Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Vad tycker du är en riktig F kabin. Plantyp. Bolag
Tror nog du skämtar med oss

Gissar att definition går som tex longhaul F med NH, CX, SQ, LX, LH, QF etc...

Jag åkte min första F så sent som förra året. Innan jag förstod vidden av USDM var det inte ens på min världskarta.

Vad tycker du är en riktig F kabin. Plantyp. Bolag
Tror nog du skämtar med oss 

Internationell F med ett större flygbolag. De amerikanska bolagen går bort, även om deras internationella F säkert är helt OK. Tänk alltså NH, LH, SQ, LX etc etc. Även TG platsar nog. Men som sagt, jag har inte provat F annat än i USA, vilket knappt kan räknas som C i resten av världen, så jag vet inte.

Nu kommer väl en kritikerstorm mot mig men...

Jag har just flugit med LH402 från FRA-EWR som var i en 747-400 med nya First men är inte alls imponerad. Jag har definitivt flugit bättre First med andra bolag.

Stol och säng var helt klar riktigt bra precis som maten ombord som jag tycker var i toppklass. Vinet var även det i toppklass för att inte säga fantastiskt. Även servicen var ok men inte alls någonting exceptionellt. På något vis så vill man ju gärna ha ett trevligt mottagande då man kommer i Firstsalongen men det var precis som att komma in i ekonomi. Jag till och med mötte en värdinna i den korta gången inte sa hon "välkommen" eller så. Först då jag satt mig, lagt handbagaget i hyllan kom hon - då blev det champagne. Jag var förvånad över att entertainmentsystemet var så otroligt långsamt. Ett klick på knappen och två sekunder senare hände något - hela tiden. Dom här planen har ju tillgång till Internet men även det kostar för dom som flyger First. Man får givetvis en liten necessär samt tofflor och ett par byxor och en nattskjorta i en färg som endast hade kunnat användas i det militära.

Nej, inte kan man motivera en prisskillnad mot business på ca 30000 kronor, det är LH First inte värt. Det är min åsikt. Reser United First om en vecka åt andra hållet. Skall bli spännande och se om det är bättre.

Nu kommer väl en kritikerstorm mot mig men...

Jag har just flugit med LH402 från FRA-EWR som var i en 747-400 med nya First men är inte alls imponerad. Jag har definitivt flugit bättre First med andra bolag.

...
Nej, inte kan man motivera en prisskillnad mot business på ca 30000 kronor, det är LH First inte värt. Det är min åsikt. Reser United First om en vecka åt andra hållet. Skall bli spännande och se om det är bättre.

Du har egentligen rätt i det mesta du säger - det finns bättre F-produkter på olika sätt, beroende på vad man värderar och prioriterar. Hårdvarumässigt (säng, stol) var det den bästa F-kabin jag har flugit medan servicemässigt tycker jag att NH och OZ slår LH. Känner dock inte alls igen mig i det du beskriver vad gäller bemötandet så det var nog ett tråkigt undantag. Håller med om att entertainmentsystemet lämnar en hel del att önska, både vad gäller utbud och snabbhet.

Jag flög UA F förra veckan och i jämförelse med LH F på nya 747 är det ett skämt, på de flesta plan. UA Global First är hårdvarumässigt att jämföra med en bättre modernare C-produkt från t.ex. CX, BR m.fl. Service och mat är generellt oftast flera nivåer sämre än europeiska och asiatiska konkurrenter, även om man kan ha tur med OK eller till och med bra service ibland. Det man ska ge UA dock är ett utmärkt entertainmentsystem, så värderar du det oerhört högt så kanske det får full pott av dig :)

Är det värt att ringa SAS EB för att kolla tillgången på LH F trots att det inte syns några platser i EF?

Troligen inte. Om ANA och EF säger NICHT! så är det nog exakt 0% chans att EB ska hitta något. Det brukar ju vara tvärt om, vi vet att det finns plats men EB hittar inget.

Skulle vilja påstå att ett försök kan man alltid göra. I vissa fall släpps platser som bara ligger uppe en kort stund innan de bokas, alla kan ha tur att hitta en helt nysläppt plats.

Toppen