Senaste nytt

Blue 1, Positivt överaskad

Även jag hade en positiv upplevelse på Blue1 i helgen. Superfräsch Boeing 717 med sköna skinnsäten, bra benutrymme och knäpptyst framme i seat 2A. Trevlig kabinpersonal på både ut och hemresa, priority boarding tillämpades i Helsingfors och jag fick seatblocking på en för övrigt full flight. Endast två *G på sena kvällsflighten SK729, varvid den andre herren satt på sidan med 2-säten med sin resekamrat.

Det är ju lite tystare än en B736, men inte riktigt så bra som MD 80:eek:rna... Gillar dock helt klart Blue 1, har ett antal segment med dem nu och 2+3 konfiggen är rätt behaglig.

Jag tycker genomgående att Blue1 på inrikes Sverige slår SAS. Mindre slitna plan, gladare personal och inga klämkäcka "nu har vi landat 5 minuter före tidtabell" när man landat på bana 3 på ARN och har 10 minuter taxande kvar till gate

Jag tycker genomgående att Blue1 på inrikes Sverige slår SAS. Mindre slitna plan, gladare personal och inga klämkäcka "nu har vi landat 5 minuter före tidtabell" när man landat på bana 3 på ARN och har 10 minuter taxande kvar till gate

De berättar istället vad klockan är, "Då vill vi hälsa er välkomna till Stockholm och Arlanda flygplats, där klockan nu är 13.40". :)

De berättar istället vad klockan är, "Då vill vi hälsa er välkomna till Stockholm och Arlanda flygplats, där klockan nu är 13.40". :)

Vilket de gör för att det är tidsskillnad mellan Finland och Sverige där de vanligtvis flyger där då folk som inte är medvetna om det gärna bli upplysta (SAS upplyser också alltid om tidsskillnad vid flygningar till UK, VNO, PLQ osv.) och så kanske det hänger med alternativt står med i instruktionerna för vad som ska sägas vid landning.

Det ryktas om att Blue1 i december eventuellt kommer att integreras till SAS helt och hållet. Men det återstår att se...

Vilket de gör för att det är tidsskillnad mellan Finland och Sverige där de vanligtvis flyger där då folk som inte är medvetna om det gärna bli upplysta (SAS upplyser också alltid om tidsskillnad vid flygningar till UK, VNO, PLQ osv.) och så kanske det hänger med alternativt står med i instruktionerna för vad som ska sägas vid landning.

Jag antog att det var därför. Det är väl bara på flygningar (oavsett bolag) som sker där det är tidskillnad som man säger vad klockan är?

Hoppas att KF's Finska karaktär inte försvinner i så fall, ty den uppskattar jag.

En äldre svensk dam (drygt 75-80 och kraftigt överviktig [slukat den första frallan innan flygvärdinnan hunnit gå undan]) samtalar med en finsk flygvärdinna mellan HEL–ARN för kanske 3 år:
– Önskas ytterligare en semla till kaffet?
– Va, mitt i somrigaste juli?
– Vad menar Ni?
Jag och min kollega: "HAHAHAHAHAHAHA!!!", så att planet ekade och övriga pax troligen undrade vad som hände!

Jag verkligen älskar min lilla notisbok där jag skriver upp roliga anekdoter och konversationer som inträffat på flygplan och flygplatser. Den innehåller snart verkligen allt!

En äldre svensk dam (drygt 75-80 och kraftigt överviktig [slukat den första frallan innan flygvärdinnan hunnit gå undan]) samtalar med en finsk flygvärdinna mellan HEL–ARN för kanske 3 år:
– Önskas ytterligare en semla till kaffet?
– Va, mitt i somrigaste juli?
– Vad menar Ni?
Jag och min kollega: "HAHAHAHAHAHAHA!!!", så att planet ekade och övriga pax troligen undrade vad som hände!

Jag verkligen älskar min lilla notisbok där jag skriver upp roliga anekdoter och konversationer som inträffat på flygplan och flygplatser. Den innehåller snart verkligen allt!

Du kanske får ge ut en bok snart då :) Har för mig att jag läste någonstans att det finns en sådan bok skriven av en taxichaufför.

Toppen