Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Nejdå, bara om de på grund av detta tar evigheter på sig vid incheckning eller tar upp för mycket plats vid bagagebandet. Då kan jag bli lite irriterad och undra varför i hela fridens namn man behöver så mycket bagage. Sedan har jag sett värre än bara 2-3 väskor; på BGO var det ett amerikanskt par som skulle med Hurtigruten. De hade med sig inte mindre än 8 st enorma väskor och ockuperade sådär hälften (lätt överdrivet, ok... :)) av den redan allt för trånga hallen (BGO är ett helvete när det landar många flyg samtidigt, alltför trångt!). Kom precis hem från en långflygning från GRU i economy och var inte alltför glad över att jag knappt kunde komma fram till bandet för att hämta ut mitt bagage...

Egentligen är det sällan det blir problem vid incheckningen, men vid bagagebandet kan det ibland uppstå problem på trånga flygplatser som t ex BGO. Tycker nog att man borde ha vett nog att flytta undan sitt bagage ett par meter om man nu har så vansinnigt mycket bagage. (M.a.o är det väl inte bagaget i sig som är irritationsmomentet, men beteendet. Dock så kan jag fortfarande inte förstå de som packar ned halva huset när de ska ut och resa, med mindre de ska flytta eller vara borta flera månader).

Ok jag kan förstå dina förklaringar men samtidigt har vi ju inte inblick i varför någon har många väskor. Dessutom, om det tar tid vin incheckning är det ju personales ansvar att jobba på.... att checka in 2-3 veckor tar ju inte många sekunder, eller? Vi checkade in fem pcs i vintras när jag plockade över familjen till Shanghai och det tog inte mer än 30 sek längre än en normal check in.

Är du *G? I GRU lyfter de undan allt priobagage och ställer bredvid bandet. Eftersom många flighter landar samtidigt på morgonen så kan det vara trångt men har aldrig varit problem de gånger jag har checkat bagage dit. Men som sagt, det är trångt där om man måste fram till bandet.

Ok jag kan förstå dina förklaringar men samtidigt har vi ju inte inblick i varför någon har många väskor. Dessutom, om det tar tid vin incheckning är det ju personales ansvar att jobba på.... att checka in 2-3 veckor tar ju inte många sekunder, eller? Vi checkade in fem pcs i vintras när jag plockade över familjen till Shanghai och det tog inte mer än 30 sek längre än en normal check in.

Är du *G? I GRU lyfter de undan allt priobagage och ställer bredvid bandet. Eftersom många flighter landar samtidigt på morgonen så kan det vara trångt men har aldrig varit problem de gånger jag har checkat bagage dit. Men som sagt, det är trångt där om man måste fram till bandet.
Är iofs enig i det, men jag har t ex upplevt att stå bakom ett gäng som hade med sig mellan 2-3 väskor per person och stod framme vid disken och krånglade med personalen om betalning för extra bagage etc. Det är väl som sagt egentligen beteendet som det är fel på eftersom detta är något de borde ha ordnat innan de kom fram till incheckningsdisken, inte att det faktum att de har med sig mycket bagage. Men just där och då är det lätt att börja undra varför de inte klarade att packa lite mer effektivt...Rationellt? Nej, men i en stressad situation tänker man inte alltid rationellt. :)

Ja är *G, men det var en jobbresa och jag blev därför tvungen att sitta längst bak i bussen med KLM. Var sådär lagom mör efter 12 h GRU-AMS och 1.5 h AMS-BGO. Men problemet med bagageuthämtningen var på BGO, som på många sätt är en hemsk flygplats (GRU är ju iofs ännu värre). Har man med sig mycket bagage så bör man i alla fall flytta undan väskorna vartefter de kommer på bandet om det är dåligt med plats. Chansen att alla 8 väskor ska levereras på samma gång måste ju betraktas som ganska liten...

Last edited:
Jag vill haka på denna bagagebandsdiskussion i två sekunder... Jag har sällan incheckade väskor så det händer sällan för mig. Men varje gång jag checkar in en resväska tänker jag samma sak: varför måste man stå 10cm från bandet och vänta, gärna tränga sig framför andra som redan står bak den gula linjen (om vi tar ARN som exempel)? Jag väntar alltid tills jag ser min väska, men då skall jag brottas med fam Svensson som alla måste hänga 10cm från bandet.

