Vilken skön tur! Vi måste fixa så vi får hänga med på en sådan repa!
Jag har pratat med SAS och det är inte möjligt att flyga med på en Ferry flight pga försäkringsskäl, planet ägs inte längre av SAS i det läget osv.
Det ena alternativet är att vi chartrar en MD-80 och då har vi runt 120 platser förutsatt att alla platser används och någon vill sitta längst bak intill motororerna. I praktiken talar vi nog om ungefär 75 platser. Kostnaden för att chartra planet även på rätt korta/tråkiga sträckor blir rejält hög när man räknar in alla detaljer (vi vill nog ha event före/efter) och vill vi göra det "exklusivt" med drycker osv blir det fånigt dyrt. SAS själva har ingen möjlighet att sponsra event som detta men kan hitta på en del skoj runtomkring. Även om vi hittar sponsring så känns det som fel väg att gå - vi är ingen flygentusiast-sida (som pratar flygplan men inte flyger själva). Detta charteralternativ skulle arrangeras innan sista MD-80 flighten dessutom så det blir inte en äkta "sista flighten".
Det andra alternativet är att vi gör en traditionell gruppbokning på den sista flighten, sista rutten och åker dit flighten tar oss för middag och en trevlig kväll. Det blir mycket billigare, mindre risk för oss som arrangör och det blir dessutom en historisk resa. Visst känns det mer rätt för BusinessClass.se publiken? Just nu är det inte klart när denna flight sker förutom att det är "till hösten".