Vad kul, då verkar jag vara på rätt spår! :) Vet du vad dessa skatter och avgifter slutar på i runda slängar?

Tror du att jul och påsk redan är kört?

Hur fungerar det om jag vill resa tillsammans med min flickvän och vi vill göra en gemensam bokning?
Kan hon skapa ett eget konto och köpa miles och sedan vid bokning så dras poängen från vardera konton? (eftersom jag kan köpa max 50k+50k)

Det ska bli väldigt roligt att försöka få till det här!
Tack så mycket för bra svar :)

Hej alla USDM-proffs,

tankte kopa pa mig 2x100k USDM for en resa som ska ga av stapeln i typ bérjan pa November. Har tankt mig féljande rutt (ungefàr) ZRH-NYC (2 dagars stopover)-LAX/SFO (5 dagars stopover)-HNL (3 dagars stop) och sedan tillbaka i ett svep till ZRH. Jag har tànkt mig att flyga detta i C-klass.

Sitter pa landet utan vettig internet-uppkoppling sa kan ej kolla via ANA, dàrav nedan fragor...

Nagra fragor:
1) Hur tidigt kan man boka USDM award-platser?
2) Kan man gora ovan stopovers (i vanliga fall)?
3) Fér bokning (eller iaf provbokning) ar det smidigaste att ringa Sverige-numret som nàmns i nagon trad?

Tips tas tacksamt emot!

Ja det fungerar att göra två likadana bokningar med miles från olika konton. Ni får varsitt pnr istället för ett och samma, men det spelar ingen större roll i praktiken. Det svåra är att finna två platser på önskade flighter, men med lite trixande går det. Kanske är ni beredda att flyga A380 via NRT till HKG? Isf bör era chanser öka! :)

Skatter o avgiter till HKG bör inte gå på mer än max 800 SEK per biljett tror jag.

Jul och påsk är inte kört, awardbiljetter släpps då och då. Tänk på att vid högtider går andelen affärsresenärer ner vilket betyder att det ofta finns många tomma stolar i C. Överbokade Y-kabiner är vardagsmat vid jul och andra stora helgdagar.

Kan jag själv söka efter önskade flighter eller kommer jag behöva ringa?

Finns det något sätt jag kan se med vilka flygbolag och vilka (rimliga) rutter jag kan välja till HKG? (Med USDM)

Jag blir bara mer och mer glad för varje dag att jag hittat detta forum :D
Det är strålande bra att det finns kunniga som du som svarar på nybörjares frågor! Tusen tack!

Hej alla USDM-proffs,

tankte kopa pa mig 2x100k USDM for en resa som ska ga av stapeln i typ bérjan pa November. Har tankt mig féljande rutt (ungefàr) ZRH-NYC (2 dagars stopover)-LAX/SFO (5 dagars stopover)-HNL (3 dagars stop) och sedan tillbaka i ett svep till ZRH. Jag har tànkt mig att flyga detta i C-klass.

Sitter pa landet utan vettig internet-uppkoppling sa kan ej kolla via ANA, dàrav nedan fragor...

Nagra fragor:
1) Hur tidigt kan man boka USDM award-platser?
2) Kan man gora ovan stopovers (i vanliga fall)?
3) Fér bokning (eller iaf provbokning) ar det smidigaste att ringa Sverige-numret som nàmns i nagon trad?

Tips tas tacksamt emot!

1. Så fort awardplatser släpps går det att boka, oftast ca 330 dagar i förväg
2. Troligtvis inte, 1 stopover är det som gäller, man kan alltid ha tur med agentroulette, inget man ska räkna med dock i detta fallet.
3. Ring US-numret via skype (gratis) så har du störst chans att få igenom saker som egentligen inte borde gå.

Kan jag själv söka efter önskade flighter eller kommer jag behöva ringa?

Finns det något sätt jag kan se med vilka flygbolag och vilka (rimliga) rutter jag kan välja till HKG? (Med USDM)

Jag blir bara mer och mer glad för varje dag att jag hittat detta forum :D
Det är strålande bra att det finns kunniga som du som svarar på nybörjares frågor! Tusen tack!

Du ställer massor av frågor om USDM bonusresa i en tråd för Avianca LifeMiles.
Det är två helt olika lojalitetsprogram man kan köpa poäng till, kan vara bra att veta. Båda med sina för och nackdelar.

Som helt nybörjare skulle jag nog föredra USDM som jag tycker är enklare att förstå sig på och det finns 2 sticky-trådar som beskriver det mesta man behöver veta i de första posterna.

Du ställer massor av frågor om USDM bonusresa i en tråd för Avianca LifeMiles.
Det är två helt olika lojalitetsprogram man kan köpa poäng till, kan vara bra att veta. Båda med sina för och nackdelar.

Som helt nybörjare skulle jag nog föredra USDM som jag tycker är enklare att förstå sig på och det finns 2 sticky-trådar som beskriver det mesta man behöver veta i de första posterna.

Jag får ursäkta mig att jag gled ifrån ämnet.
Jag ska sätta mig och läsa på och sedan ställa frågor i rätt del av forumet :)

I ärlighetens namn ska man väl säga att både LifeMiles och USDM inte är något som är enkelt för nybörjare. Det krävs rätt mycket kunskap för att kunna utnyttja det på ett bra sätt och jag vet inte om man ska rekommendera någon att hoppa på det utan att ha läst de trådar som länkas till några inlägg ovan. (Och förstått vad som står i dem!)

Att resa mha miles ger möjligheter att uppleva saker man aldrig skulle ha råd att betala för men det har också många begränsningar som gör att det är svårt att boka flighter och planera. Om man är en sällanresenär som normalt sett använder resebyrå är det en ganska kraftig uppförsbacke innan man kan komma någonstans.

Toppen