Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Bråttom bråttom! "*Limited time offer available for new Platinum online applications only received and approved by 1 July 2013."

Skulle nog varit ansökt för några veckor sedan för att det skulle hinnas med att bli "approved" innan 1 juli.

Amex skrev:
You are at least 18 years of age and not USA resident
Have an annual income of at least US$/€65,000
Understand that the Cardmembership fee for the Platinum Charge Card is US$/€550
Have your Identity Card or Passport or Driving License at hand. You will need to send a certified copy of your identity document to us as part of the application process.
Have full and certified address verification (must be a utility bill or bank statement issued within the last three months, not a mobile phone bill).
Have access to the full address and telephone number for your bank. We will contact the bank for a reference.

Sitter här och funderar på om jag behöver ett kort till... Ett dollarkort kanske inte vore helt dumt. ;)

Det brukar ingå ett antal statusmedlemskap i diverse hotell program, någon som vet vad som igår i det här?

Samma som det svenska såg det ut som förutom Scandic. Jag gillade det forna samarbetet med IHG (Priority Club) då jag kunde behålla Platinumnivån om jag inte kom upp i 50 nätter genom en enkel överföring av mr-poäng, men tyvärr så är man inte kompisar längre. ;(

Samma som det svenska såg det ut som förutom Scandic. Jag gillade det forna samarbetet med IHG (Priority Club) då jag kunde behålla Platinumnivån om jag inte kom upp i 50 nätter genom en enkel överföring av mr-poäng, men tyvärr så är man inte kompisar längre. ;(

Tyvärr hade det inte hjälpt då IHG gjort om sitt program till att du bara kan få guld eller platinum nivå med poäng intjänade på att bo på hotel.

Tyvärr hade det inte hjälpt då IHG gjort om sitt program till att du bara kan få guld eller platinum nivå med poäng intjänade på att bo på hotel.

Nej det stämmer inte points collected from partner transactions räknas också

Points for Elite Status – For purposes of determining Elite Status, Priority Club points are classified as either Elite Qualifying Points or Non-Elite Qualifying Points. Base points earned from Qualifying Rates paid for hotel stays, points collected from partner transactions, PCR Bonus Points Packages and Meeting Rewards are considered Elite Qualifying Points and counted towards membership elite status.
member-terms | IHG

Så får jag se hur smidig Amexförsäkringen är... Strandad och försenad ett dygn då Air Baltic ställde in flighten pga tekniska problem. Fick boka om mig själv, Air Baltic och kundservice rimmar inte väl. Ska man hålla Ryanairstandard ska man även hålla Ryanairpriser... ;)

Har blivit erbjuden Platinum ett par gånger men alltid tackat nej då jag tyckt att prislappen kontra vad man får inte rimmar så bra. Däremot måste jag också tillägga att om AMEX själva hade varit lika bra på att punkta upp fördelarna som Stefan... Tja, då kanske det hade varit en annan femma.

Jag tycker precis som du. Har funderingar från och till på att skaffa ett kort för att få avios lite snabbare och eftersom jag inte vill ha med Entercard att göra så återstår Amex. Men varje gång jag kikar på Amex webbsida blir jag trött på att de är så usla på att beskriva vad som ingår i de olika korten. Vilka Platinum-förmåner är till exempel begränsade till första året?

Hade guldstatus i Cathay Pacifics Marco Polo Club (Oneworld Sapphire) ingått som det gör i vissa länder hade jag nog valt Platinum. Nu verkar ett Amex Blue med MR för en tolftedel av kostnaden vara nästan lika bra för mig som har reseförsäkring, nästan aldrig checkar in bagage och nästan aldrig hyr bil privat. Men första året blir det nog ett gratis Amex Gold för att få lite extra i startbonus :)

Varför är Amex så omöjliga med att förhandla om årsavgiften på Platinum?!?. Jag har drygt 3 månader kvar innan den ska betalas igen och ringde Amex och kollade men det gick absolut inte. Trots att jag påtalade att det för mig inte är aktuellt att behålla det då jag tycker att 6000:- inte rättfärdigar vad man får med kortet längre, samt att dem har tagit bort alla krav för att få kortet.
Men tydligen så förlorar dem hellre en kund än förhandlar om årsavgiften.
Så det blir nog att antingen nergradera sig till ett Gold istället för en lite mer human årsavgift eller ett Eurocard Platinum. Känns som att man får ungefär samma* till mer än hälften av avgiften.

*Vet att det finns massor med fler fördelar med Amex men använder sällan det som skulle göra kortet värt 6000

Men tydligen så förlorar dem hellre en kund än förhandlar om årsavgiften.

*Vet att det finns massor med fler fördelar med Amex men använder sällan det som skulle göra kortet värt 6000

Bra att Du poängterar "massor med fler fördelar", men det är som Du skriver - använder man inte fördelar och förmåner med Amex Platinum så finns det inget som motiverar till att behålla kortet.

Amex generella inställning att hellre förlora en kund är riktig "bad will" tror jag!

Toppen