En fråga - jag förstår att det inte finns ett tydligt "rätt svar" - så det är mer en fråga om hur man kan tänka.
Jag har en award LHR-ICN på virgin. Det finns nu platser på SK ARN-LHR, båda håll. Jag behöver ju komma till LHR men är lite tveksam över risken att något händer vid utställningen av en ny ARN-LHR-ICN biljett.
Från början var det en nöjesresa som nu har blivit en viktig resa och därför är jag mer försiktigt än normalt. Jag har dessutom separata anslutningar bokade ICN-Asien-ICN.
Alterntiven jag väger mellan:
Alt. a) ringa SAS och lägga till feeder ARN-LHR, kostnad 15€. Klart billigaste sättet.
Nackdelar:
• Jag utgår inte från ARN, så jag måste lösa anslutning dit ändå. ARN är enda ort med award-platser på tider som klarar MCT.
• Risken att LHR-ICN-bokningen "försvinner" - vet att den är liten, men känner inte för att sitta och bevaka att biljett verkligen ställs ut och ev jaga på
Alt. b) boka revenue på SAS i separat biljett. Finns billigt (900kr/väg i ekon eller 2500 i business) och från fler orter. Jag tjänar nivåpoäng dessutom.
Nackdelar:
• Bedömer risken för att SAS ställer in/ändrar tiden drastiskt på LHR som väldigt låg, men den finns såklart.
• Inget skydd vid försening på utresans feeder, men marginalen är ca 4 timmar. På hemresan är det kortare men jag kan leva med att missa bokad anslutning från LHR.
På kostnadssidan är det oklart för mig vad som händer med skatterna när man lägger till feeder. Det är ca 1000kr i skatter på en separat ARN-LHR-biljett men ingår det i de 15€? Minskar skatterna på LHR-ICN om biljetten inte längre utgår från LHR? ca 4000kr i skatt är redan betald för LHR-ICN. Om totala skatter går ner markant stärker det a)-alternativet.
b)-alternativet är såklart dyrare hur man än vänder på det, men för mig går det att motivera eftersom jag ligger lågt på nivåpoäng