Hur många väskor och annat är oväsentligt tycker jag, men ge utrymme till alla som behöver plats att lyfta av väskorna.

Jag håller med Senator där faktiskt. Vad är det som gör att folk nästan måste vara uppe på bandet trots att deras bagage ännu inte är på väg?

Jag vill haka på denna bagagebandsdiskussion i två sekunder... Jag har sällan incheckade väskor så det händer sällan för mig. Men varje gång jag checkar in en resväska tänker jag samma sak: varför måste man stå 10cm från bandet och vänta, gärna tränga sig framför andra som redan står bak den gula linjen (om vi tar ARN som exempel)? Jag väntar alltid tills jag ser min väska, men då skall jag brottas med fam Svensson som alla måste hänga 10cm från bandet.

Hur många väskor och annat är oväsentligt tycker jag, men ge utrymme till alla som behöver plats att lyfta av väskorna.
Det är exakt det som är grejen! En hel familj som står 10 cm från bandet och ställer väskorna på golvet vartefter de levereras, så att man tar upp platsen för de andra som står där och väntar. Suck....

Som sagt: inte särskilt rationellt att irritera sig på antal väskor, även om man tänkt så ibland. Är nästan i samma kategori som att man stör sig på ungen eller hunden istället för föräldrarna eller ägaren.

Det är exakt det som är grejen! En hel familj som står 10 cm från bandet och ställer väskorna på golvet vartefter de levereras, så att man tar upp platsen för de andra som står där och väntar. Suck....

Som sagt: inte särskilt rationellt att irritera sig på antal väskor, även om man tänkt så ibland. Är nästan i samma kategori som att man stör sig på ungen eller hunden istället för föräldrarna eller ägaren.

Jag kan delvis förstå om man reser ensam, har en del bagage och vill ha översikt över denna. Men det är inte denna kategori resenärer jag talar om.

Jag stör mig ofta på folk som tränger sig och stressar i onödan. Exempelvis händer det att folk tränger sig före i securityn (i synnerhet fasttrack), för att sedan spendera åratal med att plocka ut dator och stuva om vätskorna. Likaså stör jag mig på folk som är otåliga och suckar när de tycker att man gör saker o ting för långsamt, t.ex i loungen när man vill plocka från buffén.

Människor som inte vet hur man boardar ett plan ordentligt stör jag mig också på. Jag syftar främst folk som blockerar mittgången och insisterar i att ta av sig jackan och stuva om väskan ombord på flygplanet, snarare än innan man stiger på.

Folk som inte kan hantera sina bagagevagnar och konstant kör in i hälsenan på en när man köar vid checking eller liknande (tack och lov länge sedan man åkte charter).

De som absolut måste tränga sig vid bagagebandet och stå och hänga så nära som möjligt så att folk bakom inte ser bandet, och åter igen köra in vagnen i hälsenorna på de som redan står och väntar.

De som inte är redo vid checkin, bagagedrop, passkontroll, security trots att de stått och väntat i minst 10 minuter på att komma fram. Hur svårt är det att plocka fram biljett/pass eller vad som kommer efterfrågas i förväg. Det är ungefär som vissa barnfamiljet på snabbmatsrestauranger i rusning. När det äntligen är deras tur att beställa frågar de barnen vad de vill äta istället för att ställa frågan 10 minuter tidigare.

Personal på en fransk flygplats som vägrar prata något annat än franska trots att man svarar på engelska för att man inte förstår vad de säger. Trots svar på engelska får man samma sak berättad för sig på franska igen till ingen nytta.

Det har antagligen skrivits i tråden redan.

När man inte har hörlurar ogillar jag starkt diverse öronbedövande announcements från PA som fyller upp vad som upplevs att vara 90% av flygningen (kortare flyg inom EU tex)! Bryr mig nästan endast om vi är i tid eller inte. :)

Toppen