Senaste nytt

Amexpoäng till Avios

Nej, jag har inte hört något om ändringar på något av de andra avios bolagen så Finnair ska gå fint att boka för flera.

Precis, enligt det som sägs räcker det med att kreditera en flight så valfritt partner-bolag som ger poäng bör räcka. Inte testat själv ännu dock (för min del lutar det åt work-arounden jag beskrev ovan).

Den som ska boka biljetterna (har avioserna) behöver öppna kontona. (Kommer avioserna från Amex är det noga med namn etc och det är bäst att först skicka över till BA sen boka hos Qatar.) Tänk på att det även finns regler kring nya konton så skaffa asap till både dig och eventuella resesällskap hos alla bolag.

Går såklart att boka på två PNR men kan jag överföra Avios från BA i mitt namn till Qatar till mitt konto samt till fruns konto? Eller bygger det på att båda har varsitt Amex, är det så du menar?

Sista frågan; Jonas C skriver ovan att alla på ”My list” how Qatar måste ha konto som är minst x mån gammalt och ha minst en flygning krediterad till sitt konto. Räcker det med att jag har det och sedan kan jag boka för två personer eller har jag missförstått?

Tack igen

Går såklart att boka på två PNR men kan jag överföra Avios från BA i mitt namn till Qatar till mitt konto samt till fruns konto? Eller bygger det på att båda har varsitt Amex, är det så du menar?

Sista frågan; Jonas C skriver ovan att alla på ”My list” how Qatar måste ha konto som är minst x mån gammalt och ha minst en flygning krediterad till sitt konto. Räcker det med att jag har det och sedan kan jag boka för två personer eller har jag missförstått?

Tack igen
emoji2956.png
Sista frågan: Även din medresenär måste ha ett konto hos QR som är minst 30 dagar och som har minst en resa krediterad. Första frågan har jag inget svar på.

Tack igen
Jag tror att du måste föra över Avios till din frus konto, vilket jag har för mig är billigast hos Finnair.

Om medresenärerna inte har något befintligt Privilege Club-konto är det kanske enklare att bjuda in dem till Family & Friends-listan? Då räcker det att huvudkontot (ditt) krediterat en flygning, om jag inte har fått det helt om bakfoten.

Möjligt att jag missat den möjligheten och att du har rätt. I sådana fall ber jag om ursäkt för mitt felaktiga svar ovan. :)
Haha, nu blev jag jätteosäker... Men med tanke på att kravet (i nuläget) för att kunna bjuda in någon till F&F-listan är att den som blir inbjuden inte får ha ett befintligt konto så borde det ju innebära att den inte måste ha krediterat en flygning.

Tack för era svar. Det enklaste torde vara separata PNR, enligt den work around som @Fredah förespråkar. I det fallet behöver man inte kreditera flyg inom OW, utan det räcker om man har varsitt Qatar-konto och så bokar man på två bokningar, båda i eget namn. Då handlar det bara om hur man får över Aviosarna till respektive Qatar-konto från ett och samma Amex MR konto.

Genvägen via Finnair är en workaround, det förutsätter att du och din medresenär har konton hos BA, Qatar och Finnair som är minst 90 dagar gamla. För överföringar från Finnair Plus måste kontot vara minst 90 dagar gammalt, men man kan ta emot Avios från t.ex BA om kontot är minst 30 dagar gammalt.

Sen finns det alltid en risk att manövern flaggas som fraud och då låses möjligheten att flytta över Avios mellan programmen om man gör det i för tät följd.

Sen finns det alltid en risk att manövern flaggas som fraud och då låses möjligheten att flytta över Avios mellan programmen om man gör det i för tät följd.
Jag undviker gärna såna risker om det handlar om en en mindre summa (är väl £50 som BA tar per transfer?) men hur är det med begränsningar, jag verkar bara kunna flytta 60k hos BA är det fritt fram att göra flera gånger och är det samma upplägg hos Finnair?

samma upplägg hos Finnair?
Finnair endast 10 euro om man gör det själv utan stöd av kundservice och jag kan inte se att de har några volym-begränsningar såsom BA har. Hos BA är det max 200K per år men måste vara uppdelad i 60K så kan bli dyrt.

Genvägen via Finnair är en workaround, det förutsätter att du och din medresenär har konton hos BA, Qatar och Finnair som är minst 90 dagar gamla. För överföringar från Finnair Plus måste kontot vara minst 90 dagar gammalt, men man kan ta emot Avios från t.ex BA om kontot är minst 30 dagar gammalt.

Medresenären behöver väl inte ha BA konto om jag överför Amex MR till BA och sedan till mitt Finnair Plus konto, följt av fördelning till medresenärens Finnair Plus konto?

Chat säger också att man kan boka Qatarflyg direkt hos BA eller Finnair, men jag antar att det inte är att föredra?

Toppen