Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Att du aldrig lär dig, du gräver bara ner dig djupare i en grupp som kommer bli jobbig att kravla upp ur om några veckor. Låt mig bemöta ditt tramsinlägg punkt för punkt...
...Här är du helt ute och cyklar och snackar total dynga.

Ditt inlägg håller så låg nivå så jag avhåller mig från att kommentera det.

Du får släppa din uppfattning om översittarattityd av oss som förklarar saken.
Det stämmer absolut inte att vi som förklarar tror att "vi vet bäst". Däremot vi försöker att förklara och få dig att förstå att saker och ting tar tid, speciellt med ändring av delarna på ett flygplan.

Fast det tycker jag att ni gör. Jag har ägnat 10-tals timmar åt att följa den här cirkusen, du hävdar i ett tidigare inlägg att du baserar din åsikt på "bondförnuft". Ändå är det du som använder ett förminskande språk mot mig - översittarattityd.

Jag har från början haft en blygsam inställning, jag kom in i tråden med ett påstående om att det inte var omöjligt att 787an levererades i tid, något jag blev överöst av översittarattityd och vi vet bäst snack.

Saker och ting tar tid visst, men det är skillnad på faktisk tid och spenderad tid, det handlar om hur mycket resurser man lägger ned på något. Boeing har spenderat över 200 000 ingenjörstimmar på den nya lösningen men det tog "bara" 6 veckor.

Se gärna denna presskonferens av Boeing Japan från igår http://787updates.newairplane.com/certification/webcast

Last edited:
Du pratar mycket om marknaden och nu analytiker. Du inser att bakom dessa epitet döljer sig personer gör gissningar. De kan vara mer eller mindre kvalificerade, men det är fortfarande gissningar.

Jag tycker att sk analytiker oftast har helt åt h-vete fel när de pratar om saker som jag kan något om, så varför skulle de ha mer rätt den här gången..?

Sen är det klart att DY/DU kan råka få sina 787:eek:r levererade tidigt om fixen redan är klar där, men tror jag att de kommer att flyga med dem i maj? Knappast!

Marknaden och analytiker pratade jag främst om tidigare men nu har Boeing samt FAA släppt informationen själva vilket får betraktas som pålitliga källor.

Och sedan är jag med dig, tror inte heller att 30 maj kommer hålla. Jag har endast sagt att det är möjligt vilket man blev rejält påhoppad på här.

Marknaden och analytiker pratade jag främst om tidigare men nu har Boeing samt FAA släppt informationen själva vilket får betraktas som pålitliga källor.

Lite källkritik är på sin plats. FAA har sagt att man tillåter Boeing att utföra tester på ett nytt lösningsförslag. Om den föreslagna lösningen går igenom certifieringen (vilket den antagligen gör) så kommer FAA certifiera den och låta 787:eek:r med modifiering flyga.

Boeing har all anledning att få detta att framstå som att lösningen är funnen och att allt är guld och gröna skogar. De vill inte se sig själva neddragna i mer skit just nu.

Så, summa summarum vet vi inte så mycket mer än att Boeing har föreslagit en lösning för FAA som anses tillräckligt intressant för att FAA ska tillåta att Boeing gör tester för att de ska kunna certifiera lösningen. När lösningen sedan väl är certifierad måste den ju produktionssättas. Detta innebär att nya delar måste produceras (om lösningen inte är lånad från existerande delar) och sedan måste levererade plan åtgärdas. Vi vet inte hur komplicerat detta blir, men i värsta fall måste de flygas till Seattle.

Lite källkritik är på sin plats. FAA har sagt att man tillåter Boeing att utföra tester på ett nytt lösningsförslag. Om den föreslagna lösningen går igenom certifieringen (vilket den antagligen gör) så kommer FAA certifiera den och låta 787:eek:r med modifiering flyga.

Boeing har all anledning att få detta att framstå som att lösningen är funnen och att allt är guld och gröna skogar. De vill inte se sig själva neddragna i mer skit just nu.

Så, summa summarum vet vi inte så mycket mer än att Boeing har föreslagit en lösning för FAA som anses tillräckligt intressant för att FAA ska tillåta att Boeing gör tester för att de ska kunna certifiera lösningen. När lösningen sedan väl är certifierad måste den ju produktionssättas. Detta innebär att nya delar måste produceras (om lösningen inte är lånad från existerande delar) och sedan måste levererade plan åtgärdas. Vi vet inte hur komplicerat detta blir, men i värsta fall måste de flygas till Seattle.

Nja, inte riktigt. FAA har godkänt Boeings lösning samt certifieringsplan i detalj vilket innebär att om inget oväntat händer kommer lösningen certifieras per automatik efter att schemat bockats av utan incidenter. Lösningen är redan producerad sedan flera veckor tillbaka (bilder på den finns publicerade). Hur lång tid det tar att montera den på varje plan är väl det som är något oklart just nu och kan diskuteras men som sagt så lär inte Boeing utföra monteringen på ett plan i taget utan simultant och så snabbt som möjligt med tanke på den löpande kostnaden.

