Senaste nytt

BA-frälst...

Det kom mycket mumbo-jumbo från BA-håll nu :D jag vet inte hur man kan få upp fötterna på stolen framför, hur lång är man då?
Och om det nu skulle gå tycker jag att Homer gjorde rätt.

Alx: Stolen är väl inte den bästa. Jag själv ogillar skarpt 170 graders recliners, oavsett om dom finns på SAS, Lufthansa, Thai eller någon annan. Jag sov heller ingenting på min flight PEK-FRA i C på A380 kan jag ju säga...

Mvh
/NotRyan

Jag har aldrig rest med SA (South African Airways) så deras humör ombord kan jag inte uttala mig om. Men jag har förstått på andra att SA lämnar mer att önska i många avseenden.

SK (SAS) trötta gamla damer och herrar tycker jag oftast gör så gott de kan med de begränsade förutsättningar de tycks ha. Det är bara det att det sällan räcker hela vägen fram till vad jag skulle kalla kvalitet.
När skall jag lära mig att auto-correction alltid är av ondo? Jag menade ju såklart SAS (vilket jag tror du också förstod).

Jag kollade precis mitt BA-konto, och jag tycker BA borde sparka hela sin IT-avdelning. Jag uppgraderade ju min flight från WT+ till Business, men jag har inte fått varken några Avios eller Tier-poäng för denna resan. Helt horribelt, vad håller BA på med egentligen?

Ganska normalt att det krånglar med med poäng, miles etc vid upgrade.. även på anda program. Men om detta är din syn på när folk ska få sparken så fine. :)

Jag kollade precis mitt BA-konto, och jag tycker BA borde sparka hela sin IT-avdelning. Jag uppgraderade ju min flight från WT+ till Business, men jag har inte fått varken några Avios eller Tier-poäng för denna resan. Helt horribelt, vad håller BA på med egentligen?

Har du betalt för uppgraderingen ska du givetvis få TP och Avios för den högre klassen. Ett samtal till BAEC löser detta om det inte har fungerat med automatik.

Det beror väl på om SAS stolen skakar till lika mycket, när grannen vänder sig i sömnen? ;)
Om detta nu är ett problem från vad man har hört...

Har du själv åkt BA CW eller baserar du detta på sånt som du läst?
Det händer att man får ett skrangligt par, men det är inte normen.

Om jag minns rätt flying så har du testat lite LH F baserat på tidigare kommentarer. Förvänta inte dig någon FCT/FCL nivå på CCR i London, då kommer du bli besviken. Personligen tycker jag mer om BA F på en B777 än B747 då det är tok för trångt där framme och känns inte alls lika exklusivt som LH. Men att handla en CW till JFK för under 13 000kr, sen uppgradera med Avios till F på utresan för ungefär det man tjänar (som Silver eller Guld) på resan är otroligt prisvärt tycker jag. Med tanke på vad man betalar totalt är det väldigt bra, och man får inte alls samma värde (från Skandinavien) med LH. Men om pengar/värde inte räknas lämnar BA en del att önska sig jämfört med europeiska konkurrenter.

Tack Senator!

Tyvärr så har jag ca 0 avios så uppgraderingar är inte ett allternativ.

Vad det gäller BA F i 747 så är det nog "tyvärr" den flygtypen som erbjuds till LAX den dagen vi ska åka. Och du bekräftar nog också tyvärr mina farhågor om att det kan kännas aningen "trångt" med så många F säten. Lite som UA 747 i F...

Gällande FCT så är den servicen svårslagen.Men jag är van vid att få transporera mig både utan Porsche och Mercedes från loungen genom överfulla terminaler (läs DXB) till gaten.

Last edited:
Om jag minns rätt flying så har du testat lite LH F baserat på tidigare kommentarer. Förvänta inte dig någon FCT/FCL nivå på CCR i London, då kommer du bli besviken. Personligen tycker jag mer om BA F på en B777 än B747 då det är tok för trångt där framme och känns inte alls lika exklusivt som LH. Men att handla en CW till JFK för under 13 000kr, sen uppgradera med Avios till F på utresan för ungefär det man tjänar (som Silver eller Guld) på resan är otroligt prisvärt tycker jag. Med tanke på vad man betalar totalt är det väldigt bra, och man får inte alls samma värde (från Skandinavien) med LH. Men om pengar/värde inte räknas lämnar BA en del att önska sig jämfört med europeiska konkurrenter.

Det där tricket lät ju väldigt prisvärt - men jag får det inte samma resultat när jag jag räknar igenom det:

Som silver/guld ARN-LHR-JFK-LHR-ARN blir det 2*2225 + 2*8645 = 21740 Avios i CW. (British Airways - Collecting Avios )

Och Executive Club - About reward flights and upgrades - British Airways säger att det kostar 1 x "base fare" i Avios att uppgradera från CW till F.

Base fare LHR-JFK är enligt British Airways - Executive Club - Avios Price Options 40000 Avios.

Gjorde jag en tankevurpa någonstans?

Redigerat: Man får kanske Avios för LHR-JFK motsvarande en riktig F-biljett? Isåfall blir det 2*2225 + 8645 + 10374 = 23469 Avios

Last edited:
Det där tricket lät ju väldigt prisvärt - men jag får det inte samma resultat när jag jag räknar igenom det:

Som silver/guld ARN-LHR-JFK-LHR-ARN blir det 2*2225 + 2*8645 = 21740 Avios i CW. (British Airways - Collecting Avios )

Och Executive Club - About reward flights and upgrades - British Airways säger att det kostar 1 x "base fare" i Avios att uppgradera från CW till F.

Base fare LHR-JFK är enligt British Airways - Executive Club - Avios Price Options 40000 Avios.

Gjorde jag en tankevurpa någonstans?

Jag tittade på mitt konto och min senaste CW till F kostade mig 30 000 Avios på sträckan LHR-JFK. Men om jag ser tabellen nu skulle en väg LHR-JFK kosta 20 000 Avios så det borde vara billigare nu då. Jag skrev uppgradera EN VÄG och din kalkyl på intjäning verkar stämma bra så om det kostar 20 000 Avios att uppgradera EN VÄG och man tjänar 21 470 tur/retur är det jo en bra deal :) Skulle hävda det är en bra deal om det kostar 30 000 också.

Har tidigare skrivit inlägg om missade poäng med glimten i ögat, men nu har jag faktiskt blivit irriterad på riktigt. Nu har flighten kommit upp på mitt konto, fast med 0 på både avios och TP. Nu är jag inte speciellt insatt i BA-reglerna, men nog måste biljetter som man har uppgraderat med poäng generera både avios och TP, om inte annat i den ursprungliga bokningsklassen?

Jag har gjort detta ett antal gånger på SAS, och har aldrig haft problem. Varför lyckas inte BA med dessa till synes enkla grejerna?

Toppen