Senaste nytt

Amexpoäng till Avios

Medresenären behöver väl inte ha BA konto om jag överför Amex MR till BA och sedan till mitt Finnair Plus konto, följt av fördelning till medresenärens Finnair Plus konto?
Krävs också konto på BA eftersom att man inte kan överföra direkt från Qatar till Finnair. Alla överföringar går via BA.
Chat säger också att man kan boka Qatarflyg direkt hos BA eller Finnair, men jag antar att det inte är att föredra?
Går att ringa BA och boka men det är en enorm huvudvärk som kan ta flera dagar/veckor eftersom att agenterna inte prissätter resan korrekt. Qatar tillämpar zonbaserad prissättning, agenterna prissätter sträckorna individuellt. Ofta de måste skicka in på manuell omräkning som tar flera dagar.

Kan någon bekräfta att det fungerar att jag, som sedan länge har både BA och QR-konton (även Finnair men det är väl irrelevant i sammanhanget), kan boka QR (via QR) åt mig och min sambo genom att lägga till henne i F&F-listan i och med att hon inte har något konto hos QR sedan tidigare?

Dvs utan att hon först behöver regga konto i x dagar och kreditera en flight.

Kan någon bekräfta att det fungerar att jag, som sedan länge har både BA och QR-konton (även Finnair men det är väl irrelevant i sammanhanget), kan boka QR (via QR) åt mig och min sambo genom att lägga till henne i F&F-listan i och med att hon inte har något konto hos QR sedan tidigare?

Dvs utan att hon först behöver regga konto i x dagar och kreditera en flight.
Det ska funka men för att kunna lägga till henne måste du ha krediterat en flight till ditt QR-konto

Jag undviker gärna såna risker om det handlar om en en mindre summa (är väl £50 som BA tar per transfer?) men hur är det med begränsningar, jag verkar bara kunna flytta 60k hos BA är det fritt fram att göra flera gånger och är det samma upplägg hos Finnair?
Kan korrigera mig själv och meddela att det är 50 Euro per överföring upp til 60k.

Jag körde vidare på detta spåret och skickade över Avios till min frus konto. Försökte göra bokningen utan att föra över Avios till Qatar (med länkat konto vilket verkar vara vad de förespråkar). Men blev skickad till BAs startsida när 2FA skulle genomföras och sen tog det stopp. Fick en PNR som stod som ”pending payment”. Tog kontakt med QR som hänvisar till BA och BA skickade runt mig ett antal gånger tills jag tillslut hamnade på en WhatsApp Avios där de meddelade att överföringar är stoppade på grund av säkerhetsskäl och det går inte att manuellt köra igenom överföringen. Rekommendationen är att vänta, hur länge då? Tills det går igenom.. de ville inte ha något ytterligare utan bara vänta.

Kanske vore det bättre att först föra över Avios till QR och sen göra bokningen, men det ska ju inte behövas när kontona är länkade.

Fortsättning följer. Hoppas verkligen inte AF/KLM/SAS gör en liknande lösning för det är kaos med alla olika regler och överföringar, bättre isåfall med en gemensam konto-lösning typ Miles&more.

Kan korrigera mig själv och meddela att det är 50 Euro per överföring upp til 60k.

Jag körde vidare på detta spåret och skickade över Avios till min frus konto. Försökte göra bokningen utan att föra över Avios till Qatar (med länkat konto vilket verkar vara vad de förespråkar). Men blev skickad till BAs startsida när 2FA skulle genomföras och sen tog det stopp. Fick en PNR som stod som ”pending payment”. Tog kontakt med QR som hänvisar till BA och BA skickade runt mig ett antal gånger tills jag tillslut hamnade på en WhatsApp Avios där de meddelade att överföringar är stoppade på grund av säkerhetsskäl och det går inte att manuellt köra igenom överföringen. Rekommendationen är att vänta, hur länge då? Tills det går igenom.. de ville inte ha något ytterligare utan bara vänta.

Kanske vore det bättre att först föra över Avios till QR och sen göra bokningen, men det ska ju inte behövas när kontona är länkade.

Fortsättning följer. Hoppas verkligen inte AF/KLM/SAS gör en liknande lösning för det är kaos med alla olika regler och överföringar, bättre isåfall med en gemensam konto-lösning typ Miles&more.
Överföring mellan konton triggar per automatik fraud och spärrar från att flytta Avios vidare under en 7-30 dagars period.

Tyvärr väldigt frustrerande då det hela tiden kommer nya regler och krokben som inte är publicerade någonstans.

Överföring mellan konton triggar per automatik fraud och spärrar från att flytta Avios vidare under en 7-30 dagars period.

Tyvärr väldigt frustrerande då det hela tiden kommer nya regler och krokben som inte är publicerade någonstans.
Så du menar att det kommer ta minst en vecka innan jag kan få över poängen?

När jag frågade hur länge jag behövde vänta fick jag följande svar:
”I'm afraid you will have to keep trying. I'm afraid I'm unable to help you further”
Keep trying är ju inte så schysst att säga om det är veckor bort…

Man kan ju undra vad dom vinner på det här. En normalt funtad person som skickar över poäng och stöter på såhär mycket motstånd skulle bara ge upp och säga upp sitt Amex. Men nu tillhör jag ju kategorin poängjägare så jag ger inte upp ännu men det är ju en enorm badwill här..

Tack för info i tråden om en revenue flight och varsitt konto, därför det kanske inte gått boka alltså! Det får bli en Finnair till HEL eller något för oss i god tid innan nästa semester startar.

Last edited:
Så du menar att det kommer ta minst en vecka innan jag kan få över poängen?
Det är svaret jag fick när jag råkade ut för det senast. Gjorde en överföring mellan två BA-konton, då låste sig möjligheten att flytta Avios från mottagande BA-kontot i 7 dagar enligt svaret jag fick från WhatsApp supporten. Efter 7 dagar så gick det att flytta dem vidare till Finnair. Detta var dock mer än ett år sedan, så finns alltid en risk att spärrtiden har förlängts men ett tips är att testa igen efter 7 dagar och sedan följa upp om det inte går.
Man kan ju undra vad dom vinner på det här. En normalt funtad person som skickar över poäng och stöter på såhär mycket motstånd skulle bara ge upp och säga upp sitt Amex. Men nu tillhör jag ju kategorin poängjägare så jag ger inte upp ännu men det är ju en enorm badwill här..
Tror tyvärr att det är en av många oavsiktliga konsekvenser som har uppstått av att ha en gemensam poängvaluta som kan flyttas mellan olika program. Dålig IT kombinerat med en stor ökning i fraud. Vet inte om Amex har så mycket att säga om det annat än att de kanske måste lägga till fler transferpartners i svenska MR för att göra programmet mer attraktivt. Just nu är det ett de-facto co-brandat Avios program och med alla krav och brasklappar som måste uppfyllas så är det i princip obrukbart för vanliga icke-nördar. Om inte man vill använda sina poäng i portalen eller flytta över dem till EuroBonus mot dålig kurs vilket är så de flesta brukar dem.

Toppen