Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Hälsningar från Radisson Royal Hotel i Helsinki. Jag sitter i restaurangen och i bordet bredvid mig sitter två personer från Lufthansa och de pratar om en kampanj om Business biljetter. Detta skall vara aktuell på alla hjärtans dag 14 februari. De har nämnt priset som 1402 € från HEL avgångar.

Det andra som de pratat om än så länge är att LH har ekonomiska problem fortfarande och de åtgärder som de gjort eventuellt räcker inte. De har spekulerat också att de, LH, måste ta liknande åtgärder som de genomfört på Austrian. De har nämnt också att LH kommer kanske bara från MUC och FRA bara till viktiga business destinationer och resten av verksamheten flyttas över till German Wings också från dessa hubbar.

Vi får ser hur blir det med kampanjen och andra de pratat om... :confused:

Last edited:
Om sant så undrar jag varför Lufthansa ändrar sitt bonussystem så att det tex blir svårare att motivera att betala för business när intjäningen är lika dålig som för ekonomi. Ändringarna på M&M skulle vara logiska om firman gick extremt bra.

Om sant så undrar jag varför Lufthansa ändrar sitt bonussystem så att det tex blir svårare att motivera att betala för business när intjäningen är lika dålig som för ekonomi. Ändringarna på M&M skulle vara logiska om firman gick extremt bra.

Inget är logiskt med LH...i synnerhet deras prisnivåer..Sedan tror jag LH med sin fyrkantiga prissättning förlorar till BA och Mellanöstern bolagen...?!

Fredrik: Det är väl när skutan går dåligt som man börjar skruva?

HON "enhancement" i höstas, kanske minskning av awardplatser nu, kanske ingen "My choice" kampanj i år. Att få någon att betala för D istället för Z kan nog vara lönsamt även om en del väljer bort det.

Fredrik: Det är väl när skutan går dåligt som man börjar skruva?

Absolut, men skruvandet stör många av de som är beredda att betala mer än genomsnittet för att flyga med Lufthansa. Jag skulle själv tycka att Lufthansa skulle använda motsatt strategi för att locka till sig resenärer.

I japanskt flygforum diskuteras det att ANA har skrivit någon slags avtal med Boeing där ANA inte kan kräva kompensation om/när det händer problem med Boeing B787 planen som Boeing levererat.
I utbyte med det villkoret fick ANA otroligt förmånligt pris, men som sagt det är bara ett rykte.

ANA har officiellt inte ställt något kompensationskrav mot Boeing än.

Boarding.no : Flybe i samtaler om Estonian Air

Lite detaljer om Estonian Airs framtidutsikter. Blir det ett nytt bolag efter KK, eller ska man satsa nu? Flybe är intresserade av att skapa ett nytt bolag och den estniska regeringen föreslår ett ägarförhållande 51-49 till staten. Majoritetsägande av staten gör det enklare att söka statligt stöd i framtiden, om det kommer behövas (och det är väl troligt).

Mycket rykten om att Lufthansa inom kort kommer förvärva hela Brussels Airlines. Lufthansa äger redan 49% av bolaget, men vill nu alltså ha 55% till.

Ryktet framkom i en intervju med LH's högsta chef, vilken publicerades i en tysk tidning (vet inte vilken). Ryktet har sedan dess refererats flitigt i tysk och italiensk media. Konstigt nog mindre i Bryssel.....

Bryssel har gjort förlust tre år i följd, och 2012 var rekorddåligt. Ska bli intressant att se vad LH väljer att göra med Brussels Airlines om köpet genomförs. De äger ju redan flera bolag (med egna profiler) och de breddar också sitt lågkostnadskoncept i nya Germanwings (4U).

Mycket rykten om att Lufthansa inom kort kommer förvärva hela Brussels Airlines. Lufthansa äger redan 49% av bolaget, men vill nu alltså ha 55% till.

Ryktet framkom i en intervju med LH's högsta chef, vilken publicerades i en tysk tidning (vet inte vilken). Ryktet har sedan dess refererats flitigt i tysk och italiensk media. Konstigt nog mindre i Bryssel.....

Bryssel har gjort förlust tre år i följd, och 2012 var rekorddåligt. Ska bli intressant att se vad LH väljer att göra med Brussels Airlines om köpet genomförs. De äger ju redan flera bolag (med egna profiler) och de breddar också sitt lågkostnadskoncept i nya Germanwings (4U).

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130326_00518456 (på nederländska)

m.h.t.

Lufthansa plant Economy-Premium-Klasse - Wirtschaft - Süddeutsche.de (på tyska)

Toppen