Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

man agerar helt annorlunda med andras pengar.

Ingen ska behöva resa sämre i tjänsten än vad man är van vid hemifrån. Det vill säga, kunde man verifiera att man vanligtvis reste C (eller F för den delen) och bodde på femstjärniga hotell betalt ur egen ficka så fick man också resa så i tjänsten. Självklart var det på det företaget inte en enda person som reste C eller bodde på femstjärniga hotell. Han drog dock gränsen vid att ingen skulle behöva resa fullt så enkelt som många gjorde privat, inte heller några omvägar eller bo på sämre än trestjärniga hotell.

Mitt problem är just det där. Jag är mycket mer försiktig med andras pengar än mina egna. Min privata resepolicy är numera att inga flighter på över 4h får företas i lägre kabinklass än C. Hotellkedjor har jag också krav på.

Förstår dock problematiken. Ofta när man är ute med folk i jobb, kan det hända att folk beter sig helt olika beroende på om jobbet betalar eller om man själv får stå för notan. Jag frågar aldrig innan jag beställer utan ser det som en självklarhet att jag beställer det jag vill ha och är beredd att betala för det själv. Om sedan jobbet tar det är det en bonus, men egentligen bryr jag mig inte så mycket.

Som arbetsgivare tycker jag att det är ok med C om resan är "sovbar" och sker i anslutning till arbete. I praktiken innebär det oftast C på hemvägen och utresan i eco men då gärna nån dag innan om den anställde så önskar. Funkar rätt bra och är en policy som jag själv följer slaviskt vilket gör det i princip omöjligt för en anställd att praktisera något annat resmönster :)

I min genre av konsultnäringen debiterar vi dessutom klienten i regel för restid. Och det vill inte säga lite. En sju-åtta timmar lång flygresa till NYC blir skapligt dyr...

Det är nu det börjar bli lite intressant, detta med alla konstiga resepolicy som dyker upp. Vet inte hur många exempel jag kan skaka fram där snikbiljettalternativen blivit kräkdyra för kunderna. Uppdrag drar ut på tiden och flighter missas med nyinköp av biljetter som följd. Och med lite tur krävs lite extra övernattningar också.

Själv skiljer jag på om det är försäljningsresa eller projektresa. För en försäljningsresan åker jag i princip så snålt det går.

Det som tyvärr många beslutsfattare glömmer bort är i vilket skick de vill att de anställda skall komma fram till ett möte. Den som suttit i apklass, inklämd mellan några 130Kg ofräscha dräglande personer mellan London och Hong Kong är då banne mig inte i skick att prestera något vidare.

Risken finns alltid att SKV klassar hela resan som en lyxresa vilket slutar med att kostnaden inte är avdragsgill samt att du blir förmånsbeskattad.
Kostnaden ska vara rimlig och kan vara svårt att motivera varför en flygbiljett kostar 60tkr och boeendet 10tkr per natt.

Nu behöver det inte handla om dyra flygbiljetter eller hotel, mitt jobb fick en riktigt dålig konferensresan klassad som lyxresa och alla som var med blev förmånasbeskattade

Risken finns alltid att SKV klassar hela resan som en lyxresa vilket slutar med att kostnaden inte är avdragsgill samt att du blir förmånsbeskattad.
Kostnaden ska vara rimlig och kan vara svårt att motivera varför en flygbiljett kostar 60tkr och boeendet 10tkr per natt.

Nu behöver det inte handla om dyra flygbiljetter eller hotel, mitt jobb fick en riktigt dålig konferensresan klassad som lyxresa och alla som var med blev förmånasbeskattade

Konferensresor är alltid ett problem med skattemyndigheterna vilket inte heller är så konstigt när man sett så många typer av förtäckta konferensresor. När det gäller " vanliga" tjänsteresor där man utför ett arbete på plats, vilket de flesta tjänsteresor handlar om har Skatteverket inga som helst synpunkter på vilken klass man reser i eller om det är lyxhotell.

Det tyder på en dåligt insatt administratör för konferensen. Det går ju i princip att få igenom allt som jobb om man skriver program rätt.
T.om. Rosenqvist/gren eller vad han heter lyckades ju med Tabu som konferensställe gentemot SKM

Finns det något (större) företag i Sverige som inte tillåter att anställda samlar poäng privat på flygbiljetter som företaget betalar?

Dum fråga kanske, men hur fungerar detta i praktiken?

Får den anställde t.ex. ett EB-nummer som tillhör företaget där man varken tjänar in status eller poäng. Eller är det så att man fortfarande kan samla status och nå t.ex. EBG fast man inte kommer tjäna några poäng?

Borde man inte kunna komma runt detta relativt enkelt genom att byta till UMP eller liknande efter resan är bokad? :)

Dum fråga kanske, men hur fungerar detta i praktiken?

Får den anställde t.ex. ett EB-nummer som tillhör företaget där man varken tjänar in status eller poäng. Eller är det så att man fortfarande kan samla status och nå t.ex. EBG fast man inte kommer tjäna några poäng?

Borde man inte kunna komma runt detta relativt enkelt genom att byta till UMP eller liknande efter resan är bokad? :)
Ja, ännu enklare att utföra genom att inte lägga till FFP nummer i bokningen och inte registrerad heller vid check in.
Sedan fylla i retro-claim online på andra flygbolags FFP (t ex United Mieage Plus).

En bekant jag har som jobbar på Arbetsförmedlingen har EB Guld. De får samla poäng etc, men de får bara användas i tjänsten. Guldkortet får såklart användas privat för lounge access etc. Eftersom de aldrig reser internationellt vad jag vet, så blir det ju svårt att utnyttja poängen till uppgraderingar.

En bekant jag har som jobbar på Arbetsförmedlingen har EB Guld. De får samla poäng etc, men de får bara användas i tjänsten. Guldkortet får såklart användas privat för lounge access etc. Eftersom de aldrig reser internationellt vad jag vet, så blir det ju svårt att utnyttja poängen till uppgraderingar.

Vilken administration...

Toppen