Senaste nytt

Thai Airways Premium Economy Stockholm - Bangkok

Hej! Ska flyga PE 2013-11-30 TG961 och TG960 med fru och barn ARN-BKK. Hur vet man om det är upper deck eller lower deck på PE? Är det någon skillnad, kör de "äkta" business på övre eller nedre våningen etc?

Hur ser flottan ut idag på ovan flight, är det renoverat enligt trådskaparens inlägg på samtliga flighter nu tro? När kan man se vilket plan som kommer att gå denna flight? Har bokat via Fritidsresor, men fnular på om man inte kan dra in Eurobonusprogrammet på någon kant, eller är det omöjligt om det inte är bokat som reguljärflyg tro?

Tack på förhand

Välkommen till BusinessClass.se, cazorp!

Fr o m 2013-JUL-16 kommer THAI att operera Boeing 777-300ER istället för dagens Boeing 747-400. Dvs det kommer inte finnas någon Upper deck.
Mer information kan du läsa i den här tråden.
http://www.businessclass.se/star-al...777-300er-till-arlanda-2013-a.html#post106854

Det spelar ingen roll vem Du bokat via - så länge det är en reguljärflygning så ger det poäng.

Det är tyvärr inte 100% korrekt statement. Det finns risk att man bokas i en bokningsklass som inte ger några miles.
(t ex V och W klass hos THAI ger inga miles/poäng hos de flesta flygbolagens bonusprogram )

Du kommer att bli besviken på Thais nya PE. Jag har flygit baken trött i gamla 747-400 V 1 och V2
Var båttre. Numera får du samma mat som i economy i PE. Du får in plasbricka med maten på
Inget tjafs om förrätt typ räkor o lax som innan. Nu är allt på ett bräde
Salladen implastad. Desserten ligger o tronar under gladpac.
Ok att drickat är bättre. Men till pris av 10.000 extra så No Way
Jag flyger CPH BKK så vi har haft 777 an nu i 2 månader.
Fördelen mot Eco är sätena. Välj 20 A eller 22A gångplats så du kan gå på toa utan att vara en yoga man.
Annars får du köra upp sätet i sittställning för att kunna gå ut.. alternativt ta sats upp med benen o svinga dej ur sätet

Du kommer att bli besviken på Thais nya PE. Jag har flygit baken trött i gamla 747-400 V 1 och V2
Var båttre. Numera får du samma mat som i economy i PE. Du får in plasbricka med maten på
Inget tjafs om förrätt typ räkor o lax som innan. Nu är allt på ett bräde
Salladen implastad. Desserten ligger o tronar under gladpac.
Ok att drickat är bättre. Men till pris av 10.000 extra så No Way
Jag flyger CPH BKK så vi har haft 777 an nu i 2 månader.
Fördelen mot Eco är sätena. Välj 20 A eller 22A gångplats så du kan gå på toa utan att vara en yoga man.
Annars får du köra upp sätet i sittställning för att kunna gå ut.. alternativt ta sats upp med benen o svinga dej ur sätet

Alltså menar du att maten blivit sämre i PE i samband med att dom bytte till 777? Vad har detta att göra med cateringen?

Dom vill ha skillnad på PE och Royal Silk. Innan var det så lite skillnad på cateringen.
Man fick typ lax o räkor o mousse som förrätt. Och en god sallad
Nu är allt på EN bricka. En servering med andra ord
Endast sätena skilde åt. Nu vill dom ha mer difference på klasserna
Jag har diskuterat detta med Thai Airways i Stockholm även om jag flyger från CPH
Dom kommer att utvärdera synpunkter från resande och se om dom skall ändra konceptet
Även innan avgång så får cabin attendant slåss med eco resenärer för dom måste gå genom
PE avdelningen så risk finns du får en serverings bricka eller vin i knäet,
Jag har talat med FA och även dom tycker gamla 747-400 var trevligare att jobba i

