Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Tycker det är lite opassande att dra upp debatten om, för att hårddra det, unga snygga tjejer på asiatiska bolag kontra gamla sura tanter på UA och SK. Uppenbarligen levererade åtminstone några av de förstnämnda när det gällde och det är allt jag tänker säga om den saken.

Väntar nu på NTSB och deras rapport.

Tycker det är lite opassande att dra upp debatten om, för att hårddra det, unga snygga tjejer på asiatiska bolag kontra gamla sura tanter på UA och SK. Uppenbarligen levererade åtminstone några av de förstnämnda när det gällde och det är allt jag tänker säga om den saken.

Väntar nu på NTSB och deras rapport.

Det var en merkelig tolkning av det som står skrevet. Det er ikke det som er kjernen i hva kapteinen på United-flyet forsøkte å formidle. Så vidt jeg har fått med meg er ikke Asiana et lavkostselskap som ansetter unge, uerfarne flyvertinner fordi de godtar "hvasomhelst" av betingelser og lønn i bytte mot en jobb. Asiana er i mine øyne et nettverksselskap med ryddige ansettelsesbetingelser, og de tilhører vel star alliance også.

Tvert i mot hyller kapteinen kabinbesetningen på sitt eget fly, og også på Asiana flight 214's fly for deres åpenbare ekstremt gode handlekraft i denne situasjonen. Han poengterer hvor viktig det er å ha et erfarent crew, og nevner noe som vi jo kjenner en del til her i vår del av verden. Nemlig kritikk om SAS' "aldrende kabincrew". Kommentarer om "sure gamle damer" som jobber som kabincrew "som er så uhyggelig i forhold til snertne unge piker". Ungjenter som er kandidater til "missekonkurranser". Jeg er venninne med to stykker som har fått seg jobb som kabincrew i Norwegian, den eneste kompetansen de har er yrkesfaglig videregående skole (f.eks frisørlinje, sminke eller hudpleie) og deltakelse i Frøken Norge-konkurranser.

Kommentaren dreier seg om at man skal tenke seg om neste gang man slenger med leppa om alder og utseende på kabincrewet, for når en kritisk situasjon kommer presterer disse menneskene nøyaktig hva de er der for å gjøre: sikre og passe på passasjerende.

Det har ingen ting med NTSB og årsaken til krasjlandingen, det er en en observasjon om utviklingen av luftfartsbransjen fra et menneske på flight deck som var nærmere denne ulykken enn noen av oss var. Viktig å få med seg, synes nå jeg :)

Enligt kinesisk media, en kinesisk kvinna som dog vid olyckan hade inte säkerhetsbältet på sig. :(

韩亚空难一名遇难中国女孩死因系未系安全带

光明网 skrev:
据央视消息,央视记者采访医护人员了解韩亚航空遇难中国女孩死因。这名名叫玛格丽特的医生表示,一名女孩是安全带没系,在坠机现场遇难,另外一名女孩到医院的时候脉搏微弱,经过手术后仍然不治身亡。总领馆称正核实中国遇难女孩是否遭到碾压。

Det går inte göra saken ogjort men jag hoppas att kineserna börjar inse hur viktigt det är att ha säkerhetsbältet på sig.

Enligt kinesisk media, en kinesisk kvinna som dog vid olyckan hade inte säkerhetsbältet på sig. :(

Det var min första tanke när jag hörde att bara två personer dött - "De måste ha varit de som inte hade säkerhetsbälte på sig".

Nu är det väl inte hela sanningen, men det vore inte förvånande om det är en bidragande faktor. Undrar när folk ska lära sig...

Var med om en landning med LX för en månad sedan på ARN där vi studsade upp och ner ett par gånger på landningsbanan. Piloten ursäktade sig över högtalarsystemet efter landningen med att planet hade haft "too little energy" vid landningen vilket jag tolkar som för låg fart och för lite lyftkraft så att han höll på att sätta stjärten i banan. Undrar hur ofta detta händer?

Jag skulle nog säga att det där brevet är fake. Det känns väldigt konstigt att det går runt bland bloggare och att det inte har gått att verifiera saker. Vissa saker är säkert sanna, men jag är tveksam till källan.

Toppen