Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Såklart inte men detta förutsätter att SAS faktiskt uppdaterar bokningsflödet på ett bra sätt :)

Sen kan det givetvis bli "last-minute equipment change".. Kanske dags att bara boka A350 framöver.
Du kan ju redan idag gå equipment change från 350 till 330 så den risken kommer du inte undan.

Otrevligt mycket flashback till gamla fula ankungen. Och något säger mig att coffin class kommer räknas som tillräckligt bra för att man definitivt inte kommer få någon kompensation.

Ändå smart av SAS att, för att kunna växla upp verksamheten snabbt, ta in gamla maskiner och sätta dom i drift direkt. Sedan tar man en och en och renoverar, medans de andra är i trafik. Skulle dom först renovera alla skulle det nog ta tre år innan trafiken kan dras igång.

Vi bör alltså mycket snart få veta vilka nya linjer dessa maskiner ska trafikera. Bangkok året runt? Dubai? Mexico city? Nya linjer ger fler bonusplatser. Jag flyger hellre SAS i gammal Virgin-stil än inte alls.
Bangkok har dom inte räckvidd för i nuvarande världsläge.

Däremot kan dom ju frigöra a350 från andra destinationer.

A321-stolen är betydligt bättre än coffin class.

Det enda scenariot där coffin class vinner är om man vill se så många främlingars fötter som möjligt, då är den typ 5x bättre än SAS 321LR

21-seat.jpeg
virgin-atlantic-coffin-class-v0-l1vfwwms2qdd1.jpg

A321LR stolen när man inte har direkt aisle access är inte höjdare när man reser själv och behöver besvära den som sitter bredvid att resa sig.
Har ingen erfarenhet av coffin class än, men inte säker på att det är så mycket sämre. Tyvärr har jag ett Virgin flyg på g med coffin class senare i år (pga byte av plan).

• Gilla
Reactions: fcx
A321LR stolen när man inte har direkt aisle access är inte höjdare när man reser själv och behöver besvära den som sitter bredvid att resa sig
Har ingen erfarenhet av just Virgins, men åkte motsvarande setup med Turkish för några år sedan, SEZ-IST. Jag tyckte att det var tråkigt att inte kunna titta ut, men i övrigt tar jag det alla dagar i veckan framför att sitta så att jag behöver be en stolsgranne att släppa ut mig när jag vill upp och gå runt.

Men förutsägbarhet är nog viktigt här, så att sätta in de planen på en viss rutt/flightnr skulle vara klokt... Så att det inte växlas hejvilt i config... (utom vid enstaka irrops då)

Den hårda produkten på dagens A330 classic hos SAS är heller ingen höjdare, jag hade inte dragit mig för att boka SAS bara för att det är en ex-virginmaskin som flyger.

Jag noterar att det som står i artikeln kan tolkas på två sätt. "Det er en meget stor opgave. Sæder, kabling, inflight entertainment og alt det andet skal ændres. Derfor vil flyene i en periode flyve med SAS’ visuelle identitet, men grundlæggende med Virgin produktet ombord."

Tolkning 1: Under en period om kanske ett knappt år har man gamla inredningen, sedan byts den ut mot nya SAS-stolar.

Tolkning 2: Under en period om några år så flyger man dessa plan med sin gamla inredning, när perioden är slut så går maskinerna till skrotning.
Precis, och tolkning 2 var den jag tänkte mig. Ett elegant sätt att slippa säga "Nej" på frågan om uppgradering, men ändå säga att de inte tänker sig att göra uppgradering eftersom det är ett så stort jobb, utan att man hellre flyger med denna produkten under en övergångstid, tills dess planen inte längre behövs.

Jag tänkte mer separat prislista för rutten, inte flygen som så. Att betala shorthaul-Business och få Virgins coffins är väl helt okej? Men måste ju gå ihop med logistiken, såklart.
Jepp, jag fattade det. Men antingen måste de då öppna en destination där samtliga maskinger får 100% utnyttjande och som samtidigt är så isolerad från resen av programmet att det går att ha ett billigare pris eller att de som du säger skulle dyka upp på shorthaul och upplevas som en bonus mot narrowbody. SÅ det är ju möjligt, men just att de inte rikttigt bryr sig om att erbjuda undermålighet på andra ställen i programmet så tror jag inte de egentligen tycker att en äldre kabin på ett antal LH-maksiner är ett problem.

Last edited:
Lär ju bli svårt att bygga upp ett troget klientel på en ny linje med den hårdvaran. Riskerar väl bli att linjen floppar pga hårdvaran och sen vet man inte vad man ska göra när dom fina planen kommer, satsa vidare på en linje som går knackigt eller prova något nytt igen. Är priset tillräckligt bra kommer det ju dock alltid gå att fylla. HKG - CPH i dom stolarna för 15 000 T&R och jag är game, 35 000 glöm..
Så dålig är inte stolen, åkte den på nattflyg från Kalifornien för några månader sedan och sov helt ok. Absolut inte den bästa produkten man åkt men fullt lika bra som AF Karibien config på A330-200 (som visserligen ska fasas ut).

De lär inte planera dessa flyg på premium rutterna, snarare leisure eller täcka upp för hål som uppstår i schemat.

Nu har jag inte åkt SAS BC longhaul på riktigt länge, men denna hårda produkt är väl många steg upp ifrån Virgins? Är det inte denna SAS 330 har?

SAS-A330-300-Business-Class-Review-15.jpeg
Jo det är SAS stol, men har du någonsin sovit på den dynan när det är pyspunka och man ligger på metallen. Ett väldigt vanligt problem på A330 hos sas med första generationen av denna stol med luftkuddar som lever ditt egna liv.

Det enda scenariot där coffin class vinner är om man vill se så många främlingars fötter som möjligt, då är den typ 5x bättre än SAS 321LR

Visa bifogad bild 176129Visa bifogad bild 176130
Välj A platserna så slipper du detta hemska problem med att se folks fötter

Toppen