SK989
Medlem
Ja, jag funderar på att slänga iväg ett mejl till Diamondsupporten och se om det hjälper.HUACA.
Ja, jag funderar på att slänga iväg ett mejl till Diamondsupporten och se om det hjälper.HUACA.
Bara nyfiken, kan dom boka om en poäng bonusresa till en "vanlig" biljett?Fick en avisering om tidtabellsändring för ett flyg Stockholm - Tallinn i början på augusti. Det visar sig att flyget är inställt (mer än två veckor bort). Flyget skulle avgått vid 13-tiden och det enda alternativ som appen visade möjlighet att boka om till var en avgång vid 22-tiden, ankomst vid midnatt lokal tid - det funkar inte alls.
Kollar vad SAS har för avgångar aktuellt datum. Det enda direktflyget som finns kvar är nu avgången kl. 22, men det finns en förbindelse via Köpenhamn med ankomst ungefär samma tid som det flyg jag ursprungligen bokat. Det är en jäkla omväg att flyga Stockholm - Tallinn via Köpenhamn så jag kollar om Finnair har nåt bra alternativ via Helsingfors och det finns flera. Ringer SAS kundtjänst.
Kommer fram direkt, en automatröst tackar för att jag är en "prioriterad kund". Förklarar sitationen och SAS-agenten börjar knappa på sin dator. Och säger sen "mmm... Det är ju bonusbiljetter det här..." (Vilket jag helt glömt bort, inte för att det har nån betydelse på pappret men i verkligheten har det ju det.)
"Och ni är fyra stycken också... Vill alla boka om?" Vilket vi ju vill. Finnair kunde vi glömma och jag orkade inte tjafsa. Via Köpenhamn då? "Ja, fast... på snabbaste förbindelsen finns det inga bonusbiljetter mellan Stockholm och Köpenhamn". Jag sa att det ska väl inte spela nån roll när SAS ställt in? Det var hon tvungen att kolla och efter 20 min väntan så meddelade hon, nej tyvärr - går inte.
Så istället för en direktflygning på 55 min blir det nu en tur via Köpenhamn med en total restid om 5 tim och 15 min.
Javisst, det är mer en fråga om de vill eller ej. Enligt EU-reglerna finns det inga sådana begränsningar vid inställt flyg.Bara nyfiken, kan dom boka om en poäng bonusresa till en "vanlig" biljett?
Ah, tack för svar. Tycker jag läst på andra trådar att dom har vägrat. Men antar att man får stå på sig, men det är lättare sagt än gjort.Javisst, det är mer en fråga om de vill eller ej. Enligt EU-reglerna finns det inga sådana begränsningar vid inställt flyg.
Jag har till och med fått upp "vanliga platser" som alternativ online när SAS ställt in. Dvs platser på flyg där det inte funnits bonusplatser tidigare, men naturligtvis biljetterade som bonusbiljetter när jag valde att gå vidare med ett av förslagen (som passade betydligt bättre för mig, men sedan fick jag boka av allt ändå ett tag senare pga andra skäl...)Ah, tack för svar. Tycker jag läst på andra trådar att dom har vägrat. Men antar att man får stå på sig, men det är lättare sagt än gjort.
Jag har upplevt samma sak på ett par olika revenue full flex. Cancellation och Refund mail kommer, med info om att process startat och ska vara klar inom 7 dagar. Dock inga pengar och när man ringer säger de att biljetten inte gått till refund öht. Dvs då startar agenten refund process manuellt med ytterligare upp till 7 dagars väntan.Angående återbetalning av pengar vid avbokning av bonusresor. Min upplevelse är att i många fall så kommer inte pengarna tillbaka automatiskt. Det verkar var ett systematiskt otyg från SAS.
Jag var med om exakt samma sak nyss. Avbokade resa efter schedule change 5 juli. Ingen återbetalning. Chattade med dom igår och fick svar att dom påbörjar återbetalning nu och att det kan ta 7 dagar. Jag hoppas det är en bugg och inte en taktik.Jag har upplevt samma sak på ett par olika revenue full flex. Cancellation och Refund mail kommer, med info om att process startat och ska vara klar inom 7 dagar. Dock inga pengar och när man ringer säger de att biljetten inte gått till refund öht. Dvs då startar agenten refund process manuellt med ytterligare upp till 7 dagars väntan.
Jag uppfattade det först som slumpmässigt men efter andra gången med exakt samma mönster tror jag att det antingen är en bugg eller ett medvetet val på vissa biljettyper. I mitt fall var det SAS for work biljetter
Angående återbetalning av pengar vid avbokning av bonusresor. Min upplevelse är att i många fall så kommer inte pengarna tillbaka automatiskt. Det verkar var ett systematiskt otyg från SAS.