Försök inte förvrida historian sedan bara genom att påstå att du hade halvt rätt för att DY inte flög med Dreamlinern 30 maj. Du har bland mycket annat verklighetsfrånvänt trams deklarerat att det är närmast omöjligt att DYs plan är redo för leverans innan Augusti. Vi får väl se...

Det verkar som om Norwegian ger MIG rätt i alla fall
Norwegian Postpones Planned Boeing 787 Service until late-August 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
As per 20MAR13 GDS timetable and inventory display, Norwegian is postponing planned Boeing 787 operation until 30AUG13 inclusive.

Och Boeing som planerade testflygning i torsdags eller absolut senast fredags har fortfarande inte kommit upp i luften. Och du som sa att allt var byggt, installerat och certiferat?

Slutligen har DY första gången under året 2013 proaktivt kontaktat mig och informerar följande.
...
Vår flygplansleverantör Boeing har tyvärr meddelat oss att vår första leverans av Dreamliner kan komma att försenas. De nya flygplanen är planerade att användas på våra nya linjer till New York och Bangkok. Resan du bokat kommer att genomföras som planerat men vi kan inte garantera att flygningen genomförs med en 787 Dreamliner. För att garantera att din flygning till New York eller Bangkok ska avgå enligt plan, har Norwegian slutit avtal om hyra av två Airbus A340-300 vid en eventuell försening av Dreamlinerleveransen. Här kan du läsa mer om dessa flygplanstyper.

Om du inte vill genomföra resan erbjuder vi full återbetalning eller gratis ombokning till annat datum på samma flygsträcka. Alla ändringar måste genomföras innan den 30 april 2013. Vänligen kontakta oss om du väljer ett av dessa alternativ.

Ändring av flygplanstyp kan innebära en liten tidsändring pga längre flygtid.

Flygplanen har en annan sittplatsuppdelning vilket i vissa fall kan medföra att din bokade sittplats inte finns tillgänglig. Är du inte nöjd med din nya sittplats har du möjlighet att ändra denna. Passagerare som önskar avboka sittplatsreservation återbetalas inbetalat tillägg genom att kontakta oss. Ytterligare information följer via e-post inom kort.

Förbokade måltider och serveringsutbudet ombord kommer att förbli desamma som på Dreamlinern.

Ytterligare information kommer att skickas via e-post.

Vi beklagar eventuella förändringar och önskar dig en trevlig resa.

Med vänliga hälsningar
Norwegian
...

Nu kan jag se på min bokning att flygplanstypen är förändrat... Samtidigt har DY omplacerat mig och mina vänner runt om kring på planet fast vi alla reser på en och samma bokningsnummer. Jag har pratat med DY's kundservice och de säger att de kan inte göra något. De bara beklagar att vi haft otur och inte fått lika bra platser som vi hade ursprungligen. Jag hade bokat första raden på Economy som 6ABC till oss. Nu har vi platserna på raderna 22, 28 och 32 samt alla dessa på mitten platser. Grrrrr.

En teamleader som jag haft kontakt inte gjort något förstår jag nu fast hon lovade fixa platser på rad 16 som är första raden i Economy på de här ersättnings flygplan. :-(

Jag vet inte vad jag ska säga längre om vad jag tycker om DY.

Det verkar som om Norwegian ger MIG rätt i alla fall
Norwegian Postpones Planned Boeing 787 Service until late-August 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Och Boeing som planerade testflygning i torsdags eller absolut senast fredags har fortfarande inte kommit upp i luften. Och du som sa att allt var byggt, installerat och certiferat?

Att du aldrig lär dig? Norwegian har inte givit dig rätt eller gått ut med någonting, senast idag bekräftar DY att de inte vet om de får planen i tid. Intressant att du tidigare kritiserade mig för att hänvisa till analytiker när dina källor består av rykten presenterade av obskyra bloggar.

Detta stämmer helt enkelt inte, testflygningen kommer att genomföras i slutet av certifieringsprogrammet. Du kanske ska sluta skämma ut dig mer och hålla fast vid ditt första beslut om att hålla tyst.

Jag vill också göra klart att om DY inte skulle sätta in 787an innan Augusti därför att deras wet lease-avtal eventuellt har ett minimum på tre månader ger det inte dig på något sett rätt i frågan. Vad vi har diskuterat är när Norwegians plan kan vara redo för leverans.

Jag vill uppmana er alla (inkl. mig) att hålla bra stämning i tråden. Vi har olika åsikter/uppfattningar men vi behöver inte kalla andra för troll eller den som har översittarattityd.

Toppen