Nu skulle jag själv inte heller ha några problem att sätta mig i en 787:a, men att säga det aldrig fanns någon risk för haveri i något utav fallen är enligt min mening inte korrekt. Man nödlandar inte och evakuerar om det inte har funnits en risk, då hade man lika gärna kunnat fortsätta flygningen. I ANA 787:an i Boston brann det ju dessutom på riktigt, förvisso hade alla passagerare lämnat planet, men det var kanske bara tur?!
Det har ju konstaterats att det inte fanns någon risk för haveri, i.a.f enligt bl.a FAA. Branden i Boston handlade om mindre flammor från kablage utanför batteriboxen och inte om brand i själva batteriet. Rökutvecklingen förvärrades i.o.m att planet stod på marken enligt de uppgifter som föreligger, hade det befunnit sig i luften hade denna rök evakuerats via befintligt ventilationssystem (vilket också skedde i det andra fallet).
Att man nödlandar innebär ju inte nödvändigtvis att det föreligger en allvarlig haveririsk. I 787-fallet bestämde sig piloterna för att starta trots att det fanns ett felmeddelande om batteriproblem, därefter förvärrades läget och märkbar lukt uppstod - detta bidrog till beslutet att genomföra en nödlandning. Däremot fanns det ingen risk för att batteriet skulle förstöra elsystem, styrsystem etc och på så vis orsaka totalhaveri.
Min uppfattning är att batteriproblemet blåstes upp till ofantliga proportioner och att det sedan skapats ett mediadrev mot 787an, ta bara DIs artikel nyligen där ett oljefilter tydligen blivit en "mardröm för 787". Förövrigt kan alla batterier drabbas av fel, bl.a skedde det dramatiska saker på 70-talet när blybatterierna ersattes med nickel-kadmium men då var det inte tal om mediadrev och grounding. Men nu handlade det om två lithium-ion-batterier som felfunktionerade och då var det tydligen nödvändigt att grounda maskinen.
Efter att ha läst NTSBs rapporter om incicenten i Boston känns det inte som att det förelåg någon fara för att flygplanet skulle drabbas av totalhaveri. Hade det skett under flygning hade nödlandning varit påkallat naturligtvis men inte p.g.a att det felande batteriet höll på att förstöra elsystemet och starta en katastrofbrand.
För min del hade det varit mer rimligt att utförda ett nöd-AD om batteriinspektioner och ev batteribyte av specifika batchar samtidigt som fixen togs fram snarare än att grounda hela flottan. Debatten tog ju sedan en intressant vändning då det t.o.m lyftes fram blybatterier som exempel på en "säker" lösning från vissa håll och hur dåligt det var av Boeing att välja lithium-ion, i vissa fall har det ju t.o.m gjort otroliga jämförelser med att "det är som att installera en bomb i flygplanet" och "hur kan man installera något som kan fallera på det viset?" till "det är ju dåligt att man installerar något i en säkerhetsbox bara för att man vet att det kan bli problem" o.dyl. Dessa varianter har jag stött på ett antal gånger efter incidenterna.
I.s.f kan man ju lika gärna plocka bort motorerna: "det är ju dåligt att man installerar motorer i kåpor avsedda att stå emot allvarliga haverier för att minska risken för uncontained engine failures, då erkänner man ju att det finns en risk och det är ju inte bra!"
För exakt så har det låtit om Boeing batterifix - nämligen att det är mycket dåligt och farligt att man installerar batterier i en säkerhetsbox eftersom det innebär att man erkänner att det finns en risk för batterifel och att detta gör det oacceptabelt. D.v.s "hur kan man installera något man vet kan fallera och som därför måste inneslutas?"
Båda batterierna som var inblandade installerades med ganska kort mellanrum, personligen misstänker jag att det helt enkelt handlar om en dålig batch. Jag vill minnas att haveriet inträffade inom 100 timmar eller så och det stärker misstanken om ett måndagsexemplar betydligt.
Det jag vänder mig emot är framförallt att det skapats en ren hysteri kring 787an - batteripaniken är avsevärt större än det problem som förelåg. När det dessutom gått så långt att t.o.m ett meddelande om oljefiltret som ledde till en säkerhetslandning utmynnar i sensationsartiklar såsom nämnda DI-artikel har det helt enkelt gått alldeles för långt.
Att sedan en del tagit detta på så stort allvar att de är rädda för 787an är ännu mer att dra det till sin yttersta spets. Ja, batterifelen var naturligtvis inte bra och åtgärder krävdes. Kan ett felande batteri förstöra så många kritiska system att flygplanet riskerar att krascha? Inte i detta fall.
Beslutet att nödlanda p.g.a lukten i kabinen som det fallerande batteriet orsakade var helt korrekt. Men innebar inte att hela avionikcentralen var hotad och att flygplanet befann sig i stor fara för haveri.
Ironiskt nog finns det ju ett annat parallellfall som också pekar på stor hysteri: nämligen då det började ropas på grounding etc efter att Red Wings gjort en riktigt dålig landning i Moskva med en Tu-204 (de hade så hög fart att endast ett huvudställ hade markkontakt, därmed ingen reversering och piloten drog inte av gasen utan drog istället på vilket ökade farten än mer och de åkte av banan). Det förstorades också upp till ofantliga proportioner och det blev t.o.m artiklar då samma bolag några dagar senare hade ett problem med en reverser efter landning i St Petersburg. Intressant nog blev det inget rop om grounding av Airbus A321 t.ex trots att det i samma veva skedde en rätt rejäl overrun med en sådan där det tog stopp mycket nära ett rejält dike (rena turen att inte maskinen föll ned där!)
Så ja, problemet är hysteri - något som gör att någonting förstoras upp minst 1000 ggr och framställs som ofanligt mycket farligare än det verkligen är.
För min del hade jag inte tvekat att sätta mig in en 787a dagen efter Bostonincidenten. Å andra sidan har jag ju aldrig betraktat flygplanstypen som "farlig" vilket tyvärr är det som mediadrevet planterar in i folk.
Egentligen är denna tråd ett bra exempel: rädslan för olika flygplanstyper är i många fall baserade på media, detta märks då t.ex Boeing 787, DHC-8-Q400 och ryska maskiner kommer upp som "farliga". I samtliga fall mediarelaterat.
Sensationsjournalistik är helt enkelt mycket skadligt, det var t.ex rent tragiskt när Saab visade upp 2000 och en del flygbolag sade rakt ut: "det är en fin maskin men vi kan inte beställa den för paxen tycker inte om turboprop" (detta var när journalisterna svartmålat turboprop efter att AE4184 havererat i Roselawn - allting med turbopropmotorer var därefter farligt i allmänhetens ögon).