Last edited:
Dom vill ha skillnad på PE och Royal Silk. Innan var det så lite skillnad på cateringen.
Man fick typ lax o räkor o mousse som förrätt. Och en god sallad
Nu är allt på EN bricka. En servering med andra ord
Endast sätena skilde åt. Nu vill dom ha mer difference på klasserna
Jag har diskuterat detta med Thai Airways i Stockholm även om jag flyger från CPH
Dom kommer att utvärdera synpunkter från resande och se om dom skall ändra konceptet
Även innan avgång så får cabin attendant slåss med eco resenärer för dom måste gå genom
PE avdelningen så risk finns du får en serverings bricka eller vin i knäet,
Jag har talat med FA och även dom tycker gamla 747-400 var trevligare att jobba i

Men vad tycker du de ska göra? Ska Business och Premium Ekonomi ha samma säte och samma mat, vad skulle då få folk att betala för business? Så mycket är inte ett loungebesök värt.
Jag själv skulle helt klart ta en 180 graders platt säng och ekonomi mat, framför ekonomi stol och business mat.

Men vad tycker du de ska göra? Ska Business och Premium Ekonomi ha samma säte och samma mat, vad skulle då få folk att betala för business? Så mycket är inte ett loungebesök värt.
Jag själv skulle helt klart ta en 180 graders platt säng och ekonomi mat, framför ekonomi stol och business mat.
777orna har vad jag vet också tre kabinklasser, så blir ju inte aktuellt med samma stol i C och PE oavsett.

Tack Dr. Miles för välkomnandet!

Intressant med bytet till 777-300ER, tror aldrig jag har åkt med trippelsjua tidigare.

Av den andra tråden att döma så verkar det ju som att det är deras uppgraderade lösning, och självklart så är det inte maten utan stolarna som gör det hela värt de extra pengarna. Är det dessutom 180° lie-flat så kommer det förhoppningsvis att innebära att jag kommer sova en stund på planet. Har inte sovit i economy på en långresa på snart 10 år, sist var nog i en 747:a mellan ARN-EWR efter en försvarlig mängd öl ombord på en Malaysianjumbo. Att inte kunna sova är väl fine när man reser själv, men när man har ett litet barn på drygt 1 år så är det en helt annan femma. Dessutom så lär det ju vara betydligt lättare att få honom att sova om det är 180°.

Pengarna då, totalt så betalar vi ett påslag på ca. 11' SEK för oss två + lillgrabben för PE över standardbiljetten, hur jag än räknar 2750 enkel per person ~150 SEK/timme över hela flygningen så kan jag bara konstatera att det är värt vartenda öre, standardkäk eller ej.

Vet inte om det finns någon PE eller business på vår connection från BKK till Trat, men gör det det så är det ju en trevlig bonus (Thai smile som flyger den rutten förstod jag det som).

Något tips på seating? Vilka platser man bör välja på nya 777-300ER när man reser med spädbarn, några do's and dont's? Tänkte försöka lägga lite energi på att optimera resan så långt det bara går. Är ju tyvärr lite tunnt med info på seatguru.com ännu, men det kommer förhoppningsvis mer info vart tiden lider.

777orna har vad jag vet också tre kabinklasser, så blir ju inte aktuellt med samma stol i C och PE oavsett.

de 777or som används / ska användas till CHP och ARN är deras nya 777-300ER som bara har två kabinklasser egentligen.

Här är en video på planet och här används halva business delen för just business och bakre halvan till premium ekonomi
[video=youtube_share;M_wF0vOWE0U]http://youtu.be/M_wF0vOWE0U[/video]

I denna post av Dr. Miles kan du även se seat mapen från ExpertFlyer. Denna visar at det är samma typ av layout på både business delen som på premium ekonomi delen.
http://www.businessclass.se/star-al...777-300er-till-arlanda-2013-a.html#post146124

Så numera kommer samma stol användas både för business som för premium ekonomi och det är i mitt tycken en väldigt bra stol. Bra mycket bättre än både SAS och Lufthansa.

Toppen