Senaste nytt

IATA-Biljetter

Finns det regler för backtracking eller är det bara MPM som styr helt och hållet?
YY fare är MPM (Maximum Permitted MIleage) baserad. Så länge du håller dig inom MPM+25% per riktning är det okej.
Du måste också hålla dig inom östra halvjordklot.
Kod:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/ MPM 3459

Är ICN-SGN-REP-HKG-BKK-SIN-HKG-TPE-ICN valid?

8296 Miles
MPM 3459 * 2 (t/r) * 1,2 = 8301 miles
1828.00 EUR * 1,2 = 2193EUR (ca 18.500) + skatter & YQ

ICN-SGN Har den nya Asiana på torsdagar :cool:

MPM kalkyl är per riktning. Om din routing överstiger MPM+25% på ena riktning blir det invalid routing.

Dr. Miles, tack som alltid ett orakel av kunskap:D

Innebär det att om en av riktningarna är MPM+25% så betalar man priset för t/r *1,25?

Last edited:
För att bespara redaktörerna (läs Jacob i det här fallet) en massa PM skulle det vara intressant att hör om övriga medlemmars erfarenheter av att boka IATA-biljetter. Var man gjort det etc. Funderar själv på i "IATA-tur" ICN-MLE sommaren 2014 och ska försöka få in SQ-suites mellan HKG-SIN.

Är det fortförande ICN som är gynnsamt som startpunkt?
Ja, men Filippinerna är inte dålig heller.

T ex Manila-Beijing First class kostar 916 USD (+ skatter&bränsletillägg) för enkelresa, 1.526 USD (+ skatter&bränsletillägg) för tur och retur.

MPM mellan Manila-Beijing är 2.145 miles

Exempel 1:
Manila-(CX)-Hong Kong-(KE/AI)-Seoul-(KE)-Beijing är MPM+20%

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Exempel 2:
Manila-(CX)-Hong Kong-(CX)-Taipei-(KE)-Seoul-(KE)-Beijing är MPM+25%

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Är det fortförande ICN som är gynnsamt som startpunkt?

Jepp! Dr tips är riktigt bra, men ska du ta dig till CMB eller MLE är det bättre priser från ICN. Sitter just och planerar för en sommarresa 2014 där en IATA ICN-MLE ingår, alltför att komma åt suites mellan HKG-SIN:cool: Men som sagts tidigare är tråden måste man se upp var man tar stop-over så att inte priset brakar upp alltför mycket. För min del funkar BKK, det blir ca +1kkr, CMB händer inget. Insåg även att det är bättre för mig att flyga till CMB och sedan till HKG med TG, blir billigare än från BKK och hjälper till att komma åt FTL:D.

Kollade även MNL-SIN, tyvärr kommer man över MPM på 25%:( Annars hade det varit ett bra läge att få in både CX F och SQ suites). Men du kan komma åt detta genom att flyga ICN-SIN, via HKG, 8,6 kkr före skatter och annat elände och du då får inget MPM-tillägg. Du kan t o m åka och vända i CGK och klara dig på 15% tillägget och därmed komma in i TPR:D

Colombo är ju också en bra utgångspunkt och sedan har vi även CAI och TIP.

Last edited:
Finns det beskrivet någonstans på BC.se hur IATA-biljetter fungerar? Hur man köper biljetterna, vilka för och nackdelar det finns etc. Jag har för mig att jag sett någon beskrivning om det någonstans, men kan inte hitta det nu.

Jag har/hade funderat på en IATA ICN-CMB/MLE i F till sommaren via HKG-SIN för att kunna trycka in SQ-suites och eventuellt SIN-CGK för att komma in i Private Room. Jag hade ett kort samtal med #Jacob om IATA-bokningar på tvåårsjubileet och fick tipset om att starta med Expedia. Jag dessvärre gått bet på att få fram något vettigt från Expedia. Jag har KVS så och jag har sökt segmenten separat via Matrix så jag har även koll på skatter. Någon som har ett tips hur jag kan komma vidare? Kan t ex vara en resebyrå med ngn peson som har koll på IATA-biljetter, som vi kan ta via PM.

För tillfället har jag lyckats gräva fram C-biljetter ICN-SIN-CMB med bra intjäning till M&M och som verkar ligga nära IATA-priserna på KVS, men det är ju F-segmenten jag vill komma åt:D

Toppen