Senaste nytt

Artikel: SAS beställer Airbus A350 till långlinjeflottan

Ja visst är denna satsning negativ... För att kunna driva flygbolag måste man ha flygplan, och dessa måste förnyas emellanåt....

Egentligen borde man inte läsa skittidningen DI....

"KRISEN BORTGLÖMD? Flygbolaget SAS, som för dryga halvåret sedan stod vid ruinens brant, lägger ännu en order på flygplan för flera miljarder."

di.se - SAS handlar flygplan för miljarder

Mvh
/NotRyan

Det är ju trevligt att SAS gjort det enda rätta: A330 för att snabbt få bort A340 och sedan A350 som den långsiktiga lösningen. Helt rätt val och en logisk fortsättning på nuvarande Airbusflotta. Fördelen är också att CCQ gäller mellan A330 och A350. Tummen upp för detta beslut.

Hade de istället valt B787 hade det känts som en återgång till den stora förvirringen med hattande mellan olika tillverkare.

Oj vilken rolig nyhet, helt rätt att gå all-in med A-350 tycker jag, får hoppas det inte blir för sent som sagt.

Senator, är det inte snarare Japan, Sydkorea och framför allt Kina som drar till sig hög andel affärsresande? Där har ju Norden en geografisk fördel jämfört med BKK/SIN menar jag, och distanserna är kortare. Även Indien ser ut att ligga marginellt bättre till från Norden.

Fast för min egen del är all utbyggnad välkommen, oavsett riktning :)

Jag tror personligen att BA har gjort rätt som har satsat på Nordamerika. Visst, så ligger "framtiden" och den ekonomiska tillväxten i Asien men jag ser att konkurrenterna numera kommer från bolag i Mellanöstern och Asien, där SAS (samt andra Europeiska bolag) får det svårare och svårare att hänga med produkterna (hård och mjukvara) samt kostnader och därmed slutkundspris.

Jag kommer testa Qatar under 2013 eller 2014, men är personligen "så där" intresserat av att kliva av nåt flygplan i Doha mitt i natten på väg till Bangkok, men förstår varför andra gör detta.

Tittar man på priserna i affärsklass till Bangkok idag har jag ohört svårt att förstå hur många kan tjäna pengar på rutten Europa-Thailand. Utan att sitta på fakta så är min känsla att SAS har bättre yield på SFO, men jag har kanske fel. Därmed var det rätt att lägga ner CPH-BKK under sommarhalvåret.

Hade jag varit SAS hade jag tittat på Toronto, Boston, Dallas, Houston som nya destinationer och återinföra Los Angeles samt Seattle. Jag tror det finns mycket bättre möjligheter att upprätthålla rätt mix av CASK/Yield här i stället för att brottas med alla andra på t.ex. BKK och SIN.

"A simple layman's point of view"

Senator, är det inte snarare Japan, Sydkorea och framför allt Kina som drar till sig hög andel affärsresande? Där har ju Norden en geografisk fördel jämfört med BKK/SIN menar jag, och distanserna är kortare. Även Indien ser ut att ligga marginellt bättre till från Norden.)

Här skall man dock (eventuellt) konkurrera med bolagen i Mellanöstern också, samt lokala Asiatiska bolag med lägre kostnad och bättre hårdvara/mjukvara..

Jag tror personligen att BA har gjort rätt som har satsat på Nordamerika.

Som om det överhuvudtaget funnits något alternativ till BAs strategi? Special Relationship - Wikipedia, the free encyclopedia
O/D-trafiken mellan UK och USA är ett mycket mer självklart marknadssegment än motsvarande sådan i Skandinavien. Speciellt nu när Norwegian sitter och nosar på det priskänsliga segmentet (vilket tycks vara sisådär 100% av flygresenärerna häruppe). Att SAS gång på gång upprepat det tråkiga mantrat om att man är ett regionalbolag som råkar ha lite IC-trafik vid sidan av tyder på att man insett vart fokus måste ligga, även om man måste gå head to head med LCC och dessutom göra alla flygnördar besvikna.

Som om det överhuvudtaget funnits något alternativ till BAs strategi? Special Relationship - Wikipedia, the free encyclopedia
O/D-trafiken mellan UK och USA är ett mycket mer självklart marknadssegment än motsvarande sådan i Skandinavien. Speciellt nu när Norwegian sitter och nosar på det priskänsliga segmentet (vilket tycks vara sisådär 100% av flygresenärerna häruppe). Att SAS gång på gång upprepat det tråkiga mantrat om att man är ett regionalbolag som råkar ha lite IC-trafik vid sidan av tyder på att man insett vart fokus måste ligga, även om man måste gå head to head med LCC och dessutom göra alla flygnördar besvikna.

Ja, det finns absolut en särskilt relation mellan USA och Storbritannien. Det skulle också finnas en strategi att supportera forna kolonier enbart, så jag... det hade funnits ett alternativ till detta.

Du missar nog min poäng; yield och CASK är mer under press mot Asien på grund av konkurrenterna i Asien och Mellanöstern.

Du missar nog min poäng; yield och CASK är mer under press mot Asien på grund av konkurrenterna i Asien och Mellanöstern.

Min poäng var att Richard Gustafssons kronjuveler är under press på grund av Björn Kjos järnnäve. Vilket av dessa två hotbilder som är mer akuta ter sig nog tämligen uppenbart för SAS.

Min poäng var att Richard Gustafssons kronjuveler är under press på grund av Björn Kjos järnnäve. Vilket av dessa två hotbilder som är mer akuta ter sig nog tämligen uppenbart för SAS.

Personligen är jag 100% med dig på att DY är konkurrent inom Norden och Europa, men vet inte om jag håller med när det gäller inter-cont.

Toppen