Senaste nytt

Artikel: SAS beställer Airbus A350 till långlinjeflottan

I all ära men för att bespara oss alla yields osv.. det måste ju ändå finnas en förhoppning hos SAS om att ÖKA passagerarantalet inte bara spara sig ur något som aldrig kommer ta slut..

I all ära men för att bespara oss alla yields osv.. det måste ju ändå finnas en förhoppning hos SAS om att ÖKA passagerarantalet inte bara spara sig ur något som aldrig kommer ta slut..

Säkert. Men premissen i ditt inlägg #61 är felaktig. SAS kan inte börja gå med vinst enbart genom att öka antal pax.

Kanske ett bra upplägg för SAS & Finnair merge.. Svenska staten har väl aviserat att dom gärna avyttrar sitt ägande, likaså har väl övriga stater sagt liknande saker på senare tid. Att helt sälja av SAS om finska staten gör samma sak kanske skapar förutsättningarna för ett framtida bolag som faktiskt kan fungera. Kan bli intressant framöver hur som.

Jaws, jag är ledsen om jag låter elak, men marknaden Skandinavien till Honolulu, hur stor är den tror du? :) Inget bolag flyger mellan Europa och Hawaii idag, och det skulle förvåna mig om mycket om SAS skulle hitta en marknad dit när ingen av dom större drakarna har gjort det så långt.

Det fattar jag nog;) (Bamsefar och jag är en början till ett underlag :cool: )

Men det finns fler "mer" kommersiella alternativ som jag har nämnt; Bangkok, Shanghai o Tokyo för att nämna några.
Jag nämnde alternativet att ha en jordenruntbuss med ovanstående + ARN

Håller BC.se på att säcka under all belastning?

Det blir alltså dessa stolar?
Lufthansa-new-business-4.jpg

Jag tror personligen att BA har gjort rätt som har satsat på Nordamerika. Visst, så ligger "framtiden" och den ekonomiska tillväxten i Asien men jag ser att konkurrenterna numera kommer från bolag i Mellanöstern och Asien, där SAS (samt andra Europeiska bolag) får det svårare och svårare att hänga med produkterna (hård och mjukvara) samt kostnader och därmed slutkundspris.

Jag kommer testa Qatar under 2013 eller 2014, men är personligen "så där" intresserat av att kliva av nåt flygplan i Doha mitt i natten på väg till Bangkok, men förstår varför andra gör detta.

Tittar man på priserna i affärsklass till Bangkok idag har jag ohört svårt att förstå hur många kan tjäna pengar på rutten Europa-Thailand. Utan att sitta på fakta så är min känsla att SAS har bättre yield på SFO, men jag har kanske fel. Därmed var det rätt att lägga ner CPH-BKK under sommarhalvåret.

Hade jag varit SAS hade jag tittat på Toronto, Boston, Dallas, Houston som nya destinationer och återinföra Los Angeles samt Seattle. Jag tror det finns mycket bättre möjligheter att upprätthålla rätt mix av CASK/Yield här i stället för att brottas med alla andra på t.ex. BKK och SIN.

"A simple layman's point of view"

Toppen