Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Det blir intressant att se hur de kommer göra med mina bokningar som jag har i Y under juni, juli och augusti som är redan bokade och revenue biljetter ej bonus.

P.S. På SAS infosida står följande

SAS Go and SAS Plus will be introduced in June. Passengers who are booked in Business Class will be automatically be rebooked to SAS Plus.

Det är allstå fortfarande spekulation hur Y-kunder kommer hanteras...

Mycket intressant att SAS kör en snålare variant och tror att de stackare som har bokat C och faktiskt förväntat sig att resa som man har betalt för bara ska acceptera att nu bli ombokade i en enklare klass utan blockat mittsäte m.m. Jag hade krävt full återbetalning omedelbart. Den nya klassen kan omöjligt kosta lika mycket som C i framtiden.

Snacka om att DY skötte sitt utbyte av 787 till Emiratesplanet betydligt snyggare genom att utan knotande betala tillbaka biljetterna till de som ansåg sig inte få vad de faktiskt bokat... Vad gör SAS? Ingenting!! Ibland undrar man vilket av de två flygbolagen som mest liknar Ryanair i sitt agerande?!

Mycket beror ju på prissättning och biljettreglerna. Själv flyger jag nästan bara inrikes med SAS och då mestadels full flex och då har jag redan 200% så för- och nackdelar för egen del är ett stort?

Snacka om att DY skötte sitt utbyte av 787 till Emiratesplanet betydligt snyggare genom att utan knotande betala tillbaka biljetterna till de som ansåg sig inte få vad de faktiskt bokat... Vad gör SAS? Ingenting!! Ibland undrar man vilket av de två flygbolagen som mest liknar Ryanair i sitt agerande?!

Är det någon som ännu ens försökt att få resan återbetalad på grund av de här nya reglerna? De har ju presenterat detta idag först så det hinner nog komma ut information till de som redan hunnit boka business class innan det är dags för dem att resa. Får vi hoppas i alla fall.

Själv har jag aldrig åkt Business Class med SAS alls så jag vet väl inte vad jag går miste om. Men låter inte så illa i mina öron. En uppdelning i tre olika klasser på en likadan-konfigurerad 737-800 låter i alla fall svårt att upprätthålla. Men tycker absolut att Plus-klassen ska bli motsvarande business idag med säten längst fram i alla fall.

Nåja, vi VET faktiskt inte hur SAS kommer hantera situationen om någon vill boka av den (eller få kompensation). Jag kanske inte tror att SAS kommer hantera detta, men ingen av oss VET det...

Är det bekräftat att man inte kommer erbjuda blockat mittensäte i SAS Plus?

Om dagens C bokas till SAS Plus och vi inte vet vad Y bokas om till - undrar då hur det blir med rutter som bara har M och Y idag (exempelvis alla dessa lågprisdestinationer som SAS uppenbarligen anser vara sin framtid med totalt 10-20 flygningar på en säsong). Nä, jag är inte bitter ;)

“We’ve torn everything up and started from scratch,” SAS spokeswoman Elisabeth Manzi said by telephone. “Business class was the right thing in the 1980s, when we helped pioneer it, but the modern traveler has different needs. The highest priority now is time and affordability, not luxury.”

Manzi said that SAS Plus customers will also get to board first and will likely sit together at the front of the plane. The new brands won’t be introduced until June and fares haven’t yet been set, though they’ll be “very competitive,” she said.

SAS Scraps Business Class in Europe to Meet Low-Cost Threat - Bloomberg

Om vi nu skall spekulera: Känns inte ovanstående fetstilsmarkerade uttalande lite udda. Visst det är en journalist som skrivit ner vad Manzi sagt, men hur skall man tolka "likely sit together at the front of the plane"..? Fri seating? Man kan hamna var som helst i planet men det är något annat som styr om man får fri servering från vagnen eller inte? Och hur skall den egentligen gå till: kan jag ta hur mycket jag vill och sedan starta egen försläjning? Eller var det det där med att de inte har vagnar utan man får beställa från personalen som sedan kommer ut till platserna med maten..?

Så det är kanske "we have started from scratch" man skulle fundera på? ;) Hur har SAS egentligen gått till väga för att komma fram till detta revolutionerande koncept?

Exakt! Ett flygbolag som lyfter fram mobil incheckning och mobilt boardingkort som två saker som ingår i biljettpriset skulle med all sannolikhet också skriva ut om blockat mittsäte ingick!! :D

Skämtar du eller? :rolleyes:

Nåja, står det med så skulle väl blockat mittsäte stå med fetstil och typsnitt 72 om jag får lov att spekulera!

Toppen