Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Vi får väl se hur det här ser ut i praktiken framåt sommaren men om de tänkt sig att alla i planet skall springa runt med mat så blir det jobbigt...

"31A kan komma fram och hämta sin Lasagne...."

Jag har en teori att man förbeställer mat innan man boarder.
Sedan placerar crewet mat där man (som innan detta tags bort såklart) har syrgasmaskerna och lägger in mat i luckan där. Efter detta kan piloten på något sätt se till att vid ett tillfälle under flygning (när det är matdags) lättar på trycket så alla luckor öppnas så får man sin middag levererad!

*) Inga kostnader för personal
*) Maten blir levererad med minimal ansträngning

Ev. kan det bli en städkostnad efteråt... men jag föreslår att all mat läggs blandat, taget ur sin förpackning i en plastpåse som knyts ihop noggrant och så får man äta allt med en sked, ev. sugrör.

Detta kan vi kalla SAS Nurture Express (tm).
- - - -

Om jag ska vara lite mer seriös så var väl det oundvikligt för SAS att göra något drastiskt givet den ekonomiska situationen. Det är olyckligt minst sagt.
Det är väl ganska obvious att man (som ja, de flesta bransher) försöker få någon att betala för mindre hela tiden och använder alla medel tillgängliga..... Men som sagts tidigare finns väldigt lite info ute så vi får väl se.

Det jag funderade mer på kanske är vilka som ska statusmatcha alla EBP och EBG när SAS till slut krashar helt och hållet?

Last edited:
Det står inte att de ska sluta med vagnar, bara att de gamla vagnarna ska bort och de ska presentera utbudet på ett synligt sätt, kanske såhär
rustic-muffin-cart-62251.jpg

Jag skulle tippa på att absolut största förändringen detta medför är att andra flygbolag nu vågar följa efter. Skulle vara intressant att se 10 år in i framtiden hur många flygbolag som då kör business class inom Europa fortfarande.

Sjukt tråkigt! Jag är övertygad om att det absolut skulle finnas utrymme för en mer raffinerad Business produkt hos SAS. Problemet är att man haft ett alldeles för högt pris på något som i form av hård produkt knappt skiljer sig från Economy samt i form av mjuk produkt varit högst ojämn. För min egen del är det själva känslan under flygningen som väger tyngst. Med ett något lägre pris samt en mer jämn produkt överlag tror jag många privata resenärer varit beredda att betala för det. Jag själv inkluderad.

Nu tror jag dessutom att detta kommer innebära en törn för bonusprogrammets del också där möjligheten att "lyxa till det" på weekendresan försvinner om man inte spenderar poängen med en Star Alliance partner. Det innebär både en krångligare bokningshantering och högre kostnad för utstående poäng hos SAS i slutändan. Själv ser jag inte många vinnare i det här, framförallt då jag inte ser några tydliga direkta besparingar eller vinster med slopandet av biljettklassen/produkten som sådan.

Man kanske skulle köra en RIP-trip med SAS C innan det är för sent efter 9:e juni?

Jag skulle tippa på att absolut största förändringen detta medför är att andra flygbolag nu vågar följa efter. Skulle vara intressant att se 10 år in i framtiden hur många flygbolag som då kör business class inom Europa fortfarande.

Osannolikt att nått bolag skulle ta rygg på SAS, tror att de flesta vill tjäna pengar och det är ju inte SAS bästa sida.. :rolleyes:
Själv tycker jag att överhuvudtaget kalla en produkt för Biz utan en riktig stol(eller iaf bättre än eco) är ett skämt så sett ur den synpunkten gör SAS helt rätt.

Osannolikt att nått bolag skulle ta rygg på SAS, tror att de flesta vill tjäna pengar och det är ju inte SAS bästa sida.. :rolleyes:

Jag har tvärtom förstått det som att det är precis det ingen gör på business shorthaul, tjänar pengar alltså. De stora bolagen kommer väl att behålla klassen på matartrafiken till de stora hubbarna LHR, CDG, FRA, AMS etc. men det startas väl inte direkt nya businessrutter inom Europa.

OM, ett stort om, det hade varit lönsamt att ha riktiga Business class stolar onboard med riktig service på intra-Europa linjer, hade många flygbolag erbjudit detta.
Det är nog alldeles få personer och företag som är beredda att betala extra att sitta fint på planet på så kort flygning.

Finnair, SWISS, Turkish Airlines ofta säljer deras kampanjbiljetter i Economy för under 5.000 SEK inkl. skatter till Asien medan de tar betalt 6.000 SEK som ingenting för flexibla Economy class biljetter inom Europa.
Slutsats, folk betalar för flexibilitet på korta linjer, inte för komfort.

Jag har tvärtom förstått det som att det är precis det ingen gör på business shorthaul, tjänar pengar alltså. De stora bolagen kommer väl att behålla klassen på matartrafiken till de stora hubbarna LHR, CDG, FRA, AMS etc. men det startas väl inte direkt nya businessrutter inom Europa.

Det är ju precis det Lufthansa gör iom att de startar Germanwings-konceptet för alla flygningar som inte går via Frankfurt och München. Inom Europa verkar det bästa vara att sälja billiga oflexibla biljetter till fritidsresenärer och dyra flexibla biljetter till affärsresenärer. Företag kan utan problem införa "endast ekonomi"-policy vilket många nu gjort men det blir svårare att kräva anställda att resa oflexibelt.

Toppen