Låt mig komma med ett annat förslag, och lite kommentarer på redan föreslagna resmål.
Låt oss börja med något helt annat, som jag inte ser att någon föreslagit: Hawaii, och främst Maui (enligt mig) - men alla öar är väl värda ett besök. Honolulu är lite kanske turistigt om man säger så, men resten! Vi är tokiga i Wailea på Maui - men det är ett rätt dyrt område. Man skall också vara medveten om att det brann på Maui för ett par år sedan, så Lahaina brändes i princip ned till 100%. Ovanför Lahaina ligger Kanapali, ett hotell område kanske man kan kalla det - rätt bra pris om man jämför med Wailea som kan vara svindyrt. Wailea har ett erkänt bra väder, med många soltimmar året runt, även om jag skulle rekommendera sent Oktober - början November - klarast vatten (+50 meter) och bara nice. De brukar ha någon form av savers period, alltså lägre priser, under denna period - men var vaksam om när den är för det är olika tider för varje år. Det gäller så att säga att träffa mellan USA helger....
Eftersom jag har IBS, och är till på köpet matallergiker mot massor, så är jag lite hemmablind kanske, för om det är något jag är på FS Maui, för det är där vi bor på Club Floor alltid, så är det trygg i maten - man tar så himla väl hand om mig och mina allergier. Det är värt att nämna för det finns andra platser, ingen nämnd - ingen glömd, som inte vet vad kundservice är trots skyhöga priser helt enkelt.
En sak att komma ihåg, och detta gäller inte bara Maui utan även Bora Bora typ, det är att hålla reda på när du kommer fram, för du kommer att jetlagga och det rejält. Har man åkt runt halva jordklotet, och man brukar säga 1-2h i justering per dygn så kan det ta 5 dygn innan det verkligen börjar likna något. Dvs räkna bort de första dygnen. Och här kan det vara värt att tänka såhär (detta är bara ett exempel på resa till Maui): stanna på USAs västkust, LA eller SFO (beroende på flygbolag osv - det är lite närmare från SFO till Hawaii med 30 minuter om jag minns rätt - men de flesta flighter går från LAX...), och ta den största tidsomställningen på land så att säga - det blir billigare och man kanske kan njuta något mera när man väl kommer fram till slutdestinationen. Bara en tanke.
Sedan har jag två kommentarer om Seychellerna och Maldiverna, plus resetips på hemvägen:
På Seychellerna har vi vart, Four Seasons på huvudön. Och min fru vart riktigt riktigt dålig av maten på Four Seasons (ja vi åt all mat på FS) - så pass att hon vart inlagd här i Sverige. Behöver inte innebära att andra får samma problem, men man skall vara medveten om att all person inte alltid är rena om sina händer typ när de gör mat.....! Det gäller för övrigt överallt, så inte speciellt just där med Seychellerna. MEN det var sjukdomen hon fick: Salmonella Tyfus. Den botar man med antibiotika, när man väl hittar det - för eländet gömmer sig i nerverna och kommer bara "fram" när febern är runt 42-43 grader och livet känns jävligt olustigt..... Förhoppningsvis inträffar inte detta alla, utan det var det där undantaget - för själva resorten var grymt härlig med sina stugor på styltor och egen plungepool precis vid stugan - helt magiskt, och att stå ute och duscha i solen, å tvätta håret typ - alltså det går inte att sätta ett pris på. Men dyrt som fanken var det! Och pga sjukdomen så aldrif någonsin mera...!
På Maldiverna, som någon skrev, så är man utlämnad till ön och dess hotell. Det skrivet, jag åker gärna dit igen. Men som (f.d.) AmEx innehavare så hade jag förmånen till uppgradering via AmEx FHR - men just på Maldiverna visade det sig vara omöjligt för resorten vi valde, och det var utefrån vad FHR rekommenderade, så hade de inga sådana perks.... Vi skulle ha valt Four Seasons (min go-to hotelkedja för övrigt, finns ett FS så kan man ge sig katten på att där bor vi) helt enkelt, och inte Hilton kopplade öar för de stödjer ex inte upgrades.... Suck. Nåja man lär sig. I vilket fall, vi vart inte sjuka på Maldiverna så det är en fördel.
För båge Maldiverna och Seychellerna, om man reser med ex Emirates via Dubai, så kan jag rekommendera att ta en natt på hemresan (det är normalt en 8h stayover på Dubai Airport) på det lokala flygplatshotellet. Det är skönt att helt enkelt ta 6 timmars sömn och sedan en dusch, gå ned och ta lite frukost. Visst man kan köra budgetstuket och låta bli (det är tal om typ 3-4.000 per rum för en natt), men alltså jag är väl för gammal typ....
For the record: Vår bröllopsresa gick till Maui och FS - och det kan vi säga att vi aldrig någonsin ångrat! Inte gratis på något sätt, men ack så glada vi var!