Senaste nytt

Blue 1, Positivt överaskad

Jag har inte hunnit testa KF inrikes än, men flög till HEL i tisdags. Bra med utrymme håller jag med om, men den 717:en var inte i bra skick. Dessutom fladdrade väggarna betänkligt vid start och landning.

Jag gillar deras 717:a...man sitter mkt bekvämt och stolarna påminner mkt utav dem som finns i MD:n...öronlapparna saknas förstås... Men annars ett bra bolag som jag tillbringat många timmar på...=)

Verkligen fina och fräscha plan. Jag som inte har haft möjligheten att åka MD-80 njuter i stora drag. Ljus och luftig känsla, och det luktar gott från skinnsätena. I luften rör de sig fantastiskt fint och gör mjuka och fina svängar. Självklart väljer man en plats långt fram på vänster sida, där man knappt hör motorerna och bara sitter två i bredd. Sen har personalen alltid varit trevlig och tillmötesgående, men det gäller ju SAS också. Dock får man inte de finlandssvenska utropen på SAS egna flighter... :cool:
Jag brukar göra en enkelresa i veckan på MMX-ARN och försöker alltid styra den till en Blue1-flight om det går, då 717 är ett rejält uppköp mot 737-600.

Last edited:
Har veckopendlat ARN-HEL sedan 2010 och gillar Blue1. Efter en del trassel vid utfasningen av de gamla jobbiga Avro maskinerna och en del problem med förseningar, funkar det nu utmärkt. B717ornas invärtes uppfräschning har varit lyckad, med ljus och fräsch inredning.
Kan man få 01A så är lyckan gjord. Tystaste platsen och prima benutrymme och det är sällsynt med spring på toaletten på korta sträckor.
Har just satt mig på 09A och kan bara hålla med om att benutrymmet är bra för mig, 188cm.
Bättre än på 737 orna inom Europa där knäna obönhörligt trycks in i raden framför.

Jag flög med KF (SK161) ARN-GOT förra lördagen. Resan var det inget fel på, däremot har det ännu inte dykt upp några poäng på eb-kontot. Hemresan på söndagen med SAS har registrerats som den ska.

Någon som vet om KF-flighterna räknas som statusgrundande segment?

Mvh

Christian

Jag flög med KF (SK161) ARN-GOT förra lördagen. Resan var det inget fel på, däremot har det ännu inte dykt upp några poäng på eb-kontot. Hemresan på söndagen med SAS har registrerats som den ska.

Någon som vet om KF-flighterna räknas som statusgrundande segment?

Mvh

Christian

Japp, de räknas absolut. Men jag tycker allmänt att EB-poängen dröjer innan de syns numera... Efter bytet till Altea så tar det nästan en vecka innan jag ser att de postats som de skall, det gäller även "vanliga" SK-flighter.

Har veckopendlat ARN-HEL sedan 2010 och gillar Blue1. Efter en del trassel vid utfasningen av de gamla jobbiga Avro maskinerna och en del problem med förseningar, funkar det nu utmärkt. B717ornas invärtes uppfräschning har varit lyckad, med ljus och fräsch inredning.
Kan man få 01A så är lyckan gjord. Tystaste platsen och prima benutrymme och det är sällsynt med spring på toaletten på korta sträckor.
Har just satt mig på 09A och kan bara hålla med om att benutrymmet är bra för mig, 188cm.
Bättre än på 737 orna inom Europa där knäna obönhörligt trycks in i raden framför.

Det finns ingen främre toalett på dessa kärror....

Toppen