Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast här i en äldre kommentar skriver Vattenspindelmannen att norska kundtjänsten bokat en 2-4-1 voucher åt honom, jag förmodar att det var en svensk voucher eller var den också norsk???
http://www.businessclass.se/sas-eur...2-4-1-2-foer-1-voucher-trad-17.html#post71923

Kanske något ändrats däremellan eller så beror det på vem man pratar med.
Det stämmer Homer det var en svensk voucher, men det var förra året. Vad jag förstår nu har de stängt den dörren nu (Björnström fick detta bekräftat i sin intervju med SAS EB), varför jag bokade årets 2-4-1 till KEF.

Man kan ju som sagt alltid ha tur och få igenom något som inte ska fungera egentligen.
Rent generellt kan man säga att det inte går att boka 2-4-1 med något annat än SAS i dagsläget, sen kan det självklart finnas undantag som bekräftar regeln.

Det stämmer Homer det var en svensk voucher, men det var förra året. Vad jag förstår nu har de stängt den dörren nu (Björnström fick detta bekräftat i sin intervju med SAS EB), varför jag bokade årets 2-4-1 till KEF.

Jo, jag har läst det, men har inte de officiella reglerna ändrats i Norge eller är det bara så att SAS sagt åt Tallin på
skarpen men inte sagt något till norsk kundtjänst?

Det jag reagerade på i sista kommentaren var att de sag att de inte kunde, det är
ju skillnad på att inte kunna och inte få.

ejm
Norska kundtjänsten har inte tillgång till att se om du har tillgång till en 2-4-1 voucher från Sverige så den gick inte.

Det finns ju ett antal historier med helt motsägande uppgifter om vad kundtjänst på olika ställen kan och vill göra.

Jag använde min voucher på en resa under påsken med SAS i Y(ORD). Trots att jag letade efter biljetter i C så lyckades jag inte hitta några trots en hel del samtal med Tallinn och EBG hotline. Några dagar innan avresa hittade jag biljetter med LH samma datum som jag var bokad. Tallinn sa nej det går inte att boka LH med denna voucher, EBG sa samma sak. Jag provade då att ringa Norge och fick även där nobben av 3 av 4 säljare. Hos den 4 var det inga problem att ändra mina SK flighter till LH. Jag var helt inställd på att göra förändringen tills hon sa att priset skulle bli ca 3000 per person, då blev jag lite snål och kände även att direktflyget ORD-ARN lockade mer än LH C, vilket gjorde att jag behöll orginalbokningen. Jag hade en svensk voucher.

Sitter själv på en voucher men är osäker på om jag hinner en resa i år, är det någon som har erfarenhet av ifall det går att få vouchern förlängd?

Den gäller enbart på SAS-flyg, under ett tag var det dock möjligt att boka till SFO med andra *A bolag.

Fant denne diskusjonen i dag siden jeg skulle endre på en bestilling med companion ticket. Jeg spurte hun jeg snakket med (hos SAS i Norge) om det var mulig å bestille companion ticket med andre selskaper enn SAS. Hun svarte at det var fullt mulig, så lenge det var en SAS-destinasjon. Det koster litt flere poeng og det er dyrere gebyr (typisk 1700-2500 NOK i stedet for 300-400 NOK), men det går... Hvis det ikke er ledig hos SAS når du vil bestille så prøver de å finne tur med andre selskaper, som LH.

Er det forresten noen som vet hvor lenge en companion ticket er gyldig (fikk fra Amex)? Er det 1 år fra en får companion ticket (og en kan bruke den med en gang), eller er det neste kalenderår?

Fant denne diskusjonen i dag siden jeg skulle endre på en bestilling med companion ticket. Jeg spurte hun jeg snakket med (hos SAS i Norge) om det var mulig å bestille companion ticket med andre selskaper enn SAS. Hun svarte at det var fullt mulig, så lenge det var en SAS-destinasjon. Det koster litt flere poeng og det er dyrere gebyr (typisk 1700-2500 NOK i stedet for 300-400 NOK), men det går... Hvis det ikke er ledig hos SAS når du vil bestille så prøver de å finne tur med andre selskaper, som LH.

Er det forresten noen som vet hvor lenge en companion ticket er gyldig (fikk fra Amex)? Er det 1 år fra en får companion ticket (og en kan bruke den med en gang), eller er det neste kalenderår?

Som det har konstaterats tidigare i tråden är det skillnad på den norska 2-4-1 och den svenska 2-4-1. För oss som fått den svenska har det på senaste tid varit strikt enbart på SAS-metall, ingen möjlighet att boka andra flygbolag. Har dock funnits några få undantag som bekräftat regeln, dvs man kan alltid ha tur.

Bokade en bonus resa den 30/4 mellan Arn och Ewr i sept 2013.
Dock har inga bonuspoäng dragits ännu men jag har fått biljetten på email med bokningsnummer osv.
Hur lång tid brukar det ta innan poängen försvinner?

Bokade en bonus resa den 30/4 mellan Arn och Ewr i sept 2013.
Dock har inga bonuspoäng dragits ännu men jag har fått biljetten på email med bokningsnummer osv.
Hur lång tid brukar det ta innan poängen försvinner?

Dom brukar försvinna fortare än du hinner säga tack och hej, så du kan hoppas på att någon gjort fel om du ringt in, alt systemfel om du bokat online och att poängtransaktionen gått till /dev/null utan att larma :)

Jag har själv varit med om att Braathens glömde att dra 30.000 poäng från Wings-programmet för en resa till London. Sedan fick jag med dessa 30.000 poäng vid överföringen till Eurobonus :)

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen