Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Alltså verkar LH vilja ha för mycket betalt för en F-plats, och därmed vill US Airways inte erbjuda det då det blir en dålig affär. Annars ser jag ingen anledning till varför US skulle vägra.

Mvh
/NotRyan
Jag tror inte att Lufthansa som kräver mycket pengar utan som A380*G skrev tidigare, US Airways Dividend Miles som inte vill betala.
Det går fortfarande att boka Lufthansa First award med bl a ANA Mileage Club, Avianca LifeMiles, SAS EuroBonus, United Mileage Plus osv.

Svor i fredagstråden över att det har blivit ett flygplansbyte mellan SIN-MNL = Ingen SQ-first = Ingen tillgång till "Priviate room". Funderar nu på lite olika alternativ för svängen BKK-XYZ-ICN. Jag är beredd att slanta upp de 150$ som krävs för en ändring, men vad är de senaste erfarenheterna när man vill ändra en bokning? Vill dom riva upp hela bokningen, har ni kunnat ändra delar utan problem, eller är det hederlig agent roulette som gäller? Jag tycker mig se lite varierande svar när jag tittar i tråden.

Och här kommer upplösningen. Originalbokning: FCO (C-LH) -FRA (F-TG) - BKK (C SQ) - SIN (F SQ) - MNL (C OZ) - ICN (F OZ) - FRA (C LH). Turen BKK-SIN-MNL-ICN kändes ganska meningslös då jag tappat F med SQ, så jag kunde lika gärna spendera lite tid i Hong Kong. Hittade en F med TG i 747:an till HKG i början av juli och sedan en C med OZ till ICN. Ringde USA-numret, pratade med en herre som hade jobbat där i +20 år. Vi gick igenom mina ändringar ett antal gånger så han var säker på att det var rätt. Det hela tog en dryg halvtimme eftersom back-office var inblandat ett antal gånger. Dom kunde fixa alla ändringar och jag propsade inte på att slippa betala de 150$. Kruxet var att mina skatter var betalade i SEK så dom kunde inte debitera mitt kort. Fick ett nummer för att ringa kontoret i Liverpool, eftersom dom skulle göra en re-issue. Inget svar. Grävde fram annat nummer. Efter diverse lyssnande på musik, fick jag frågan igen om jag vill fortsätta, eftersom det kostade 150$. Ja. Sedan var dom även tvungna att ta betalt i SEK, men växelkursen verkade ok. Så efter ca 30 min var allt klart. Slutet gott, allting gott. Själv får jag klura på hur jag kan ta mig in i "The private room" nästa sommar:D

EDIT: Å andra sidan har jag ju gott om tid att testa TG's 1:a klass lounge:D

Last edited:
Detta är ett helt nytt område för mig. Jag har läst denna tråden och tror mig ha förstått (det mesta...). Har även läst att det just nu är ett erbjudande att köpa 50k och få 50k "for free". Om jag har förstått allting rätt, så kommer man till Norra Asien för 100k i First. Jag antar att svaret är nej, men jag frågar ändå, hade det varit möjligt att flyga FRA - BKK - HKG och bara betala 100k? I vilket fall som helst, jag har börjat kollat lite på awardtravelr.com och det verkar inte vara några problem att hitta två F-platser i slutet av augusti FRA - NRT med Asiana som är andra-valet. Min fråga är väl egentligen om det verkligen är såhär enkelt? Eller har jag missat något i processen? (Själva Tokyo-vistelsen skulle bestå av några restaurangbesök och sen hem igen, så själva tidpunkten är egentligen egal.

Svar JA! Det är så enkelt. Jag har själv två resor för tre personer bokade i höst. SFT-ARN-FRA-ICN-NRT samt SFT-ARN-FRA-ICN-SIN med Asiana F
Kostnaden per biljett om man köpt poängen på kampanj blir c:a 14000 med skatter, 1200 mer till Singapore. Köpte dessutom idag ytterligare 300 000 poäng till familjen för en tredje utflykt i vinter. Jag har aldrig flugit Thai i F men Asianas servicenivå och matkvalitet är utmärkt även om stolen är äldre.
Det ska kosta 110 000 poäng om du åker via Bangkok men flera här på forumet kan säkert tipsa om hur man lyckas boka för 100 000.
Lycka till och trevlig resa!

Jag flög via bangkok till tokyo och betalade 100k poäng, man får inte göra stopover i bangkok dock. Verkar vara lite agentroulette om de tar 110k eller 100k via bangkok dock.
För att kunna nyttja kampanjen tror jag att man behöver varit medlem i USDM innan kampanjen började, det är dock inget jag är helt säker på.

I övrigt är det så enkelt :)

Jag flög via bangkok till tokyo och betalade 100k poäng, man får inte göra stopover i bangkok dock. Verkar vara lite agentroulette om de tar 110k eller 100k via bangkok dock.
För att kunna nyttja kampanjen tror jag att man behöver varit medlem i USDM innan kampanjen började, det är dock inget jag är helt säker på.

I övrigt är det så enkelt :)

Du kan flyga via Bangkok till Tokyo för 100.000 poäng bara du inte stannar 24 timmar eller mer, det är destination/stopover som bestämmer vad poängkostnaden blir så det är helt korrekt.

För att kunna ta emot poäng måste man har varit medlem i 12 dagar, så om man anmäler sig nu så kan man köpa poäng innan 31 maj :)

Mvh
/NotRyan

Du kan flyga via Bangkok till Tokyo för 100.000 poäng bara du inte stannar 24 timmar eller mer, det är destination/stopover som bestämmer vad poängkostnaden blir så det är helt korrekt.

Den agent jag hade sist kollade upp det efter klagomål från min sida (jag fick betala 110K). Jag fick det tydligt förklarat för mig att det inte hade med stopover att göra, utan själva routingen i sig. Men oavsett anledning tar de ibland 100K och ibland 110K. Agent-roulette...

För att kunna ta emot poäng måste man har varit medlem i 12 dagar, så om man anmäler sig nu så kan man köpa poäng innan 31 maj :)

Mvh
/NotRyan
Ajdå, eller vänta nu, 12 dagar, idag är det den 18:e, vilket borde betyda att om man blir medlem idag kan man köpa poäng den 30:e?

Kan jag boka två bonusbiljetter med poäng från två olika konton (dvs ett konto bokar en biljett, ett annat konto den andra biljetten). Eller måste det bli två telefonsamtal?

Toppen