Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Ses på SK777 samt SK778 imorgon ;)

I brist på bättre sätt att fördriva min söndag har jag bokat följande:

Outbound:
2013-02-10 SK1415 ARN-CPH Departure: 06:15 Arrival: 07:25 layover in CPH 0:50
2013-02-10 SK777 CPH-ATH Departure 08:15 Arrival 12:30

Return:
2013-02-10 SK778 ATH-CPH Departure 13:30 Arrival 15:45 Layover in CPH 2:25
2013-02-10 SK1426 CPH-ARN Departure 18:10 Arrival 19:20


Pris: Biljetter 924kkr + 1016kr samt bokn.avgift 30kr x 2 = exakt 2000kr.
Eurobonuspoäng: (500x2 + 2000x2) x 1,25 = 6250 baspoäng med EBG. Lite drygt 3 baspoäng per krona.

Blir väl sådär lagom roligt, ska ladda upp med en massa vetenskapliga artiklar som ska läsas ombord. Annars blir det mest spännande förmodligen att 1. se om jag missar outbound CPH-ATH, för då är jag körd. 2. se om jag lyckas med "transfern" på ATH och 3.besättningens reaktion (har gjort liknande hopp på kortsträckor förr, men aldrig såhär många timmar shorthaul på raken).

Är det nån som är mer bekant med ATH som vet om det finns fasttrack, *G-checkin och liknande där? och om OLCI räknas? Som jag uppfattat det är departure och arrivals separerat = måste gå ut ur och sen in igen.
 
Haha,

Flög samma rutt igår 2013-02-08, men jag flög SK1417 ARN-CPH och SK410 CPH-ARN :D

Ses på SK777 samt SK778 imorgon ;)

Se där, Fenomenet kan ju inte vara så ovanligt trots allt (även om forumet ju bäddar för lite skevt urval...). Fast normalt sett skulle jag föredra transfer i olika städer dit och hem samt iallafall några timmar på måldestinationen för att prova någon lokal restaurang. Med destinationer dit SAS bara flyger en gång om dagen blir det ju lite knepigare...
 
3.besättningens reaktion (har gjort liknande hopp på kortsträckor förr, men aldrig såhär många timmar shorthaul på raken)

Ja det är alltid kul. Min erfarenhet är att de oftast tycker det är knasigt men roligt att se samma person på vägen hem också, i ditt fall CPH-ATH. Säg att du är knarkkurir om de undrar varför du bara var i ATH 1 timme.
 
Ja det är alltid kul. Min erfarenhet är att de oftast tycker det är knasigt men roligt att se samma person på vägen hem också, i ditt fall CPH-ATH.

En gång (CPH-GVA-CPH) noterade de inte mig när jag åter steg ombord, och vid dryckesseveringen fick en av flygvärdinnorna ett ansiktuttryck som om hon trodde att hon fått en stroke. Satt iofs på samma stol både dit och tillbaka.

Säg att du är knarkkurir om de undrar varför du bara var i ATH 1 timme.

Det skulle ju ha varit hur kul som helst, om det inte vore för att humorlösa säkerhetsföreskrifter och myndigheter nog kan göra att det blir allt från tidsfördröj till tråkigheter när man kommer fram.
 
I brist på bättre sätt att fördriva min söndag har jag bokat följande:

Outbound:
2013-02-10 SK1415 ARN-CPH Departure: 06:15 Arrival: 07:25 layover in CPH 0:50
2013-02-10 SK777 CPH-ATH Departure 08:15 Arrival 12:30

Return:
2013-02-10 SK778 ATH-CPH Departure 13:30 Arrival 15:45 Layover in CPH 2:25
2013-02-10 SK1426 CPH-ARN Departure 18:10 Arrival 19:20


Pris: Biljetter 924kkr + 1016kr samt bokn.avgift 30kr x 2 = exakt 2000kr.
Eurobonuspoäng: (500x2 + 2000x2) x 1,25 = 6250 baspoäng med EBG. Lite drygt 3 baspoäng per krona.

Blir väl sådär lagom roligt, ska ladda upp med en massa vetenskapliga artiklar som ska läsas ombord. Annars blir det mest spännande förmodligen att 1. se om jag missar outbound CPH-ATH, för då är jag körd. 2. se om jag lyckas med "transfern" på ATH och 3.besättningens reaktion (har gjort liknande hopp på kortsträckor förr, men aldrig såhär många timmar shorthaul på raken).

Är det nån som är mer bekant med ATH som vet om det finns fasttrack, *G-checkin och liknande där? och om OLCI räknas? Som jag uppfattat det är departure och arrivals separerat = måste gå ut ur och sen in igen.

Ses på SK777 samt SK778 imorgon ;)

Trevlig resa. Jag skulle gärna vilja sitta på SK777 imorgon för att slippa kolla på snön som faller utanför fönstret ;)

SAS-planet brukar komma in till huvudterminalen och få en riktig gate (B3-B15). Det finns transferpassager där det bör räcka att visa upp boardingpass(tror inte mobilt BP/EB-kort fungerar). Ni måste dock passera säkerhetskontroll igen innan gaterna. EBG ger inte fasttrack. Jag brukar få fasttrackstämpel i loungerna, fast då reser jag på A3*G.

Om ni inte skulle bli genomsläppta i transferpassagerna så måste ni gå ut till ankomsthallen. Sväng då vänster efter tullen och bredvid en tidningsbutik finns en rulltrappa upp till avgångshallen. Schengenområdet är sedan åt vänster, bakom incheckningsdiskarna, när ni kommer upp till avgångshallen. Först kommer en Boardingpasskontroll och sedan blir det säkerhetskontroll några meter bort. Det hela är tydligt skyltat.

Så mitt tips är att fixa boardingpass för hemresan nu ikväll. Vanlig internetincheckning fungerar för Aten. Återigen önskar jag er καλό ταξίδι!
 
En gång (CPH-GVA-CPH) noterade de inte mig när jag åter steg ombord, och vid dryckesseveringen fick en av flygvärdinnorna ett ansiktuttryck som om hon trodde att hon fått en stroke. Satt iofs på samma stol både dit och tillbaka.

Det skulle ju ha varit hur kul som helst, om det inte vore för att humorlösa säkerhetsföreskrifter och myndigheter nog kan göra att det blir allt från tidsfördröj till tråkigheter när man kommer fram.

Ja ansiktsuttrycken är alltid kul, när man stiger på igen, eller när de ser en sitta på planet igen :)

Knarkkurir är kanske inte att rekommendera nej. Har tänkt säga det några gånger men inte testat än. De gånger jag flygit till Italien t/r med vändrade flyg har jag sagt att parmesanosten tog slut hemma, så den behövde fyllas på. Det har gett rätt så förvånade miner.
 
Last edited:
Toppen