Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Så var det visst inte enligt Amex då jag frågade nyss då jag fixade ett saskort.

Hon på Platinum service sa att just försäkringarna är det som utmärker Platinum.

Betala med Platinum = försäkring enligt Platinum.
Betala med SASAmex = försäkring enligt detta.

American Express Sverige - Privat - Forsakringar - det var visst betydande skillnader. Iofs föga förvånande med tanke på årsavgiften.

Lite roligt var det även att skumma igenom Centurionvillkoren då jag är för snål för det kortet. ;)

:)
Patrick

Amex brukar vara väldigt tydliga på att om Du har flera olika Amex så gäller den försäkring som har bäst villkor oavsett vilket kort Du betalat med - har verifierat detta med Solid,

Då hade hon på Amex fel information då hon var väldigt tydlig på att det inte var så. ;)

Nåväl, ett snabbt telefonsamtal ledde till att jag fick ett annat svar. Så det stämmer som ni säger, det kort som är högst är den försäkringen som gäller. Med andra ord, så länge man har kvar sitt Platinum är det dessa försäkringar som gäller även då man betalar med SASkortet.

Har blivit erbjuden Platinum ett par gånger men alltid tackat nej då jag tyckt att prislappen kontra vad man får inte rimmar så bra. Däremot måste jag också tillägga att om AMEX själva hade varit lika bra på att punkta upp fördelarna som Stefan... Tja, då kanske det hade varit en annan femma.

Sedan så är väl hela grejen att värdet med ett kort är väldigt individuellt. Personligen ser jag inte poängen med att betala tusentals kronor i årsavgift för ett kreditkort men de som känner att det ger en lite extra flärd och status i vardagen tycker ju tvärtom och det är helt okej med mig.

Undrar om expertisen här vet hur noga Amex är med kravet på att 75% av uppehället (hotell, utflykter etc) måste betalas med platinumkortet för att reseförsäkringen skall gälla? Hur kollar de att jag inte använder ett annat kort? Skall jag göra en strikt tolkning av villkoren är det inte säkert att jag kommer upp i 75% och då har jag i princip en ogiltig försäkring. Då är det bättre att ha en enklare försäkring från något annat kortföretag som bara kräver att man betalat biljetterna med kortet. Är i Filippinerna på semester. Philippine Airlines tar inte Amex, ibland gäller endast kontanter och ibland går kortet inte att använda även i affärer som normalt accepterar det (t ex är det inte alltid det funkar i landets största varuhuskedja SM) så man hamnar lätt under 75%.

Nu vet jag inte vad just Amex's försäkring säger men vanligt är att försäkringen gäller om du kan visa att du vid tillfället inte hade möjlighet att betala med ditt Amex (att butiken inte tog emot det), dock kan detta vara vanligare för kort utfärdade av banker där banken köpt in in försäkring (jämfört med Amex som är helt fristående). När du åberopar försäkringen måste du uppvisa kvitto och därmed framgår det om du betalat 75%+ med det kortet.

Skall jag uppvisa kvitto? Jag kan ha hundra kvitton efter en resa. En del avser köp med Amex en del köp med andra kort. Förstår fortf inte hur Amex skall kunna se att jag betalat 75% av **uppehället** med deras kort.

Skall jag uppvisa kvitto? Jag kan ha hundra kvitton efter en resa. En del avser köp med Amex en del köp med andra kort. Förstår fortf inte hur Amex skall kunna se att jag betalat 75% av **uppehället** med deras kort.

Jag skulle nog i första hand tolka uppehälle som hotell och måltider. Inte jättesvårt att hålla reda på, åtminstone inte för oss som ofta reser i tjänsten....

Edit: Jag vet inte var "uppehället" kom ifrån. Försäkringsvillkoren talar om 75% av kostnaden för "resan". Då gäller det att pröjsa flyg, tåg, hyrbil och boende med kortet, då bör man vara hemma. När jag nyligen utnyttjade Amex förseningsskydd ville dom se bevis på att jag betalat flygbiljetter med kortet, vilket inte var alltför komplicerat. Om man inte hittar kvitto får man väl kontakta Amex kundtjänst och begära att få ta del av betalningsunderlaget via dom? :)

Last edited:
amexblom800.jpg

Kom hem i fredags (midsommarafton) och finner en stor blombukett utanför min dörr!

Handskrivet grattiskort från Amex till min födelsedag.

Jag är nog (för) bra kund. Eller är detta vanligt?

Patrick

Patrick, du lär nog vara lite för bra kund verkar det som. Min 1M/år har inte gett mig någon blomsterbukett hitintills iaf.

Toppen